Rosyjski gigant internetowy Yandex celuje w indonezyjski rynek sztucznej inteligencji
Założona w 1997 roku firma Yandex uruchomiła swoją wyszukiwarkę w tym samym roku. Dziś, Yandex Search dominuje na rynku wyszukiwarek w Rosji, z ponad 70-procentowym udziałem. Oprócz wyszukiwarki, Yandex oferuje również zakupy online, współdzielenie przejazdów, media strumieniowe, przetwarzanie w chmurze i usługi mapowania sieci, a także rozwija przeglądarkę internetową. Teraz ten gigant zatrudniający ponad 25 000 pracowników celuje w indonezyjski rynek sztucznej inteligencji.
Reuters donosi, że indonezyjski minister komunikacji, Meutya Hafid, spotkał się z szefem międzynarodowego działu wyszukiwania w Yandex, Aleksandrem Popovskim, i rozmawiał o planach rosyjskiej firmy dotyczących "poszerzenia platformy wyszukiwarki w Indonezji", ale obie strony odmówiły komentarza, gdy zapytano je o szczegóły finansowe i czasowe inwestycji.
Na początku tego roku Nvidia i indonezyjski dostawca usług telekomunikacyjnych PT Indosat Ooredoo Hutchinson ogłosili plan budowy centrum sztucznej inteligencji na Jawie Środkowej. Wartość inwestycji w tym przypadku została ujawniona: 200 milionów dolarów.
Yandex wprowadził algorytm uczenia maszynowego MatrixNet algorytm uczenia maszynowego w 2009 roku i od tego czasu wykorzystuje go w wielu produktach. Co więcej, CERN wykorzystuje tę technologię do analizy ogromnych ilości danych pochodzących z Wielkiego Zderzacza Hadronów https://www.space.com/large-hadron-collider-particle-accelerator.
Osoby zainteresowane sztuczną inteligencją mogą znaleźć książkę Pam Didner The Modern AI Marketer: Guide to Gen AI Prompts to całkiem interesująca lektura. Książka ta jest obecnie dostępna za 7,99 USD w formacie Kindle i 10,99 USD w miękkiej oprawie.