Recenzja Returnal: Benchmarki laptopów i komputerów stacjonarnych
Aspekty techniczne
Pod względem oprawy wizualnej i rozgrywki Returnal jest grą dość nietypową, która z pewnością nie przypadnie do gustu każdemu fanowi akcji. Pomimo tego, że środowiska w grze są w większości bardzo ciemne, jakość grafiki jest wyjątkowa jak na tytuł oparty na silniku Unreal Engine 4. Gracze często znajdą się w bardzo ponurych i jałowych krajobrazach oraz pomieszczeniach zamkniętych, ale po rozpoczęciu walki Returnal zasypuje ekran feerią efektów wizualnych.
Zarówno pociski postaci gracza, jak i broń energetyczna wrogów nadają Returnal bardzo unikalną jakość, a także różnorodność. W rezultacie gra oferuje ciekawe połączenie mrocznego klimatu z "dyskotekową" atmosferą. Posiada również doskonałą fizykę gry, jak również całkiem szybkie i płynne sterowanie.
Mimo to, Returnal nie jest całkowicie wolny od technicznych czkawek. Podczas naszych testów napotkaliśmy kilka sporadycznych awarii. Gra działała też czasem w złej rozdzielczości, ale udało nam się rozwiązać ten problem, wybierając inną rozdzielczość, a następnie przełączając się z powrotem na tę, którą chcieliśmy. Returnal musi skompilować swoje shadery podczas pierwszego uruchomienia. Jest to coś, co widzieliśmy już w różnych grach, takich jak niedawno recenzowanyHogwarts Legacy.
Absolutną atrakcją w Returnal jest jego wspaniałe menu graficzne, które nie ma sobie równych w grach PC. Samo menu graficzne składa się z czterech zakładek: opcje wyświetlania, tryb colorblind, dostosowanie HUD-u i Performance UI (pozwala włączyć kilka statystyk wydajności w grze). Ci, którzy lubią majstrować, mogą spędzić długi czas w samym tylko tym menu. Równie fantastycznie prezentuje się menu grafiki. Oprócz kilku wygodnych ustawień wstępnych, jest tu ponad 20 ustawień detali i suwaków, które pozwalają dostosować grafikę gry do własnych upodobań.
Szczególnie chcemy pochwalić fakt, że wiele ustawień jest wyjaśnionych za pomocą nie tylko słów, ale także obrazów porównawczych. Jasne, niektóre gry Ubisoft, na przykład, już to robią, ale Returnal idzie o krok dalej i mówi, jak każde ustawienie wpływa na CPU, GPU i VRAM. Wisienka na torcie: wszystkie zmiany można wprowadzić bez konieczności ponownego uruchamiania gry. Miłośnicy Ray-tracingu również dostaną swoje pieniądze. W Returnal można włączyć cienie i odbicia oparte na technice Ray-tracingu. Ich wpływ na wydajność jest całkiem do zniesienia, jeśli posiadasz nowszy układ graficzny.
Benchmark
Oprócz menu graficznego na duże uznanie zasługuje również wbudowany benchmark, który jest na tyle szczegółowy, że warto go wykorzystać jako punkt odniesienia. Podczas prawie dwuminutowego benchmarku gra pokaże liczbę klatek na sekundę, a także wykorzystanie CPU, GPU i (V)RAM. Benchmark informuje nawet, które aspekty grafiki są w danym momencie szczególnie testowane (np. "Destructibles & Volumetric Fog").
Kulminacją benchmarku są wyniki na końcu: jest wiele wykresów i danych, które pomogą Ci przeprowadzić bardzo szczegółową analizę (zobacz zrzuty ekranu i wideo). Niektóre z nich są nawet dostępne dla poszczególnych stref.
Wyniki
FHD (1.920 x 1.080)
Wymagania sprzętowe Returnal są umiarkowane jak na nowoczesną strzelankę. Chociaż nawet potężne iGPU, jak np Radeon 680M nie są w stanie osiągnąć 40 klatek na sekundę w rozdzielczości 1280 x 720 i na najniższych ustawieniach (gra generalnie zawiesza się na Intel Iris Xe Graphics G7), możliwe jest osiągnięcie 60 klatek na sekundę w rozdzielczości Full HD przy użyciu średniej klasy procesora graficznego, takiego jakRadeon RX 6600M lub GeForce RTX 3060.
Returnal | |
1920x1080 Low Preset 1920x1080 Medium Preset 1920x1080 High Preset 1920x1080 Epic Preset | |
AMD Radeon RX 7900 XTX, i9-12900K | |
AMD Radeon RX 7900 XT, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3070, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900HX | |
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-12700H | |
AMD Radeon RX 6600M, R7 5800H | |
AMD Radeon 680M, R9 6900HS | |
Intel Iris Xe Graphics G7 96EUs, i7-1165G7 |
QHD (2,560 x 1,440)
Dla tych, którzy posiadają wyświetlacz QHD, zalecalibyśmy użycie wysokiej klasy GPU. Potrzebny będzie Radeon RX 6800M lub lepszej, by uzyskać więcej niż 60 klatek na sekundę w rozdzielczości 2560 x 1440 i na ustawieniach Epic.
Returnal | |
2560x1440 Epic Preset | |
AMD Radeon RX 7900 XTX, i9-12900K | |
AMD Radeon RX 7900 XT, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3070, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900HX | |
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-12700H | |
AMD Radeon RX 6600M, R7 5800H |
UHD (3.840 x 2.160)
Zgodnie z oczekiwaniami, gra staje się naprawdę wymagająca w 4K. Podkręcenie ustawień spowoduje, że nawet najlepsze laptopowe układy GPU (jak np GeForce RTX 3080 Ti) do granic możliwości. Mimo to, wszystko powyżej 40 klatek na sekundę jest naszym zdaniem wciąż uznawane za grywalne.
Returnal | |
3840x2160 Epic Preset | |
AMD Radeon RX 7900 XTX, i9-12900K | |
AMD Radeon RX 7900 XT, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3070, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900HX | |
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-12700H | |
AMD Radeon RX 6600M, R7 5800H |
Śledzenie promieni
Nie trzeba dodawać, że włączenie ray tracingu sprawi, że gra Returnal będzie jeszcze bardziej wymagająca. Chociaż do uruchomienia gry w rozdzielczości Full HD z włączonym ray tracingiem wystarczy zazwyczaj układ graficzny z najwyższej półki, będziesz potrzebował np Radeon RX 7900 XTX aby skorzystać z presetu Epic i Epic RT.
Returnal | |
1920x1080 Epic Preset + Epic Ray-Tracing 3840x2160 Epic Preset + Epic Ray-Tracing | |
AMD Radeon RX 7900 XTX, i9-12900K | |
AMD Radeon RX 7900 XT, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3070, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900HX | |
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-12700H | |
AMD Radeon RX 6600M, R7 5800H |
Uwaga
Ponieważ testy gier są bardzo czasochłonne i często ograniczone limitami instalacji lub aktywacji, w momencie publikacji tego artykułu jesteśmy w stanie przedstawić Wam jedynie część wyników benchmarków. W ciągu najbliższych dni i tygodni będziemy dodawać kolejne karty graficzne.
Overview
Test systems
Urządzenie | Karta graficzna | Procesor | Pamięć RAM | System operacyjny |
---|---|---|---|---|
Notebooki | ||||
MSI Titan GT77 12UHS | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti @175 W TGP (16 GB GDDR6) | Intel Core i9-12900 | 2 x 16 GB DDR5 | Windows 11 |
Lenovo Legion 5 Pro | Nvidia GeForce RTX 3060 @140 W TGP (6 GB GDDR6) | Intel Core i7-12700H | 2 x 8 GB DDR5 | Windows 11 |
Asus ROG Strix G15 | AMD Radeon RX 6800M (12 GB GDDR6) | AMD Ryzen 9 5900HX | 2 x 8 GB DDR4 | Windows 11 |
Lenovo Legion 5 | AMD Radeon RX 6600M (8 GB GDDR6) | AMD Ryzen 7 5800H | 2 x 8 GB DDR4 | Windows 11 |
Asus ROG Zephyrus G14 | AMD Radeon 680M | AMD Ryzen 9 6900HS | 2 x 16 GB DDR5 | Windows 11 |
Komputery typu tower | ||||
Custom I | AMD Radeon RX 7900 XTX (24 GB GDDR6) AMD Radeon RX 7900 XT (20 GBGDDR6) MSI GeForce RTX 3080 (10 GB GDDR6X) MSI GeForce RTX 3070 (8 GB GDDR6) |
Intel Core i9-12900K | 2 x 16 GB DDR4 | Windows 11 |
Custom II | Palit GeForce RTX 4090 GameRock OC (24 GB GDDR6X) Nvidia GeForce RTX 3090 FE (24 GB GDDR6X) Nvidia GeForce RTX 3060 Ti (8 GB GDDR6X) Nvidia Titan RTX (24 GB GDDR6) lNvidia GeForce RTX2070 Super (8 GB GDDR6) Nvidia GeForce RTX 2060 Super (8 GB GDDR6) KFA2 GeForce GTX 1660 Super (6 GB GDDR6) PNY GeForce GTX 1660 (6 GB GDDR5) KFA2 GeForce GTX 1650 Super (4 GB GDDR6) AMD Radeon RX6950 XT (16 GB DDR6) AMD Radeon RX 6800 (16 GB DDR6) AMD Radeon RX 6700 XT (12 GB DDR6) AMD Radeon RX 6650 XT (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 6600 (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX5700 XT (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5700 (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5600 XT (6 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5500 XT (8 GB GDDR6) |
AMD Ryzen 9 7950X | 2 x 16 GB DDR5 | Windows 11 |
Custom III | Nvidia GeForce RTX 2080 Super FE | Intel Core i9-11900K | 2 x 8 GB DDR4 | Windows 11 |
Mini-PC | ||||
Zotac ZBOX CI665 Nano | Intel Iris Xe Graphics G7 (96 CUs) | Intel Core i7-1165G7 | 2 x 8 GB DDR4 | Windows 11 |
Morefine S500+ | AMD Radeon RX Vega 8 | AMD Ryzen 9 5900HX | 2 x 16 GB DDR4 | Windows 11 |
Minisforum NUCXi7 | Nvidia GeForce RTX 3070 @125 W TGP (8 GB GDDR6) | Intel Core i7-11800H | 2 x 8 GB DDR4 | Windows 11 |
Minisforum HX99G | AMD Radeon RX 6600M @100 W TGP (8 GB GDDR6) | AMD Ryzen 9 6900HX | 2 x 16 GB DDR5 | Windows 11 |
monitory 4K | Sterownik Nvidia | Sterownik AMD |
---|---|---|
Philips Brilliance 329P9H, Gigabyte M32U | ForceWare 528.49 | Adrenalin 23.2.2 |