Recenzja PVY Z20 Plus: Niedrogi i mocny e-rower ze świetnymi funkcjami i jedną poważną wadą
Mechanizm składania znacznie ułatwia zabieranie roweru ze sobą do transportu publicznego. Ogólnie rzecz biorąc, tego rodzaju rowery są przeznaczone do użytku w miastach. Z20 Plus to nowy składany rower elektryczny PVY, który można również zabrać w teren. Rower elektryczny jest również wyposażony w szeroką gamę funkcji. Jego wyposażenie oznacza, że nie powinien odstawać nawet od droższych rowerów elektrycznych.
Łatwy montaż
Podobnie jak w przypadku PVY Z20 Pro, montaż roweru jest stosunkowo łatwy. Chociaż w porównaniu do pierwszego składanego roweru producenta - który który już testowaliśmy- jest to w rzeczywistości o wiele trudniejsze. Nie tylko przednie koło i przedni błotnik muszą być przymocowane - zamiast tego wyświetlacz i jednostka sterująca muszą być również zainstalowane przy użyciu łącznie trzech śrub.
Kierownica musi być zamocowana za pomocą klucza imbusowego, a siodło wykorzystuje dźwignię szybkiego zwalniania, podobnie jak Z20 Pro. Dostarczona instrukcja obsługi nie zawiera szczegółowych informacji na temat poszczególnych kroków, ale na YouTube można znaleźć szczegółowy film z budowy.
Zakres dostawy obejmuje wszystkie wymagane narzędzia - w tym dwustronny imbus i bardzo podstawowe narzędzie wielofunkcyjne. Ponadto PVY dołączyło uchwyt na telefon oraz kamizelkę odblaskową.
Cechy PVY Z20 Plus | |
---|---|
Przerzutki | , Shimano, 7 biegów |
Hamulce | hydrauliczne hamulce tarczowe |
Akumulator | 792 Wh |
Silnik | Silnik w piaście tylnego koła |
Maks. moment obrotowy | 100 nm |
Wydajność | 250 watów (według producenta) |
Masa całkowita (z pedałami) | 29 kg |
Maksymalne obciążenie | 150 kg |
Zawieszenie | Widelec amortyzowany i amortyzator |
Przyzwoita konstrukcja
Jakość wykonania PVY Z20 Plus jest przyzwoita. Z naszego doświadczenia wynika, że lakier trzyma się naprawdę dobrze. W sumie e-rower robi naprawdę imponujące wrażenie - bateria jest umieszczona w dolnej rurze, co wyjaśnia jej grubość. Wysokość siodełka, wysokość kierownicy, a także nachylenie kierownicy są regulowane za pomocą dźwigni szybkiego zwalniania, co pozwala na szybką regulację. Na szczęście połączenia te okazały się niezawodne podczas jazd testowych. Co więcej, zarówno składana konstrukcja kierownicy, jak i rama są stabilne - ich przypadkowe otwarcie byłoby fatalne w skutkach.
Elektryka jest w porządku - z jednym zastrzeżeniem
Używany przez nas PVY Z20 Plus 1000 jest wyposażony w silnik elektryczny o znamionowej mocy ciągłej 250 W i momencie obrotowym 100 Nm. Silnik jest zamontowany w piaście tylnego koła. PVY Z20 Plus 1000 jest wyposażony w dość pojemną baterię 792 Wh, którą można ładować zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie.
W porównaniu do PVY Z20 Pro, wyświetlacz został zmieniony. Jest to teraz kolorowy wyświetlacz o jasności, którą można regulować w trzech poziomach. Czytelność jest dobra, z wyjątkiem bardzo silnego, bezpośredniego światła słonecznego. Wyświetlane są różne parametry i zainstalowano port USB do ładowania smartfona lub innych urządzeń. Wyświetlacz można kontrolować za pomocą jednostki sterującej, która ma w sumie trzy przyciski. Można nie tylko ustawić poziom wspomagania, ale także szeroko skonfigurować e-rower - ale o tym później. Aplikacja nie jest obecnie dostępna.
Bateria zasila nie tylko silnik, ale także światła i głośny klakson. Przednie oświetlenie ma podobno moc 1200 lumenów i jest rzeczywiście bardzo jasne. Tylne oświetlenie działa również jako światło hamowania, a nawet kierunkowskaz. Funkcje te można regulować za pomocą jednostki sterującej po lewej stronie kierownicy. Po przeciwnej stronie znajduje się uchwyt przepustnicy.
Wysokiej jakości komponenty
PVY wykorzystuje również przerzutkę Shimano z 7 biegami w Z20 Plus. Jej obsługa jest wygodna za pomocą przełącznika kciukowego, który zawiera wskaźnik biegu. Biegi zostały dobrze wyregulowane w dostarczonym rowerze. Same biegi są niepozorne w najlepszym tego słowa znaczeniu.
Podobnie jak w przypadku silnika, istnieją różnice w hamulcach między PVY Z20 Plus 1000 i PVY Z20 Plus 500, z których oba testowaliśmy i są obecnie o około 200 USD droższe. Nasz model testowy wyposażony jest w hydrauliczne hamulce tarczowe, podczas gdy Plus 500 wykorzystuje zamiast nich hamulce mechaniczne.
Ogólnie rzecz biorąc, nie mamy nic do zarzucenia hydraulicznym hamulcom tarczowym e-roweru pod względem skuteczności hamowania - hamują one niezawodnie i gwałtownie, jeśli to konieczne. Nie jest to jednak układ hamulcowy od uznanego producenta, co naszym zdaniem jest dość krytyczne, jeśli chodzi o zakup części zamiennych, a zwłaszcza konserwację. Odpowietrzanie układu hamulcowego, zwykle banalna procedura, wymaga demontażu hamulca z powodu braku złączki odpowietrzającej, ponieważ dźwignia hamulca i właściwy hamulec muszą być ustawione na jednej wysokości. Ogólnie rzecz biorąc, PVY nie wykorzystuje standardowych części, na przykład w zakresie elektryki, co może prowadzić do problemów (zob VanMoff). Naprawy dokonywane przez PVY mogą być logistycznie kosztowne.
PVY twierdzi również, że PVY Z20 Plus nadaje się do jazdy w terenie. W tym celu rower jest wyposażony w amortyzowany widelec, amortyzator, a także amortyzowane siodełko. Ponadto zamontowano 4-calowe opony, co oznacza, że powinien całkiem dobrze tłumić nierówności terenu.
W porównaniu do PVY Z20 Pro, widelec amortyzowany jest znacznie lepiej dostrojony i teraz faktycznie przyczynia się do wyższego komfortu jazdy. Widelec amortyzowany ma również funkcję blokady. Wyłączenie zawieszenia może być przydatne podczas korzystania z dobrze rozwiniętych dróg. Amortyzator również działa zgodnie z oczekiwaniami. Zamontowane są przyczepne, nieskładane pedały. Bagażnik może również wytrzymać duże obciążenia, ale rury są zbyt grube dla standardowych sakw.
Doświadczenia z jazdy konnej
Jeśli PVY Z20 Plus ma być używany jako rower elektryczny, należy najpierw włożyć kluczyk do akumulatora i przekręcić go jeszcze dalej - podczas jazdy musi on pozostać włożony. Podczas jazdy PVY Z20 Plus jedna rzecz staje się natychmiast zauważalna nawet bez wspomagania elektrycznego: Rower elektryczny jest niezwykle wygodny. Wyprostowana pozycja siedząca jest przyjemna - przynajmniej na krótszych i średniej długości trasach.
Połączenie grubych opon, amortyzatora i amortyzowanego widelca oznacza, że nierówności każdej wielkości są skutecznie tłumione. Dzięki temu PVY Z20 Plus jest niemal całkowicie odporny na kostkę brukową - nawet większe korzenie nie stanowią problemu.
Podczas naszych jazd testowych w lekkim terenie, kolejna zaleta szerokich opon została wyraźnie potwierdzona: Rower można użytkować mniej lub bardziej niezależnie od rodzaju podłoża. W teście terenowym możliwa była również jazda po piasku bez żadnych problemów; szerokość opon niezawodnie zapobiega zapadaniu się. Wysoka przyczepność opon jest również korzystna podczas hamowania, więc PVY Z20 Plus zwalnia niezawodnie nawet na wymagających nawierzchniach.
Potencjalni nabywcy powinni jednak zdawać sobie sprawę z dość niekonwencjonalnego odczucia fatbike'a - PVY Z20 Plus, który waży nieco poniżej 30 kilogramów, nie może być prowadzony szczególnie bezpośrednio. Odległość między dwoma pedałami jest większa niż w konwencjonalnych rowerach ze względu na jego konstrukcję.
Rower elektryczny może być używany bez silnika elektrycznego, ale odczuwalny opór jest dość wysoki. Niemniej jednak nadal można jeździć w ten sposób - korzystanie z silnika elektrycznego staje się coraz bardziej konieczne, im dłużej jeździsz lub im większe jest nachylenie.
Podobnie jak w Z20 Pro, PVY wykorzystuje silnik w piaście umieszczony w tylnym kole, który jest sterowany za pomocą czujnika pedału. Oznacza to niewielkie opóźnienie we wsparciu - ponadto siła wsparcia jest kontrolowana za pomocą kroku, a nie własnej siły, jak w przypadku czujnika momentu obrotowego. Silnik wyłącza się podczas hamowania, co może skrócić drogę hamowania. Wydajność silnika elektrycznego jest wysoka - ale o tym później. Jego maksymalny zasięg wynosi 120 kilometrów. W praktyce udało nam się osiągnąć 80 kilometrów - i to przy silnym wsparciu.
Zintegrowany asystent pchania pcha mocno, co może być zaletą na przykład w trudnym terenie. Ekran jest zazwyczaj czytelny, a smartfon można ładować przez port USB.
Problematyczna sytuacja prawna
PVY Z20 Plus nie jest legalny do użytku jako e-rower na drogach publicznych w dostarczonym stanie - przynajmniej w Niemczech, gdzie przeprowadziliśmy tę recenzję. Po skonfigurowaniu aktywowany jest akcelerator, który pozwala na przyspieszenie e-roweru znacznie powyżej 25 km/h (ograniczenie prawne). Maksymalną prędkość i funkcję motocykla można wyłączyć bezpośrednio w e-rowerze za pomocą ustawień menu, ale ustawienia te najwyraźniej nie są trwałe.
Co ciekawe, producent reklamuje e-rower jako zgodny z odpowiednią normą EN - w dokumencie, o którym mowa, prędkość graniczna roweru jest określona jako 24,1 km/h, co z naszego doświadczenia nie odpowiada rzeczywistości. Potencjalni nabywcy powinni być świadomi potencjalnie znaczących konsekwencji prawnych podczas korzystania z roweru elektrycznego w ruchu lokalnym i zalecamy zapoznanie się z lokalnymi przepisami dotyczącymi rowerów elektrycznych przed zakupem. Ponadto ani kierunkowskazy, ani klakson nie są prawnie dozwolone w Niemczech.
Werdykt: Dobre funkcje, przyzwoita cena, jeden problem
Producent robi wiele dobrze z PVY Z20 Plus. Komfortowa jazda na rowerze, możliwości terenowe, odpowiednie wyposażenie - i bardzo atrakcyjna cena. W porównaniu do PVY Z20 Pro, wyposażenie zostało znacznie ulepszone - bez nieproporcjonalnego wzrostu ceny. Wersja fatbike pozwala na komfortową jazdę w dowolnym momencie - o ile silnik jest aktywny. Jednak wątpliwa legalność e-roweru stoi na przeszkodzie, abyśmy mogli polecić zakup tego roweru.
Z20 Plus jest mocny i praktyczny - ale ze względu na kwestie prawne nie możemy go polecić
Zdecydowanie zalecamy PVY wypuszczenie wersji tego roweru, która będzie zgodna z lokalnymi przepisami dotyczącymi rowerów elektrycznych. Alternatywą może być PVY Z20 Pro od tego samego producenta - jest tańszy, ale nie oferuje takich samych możliwości terenowych.
Cena i dostępność
PVY Z20 Plus jest dostępny do zakupu bezpośrednio od producenta. Obecnie pobierają około 1,200 USD (949 jenów) za wersję Plus 500 i około US $1,330 (£1,049) za wersję Plus 1000, którą testowaliśmy.
Transparency
The selection of devices to be reviewed is made by our editorial team. The test sample was given to the author by the manufacturer free of charge for the purposes of review. There was no third-party influence on this review, nor did the manufacturer receive a copy of this review before publication. There was no obligation to publish this review. We never accept compensation or payment in return for our reviews. As an independent media company, Notebookcheck is not subjected to the authority of manufacturers, retailers or publishers.
This is how Notebookcheck is testing
Every year, Notebookcheck independently reviews hundreds of laptops and smartphones using standardized procedures to ensure that all results are comparable. We have continuously developed our test methods for around 20 years and set industry standards in the process. In our test labs, high-quality measuring equipment is utilized by experienced technicians and editors. These tests involve a multi-stage validation process. Our complex rating system is based on hundreds of well-founded measurements and benchmarks, which maintains objectivity. Further information on our test methods can be found here.