Recykling Flash dla zrównoważonych baterii przyszłości
Rynek akumulatorów litowo-jonowych jest już wart 50 miliardów dolarów. Oczekuje się, że w ciągu dziesięciu lat osiągnie 200 miliardów. Mniej więcej w tym samym czasie ilość potrzebnych surowców przekroczy ilość składników wydobywanych na całym świecie.
Przyszłość wygląda podobnie w przypadku innych surowców dla innych typów baterii. Jednym z przykładów są baterie litowo-niklowo-manganowo-kobaltowe. Są one interesujące jako urządzenia do magazynowania energii elektrycznej ze względu na ich wyjątkową trwałość.
Nadszedł zatem najwyższy czas, aby ponownie przemyśleć recykling baterii, które już teraz są wyrzucane w ogromnych ilościach. Rozbicie całej struktury na poszczególne elementy jest niezwykle energo- i czasochłonne.
Inne podejście, organiczne mycie katody, może przywrócić stare baterie do ich pierwotnego stanu, ale jest nie mniej kosztowne. Istniejące technologie nie są zatem idealne do zaspokojenia stale rosnącego zapotrzebowania na akumulatory
Szybko i wydajnie
Brzmi to zupełnie inaczej w przypadku metody zaprezentowanej na Rice University, Houston, Texas. Materiał katody może być ekstrahowany bez rozpuszczalników, ale za pomocą ciepła i silnego pola magnetycznego.
Złom akumulatorowy na bazie kobaltu jest podgrzewany do prawie 2200 °C (4000 °F) w ciągu zaledwie kilku sekund. Zawartość ferromagnetyczna jest następnie ekstrahowana za pomocą elektromagnesu. W ten sposób usuwane są na przykład zanieczyszczenia
Materiał katody zachowuje swój skład chemiczny, a przede wszystkim strukturę krystaliczną. Według badań, za pomocą tej techniki z różnych materiałów katodowych można wyekstrahować ponad 90 procent przetworzonej masy.
Materiał, który jest zasadniczo identyczny z pierwotnie użytym, może być następnie ponownie wykorzystany do budowy baterii. Ponieważ proces ten trwa zaledwie kilka sekund, wymagana energia jest łatwa do opanowania
Jest to również niezwykły skrót do ponownego wykorzystania starych baterii - przynajmniej katod, które stanowią 35 procent masy i 45 procent wartości baterii.