Recenzja Resident Evil 4 Remake: Benchmarki laptopa i komputera stacjonarnego
Aspekty techniczne
Około dwa lata temu Capcom pokazał już wraz z premierą m.in.RE Village że, pomijając kilka błędów, gra Resident Evil może działać dobrze i wyglądać świetnie na PC. Teraz, w 2023 roku, deweloper i wydawca wydał remake niezwykle udanej czwartej części serii RE.
Niestety, gra z gatunku survival horror wciąż zmaga się obecnie z kilkoma problemami technicznymi. Jednym z największych problemów jest połączenie ray tracingu i ogólnego zapotrzebowania na VRAM przy wyższych ustawieniach jakości. Przy ustawieniach Max gra często zawiesza się na kartach graficznych z 8 GB VRAM lub mniej. Mimo że RE Village również zużywa sporą ilość pamięci wideo według wbudowanego wskaźnika, nie napotkaliśmy podobnych problemów podczas testowania gry. Capcom naprawdę musi popracować nad wydaniem łatki, która usunie te problemy.
Jeśli zignorujesz ten problem, RE4 Remake to solidna gra. Podobnie jak w Wieśku, klimatyczne środowiska są wypełnione ogromną ilością szczegółów, świetne postacie i dość ostre tekstury w większości przypadków. Co więcej, czasy ładowania są zaskakująco krótkie. Menu graficzne jest również całkiem niezłe jak na grę PC. Choć poruszanie się po nim wymaga sporo przewijania ze względu na liczbę dostępnych opcji (ponad 30 indywidualnych ustawień), możesz dostosować ustawienia wizualne za jednym zamachem, wybierając jeden z dostępnych presetów. Niektóre z tych ustawień zostały jednak ponownie opatrzone nieco dziwnymi etykietami, takimi jak "Priorytet wydajności" i "Priorytet grafiki".
Ponieważ ray tracing jest w pełni włączony w ustawieniach maksymalnych (w przeciwieństwie do RE Village), preset Ray Tracing wydaje się raczej zbędny i nie był używany podczas naszych testów. Bardzo miłą rzeczą jest to, że wszystkie ustawienia można zmienić bez konieczności ponownego uruchamiania gry. Podoba nam się również fakt, że gra zawiera pisemne wyjaśnienia i, w niektórych przypadkach, obrazki porównawcze, które pomagają zrozumieć, co robią poszczególne ustawienia. Fanów upscalingu ucieszy fakt, że w grze znajdziemy FSR 1 i 2, ale DLSS niestety nie jest obsługiwany. Warto również wspomnieć, że gra jest zaprojektowana tak, aby lepiej działała z kontrolerem. Na przykład ruch kamery jest zbyt wolny przy użyciu myszy i klawiatury na standardowych ustawieniach.
Benchmark
Ponieważ Resident Evil 4 nie ma wbudowanego benchmarku ani funkcji szybkiego zapisu, do pomiarów liczby klatek na sekundę wykorzystaliśmy pierwszy fragment gry. Jak widać na poniższym filmie, kazaliśmy głównemu bohaterowi Leonowi iść przez około 30 sekund przez wąską, zalesioną ścieżkę, aż do wejścia do starego domu. Jak zwykle, liczba klatek na sekundę była rejestrowana przy użyciu CapFrameX.
Wyniki
FHD (1.920 x 1.080)
Zgodnie z oczekiwaniami, systemy bez dedykowanego GPU mają problem z grą. Nawet Radeon 680Mjeden z najlepszych obecnie układów iGPU na rynku, zdołał osiągnąć jedynie ponad 40 klatek na sekundę w rozdzielczości 720p. W rozdzielczości Full HD (1080p) gra jest tylko w pewnym sensie grywalna (nieco poniżej 30 kl/s) na najniższych ustawieniach. Z drugiej strony, jesteś w dość dobrej sytuacji, by cieszyć się RE4 Remake, jeśli masz średniej klasy kartę graficzną lub lepszą. Na przykład Radeon RX 6600M jest w stanie poradzić sobie z grą w rozdzielczości Full HD i przy średnich lub wysokich ustawieniach (jak wspomniano wcześniej, gra ma tendencję do zawieszania się przy maksymalnych ustawieniach z powodu problemów z VRAM).
Resident Evil 4 Remake | |
1920x1080 Prioritize Performance Preset 1920x1080 Balanced Preset 1920x1080 Prioritize Graphics Preset 1920x1080 Max Preset | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-12900K | |
AMD Radeon RX 7900 XTX, i9-12900K | |
AMD Radeon RX 7900 XT, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3070, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900HX | |
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-12700H | |
AMD Radeon RX 6600M, R7 5800H | |
AMD Radeon 680M, R9 6900HS | |
Intel Iris Xe Graphics G7 96EUs, i7-1165G7 |
QHD (2,560 x 1,440)
Aby uruchomić grę w rozdzielczości QHD lub wyższej, będziesz potrzebował wysokiej klasy karty graficznej z co najmniej 10 GB VRAM. W naszych testach wystarczyła karta Radeon RX 6800M aby zapewnić absolutnie płynną rozgrywkę w rozdzielczości 1440p i ustawieniach maksymalnych.
Resident Evil 4 Remake | |
2560x1440 Max Preset | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-12900K | |
AMD Radeon RX 7900 XTX, i9-12900K | |
AMD Radeon RX 7900 XT, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3070, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900HX | |
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX | |
AMD Radeon RX 6600M, R7 5800H |
UHD (3.840 x 2.160)
Jak to często bywa, w 4K sprawy stają się naprawdę wymagające. Połączenie ustawień Max i rozdzielczości 4K sprawiło, że nawet RTX 3080 Ti, wcześniej najpotężniejsze GPU do laptopów, do granic możliwości.
Resident Evil 4 Remake | |
3840x2160 Max Preset | |
AMD Radeon RX 7900 XTX, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-12900K | |
AMD Radeon RX 7900 XT, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900HX | |
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX |
Uwaga
Ponieważ testy gier są bardzo czasochłonne i często ograniczone limitami instalacji lub aktywacji, w momencie publikacji tego artykułu jesteśmy w stanie przedstawić Wam jedynie część wyników benchmarków. W ciągu najbliższych dni i tygodni będziemy dodawać kolejne karty graficzne.
Overview
Systemy testowe
Obecnie używamy tych laptopów do przeprowadzania naszych benchmarków gamingowych. Możesz odwiedzić oficjalne strony internetowe poszczególnych producentów, klikając zdjęcia powyżej. Wszystkie inne systemy testowe (komputery typu tower, mini PC itp.) są wymienione poniżej.
Urządzenie | Karta graficzna | Procesor | Pamięć RAM |
---|---|---|---|
Notebooki | |||
MSI Titan GT77 12UHS | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti @175 W TGP (16 GB GDDR6) | Intel Core i9-12900 | 2 x 16 GB DDR5 |
Lenovo Legion 5 Pro | Nvidia GeForce RTX 3060 @140 W TGP (6 GB GDDR6) | Intel Core i7-12700H | 2 x 8 GB DDR5 |
Asus ROG Strix G15 | AMD Radeon RX 6800M (12 GB GDDR6) | AMD Ryzen 9 5900HX | 2 x 8 GB DDR4 |
Lenovo Legion 5 | AMD Radeon RX 6600M (8 GB GDDR6) | AMD Ryzen 7 5800H | 2 x 8 GB DDR4 |
Asus ROG Zephyrus G14 | AMD Radeon 680M | AMD Ryzen 9 6900HS | 2 x 16 GB DDR5 |
Komputery typu tower | |||
Custom I | AMD Radeon RX 7900 XTX (24 GB GDDR6) AMD Radeon RX 7900 XT (20 GB GDDR6) MSI GeForce RTX 3080 (10 GB GDDR6X) MSI GeForce RTX 3070 (8 GB GDDR6) |
Intel Core i9-12900K | 2 x 16 GBDDR4 |
Custom II | Palit GeForce RTX 4090 GameRock OC (24 GB GDDR6X) Nvidia GeForce RTX 3090 FE (24 GB GDDR6X) Nvidia GeForce RTX 3060 Ti (8 GB GDDR6X) Nvidia Titan RTX (24 GB GDDR6) Nvidia GeForce RTX2070 Super (8 GB GDDR6) Nvidia GeForce RTX 2060 Super (8 GB GDDR6) KFA2 GeForce GTX 1660 Super (6 GB GDDR6) PNY GeForce GTX 1660 (6 GB GDDR5) KFA2 GeForce GTX 1650 Super (4 GB GDDR6) AMD RadeonRX 6950 XT (16 GB DDR6) AMD Radeon RX 6800 (16 GB DDR6) AMD Radeon RX 6700 XT (12 GB DDR6) AMD Radeon RX 6650 XT (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 6600 (8 GB GDDR6) AMDRadeon RX 5700 XT (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5700 (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5600 XT (6 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5500 XT (8 GB GDDR6) |
AMD Ryzen 9 7950X | 2 x 16 GB DDR5 |
Custom III | Nvidia GeForce RTX 2080 Super FE | Intel Core i9-11900K | 2 x 8 GB DDR4 |
Mini-PC | |||
Zotac ZBOX CI665 Nano | Intel Iris Xe Graphics G7 (96 CUs) | Intel Core i7-1165G7 | 2 x 8 GB DDR4 |
Morefine S500+ | AMD Radeon RX Vega 8 | AMD Ryzen 9 5900HX | 2 x 16 GB DDR4 |
Minisforum NUCXi7 | Nvidia GeForce RTX 3070 @125 W TGP (8 GB GDDR6) | Intel Core i7-11800H | 2 x 8 GB DDR4 |
Minisforum HX99G | AMD Radeon RX 6600M @100 W TGP (8 GB GDDR6) | AMD Ryzen 9 6900HX | 2 x 16 GB DDR5 |
monitory 4K | Sterownik Nvidia | Sterownik AMD |
---|---|---|
Philips Brilliance 329P9H, Gigabyte M32U | ForceWare 528.49 | Adrenalin 23.2.2 |