Notebookcheck Logo

Rozbiórka baterii BYD vs Tesla 4680 wiąże powolne ładowanie Cybertruck z nieefektywnością termiczną

Powolna krzywa ładowania Cybertruck może wynikać z konstrukcji baterii 4680 (źródło obrazu: Notebookcheck)
Powolna krzywa ładowania Cybertruck może wynikać z konstrukcji baterii 4680 (źródło obrazu: Notebookcheck)
Wygląda na to, że przewidywania CATL, że Elon Musk nie będzie w stanie osiągnąć charakterystyki baterii 4680, którą szczegółowo opisał w Battery Day w 2020 roku, mogą mieć pewne zalety, jak sugeruje porównanie z ogniwem baterii BYD Blade.
E-Mobility

Kiedy Elon Musk zwolnił szefa Tesli ds drew Baglino zeszłej wiosny Drew Baglino zeszłej wiosny, zwolnił również kierownika zakładu produkcyjnego ogniw 4680 w Giga Texas.

Drew podobno chciał opracować baterię 4680, jak szczegółowo opisał sam Elon Musk podczas Battery Day w 2020 roku, z 50% redukcją kosztów w porównaniu z bardziej konwencjonalnymi bateriami Tesli.

Zajęło to jednak zbyt dużo czasu, a Elon czuł że jeśli Tesla nie będzie w stanie osiągnąć żadnej redukcji kosztów do końca roku, równie dobrze może zamówić baterie 4680 od swoich dostawców, takich jak LGktórego fabryka w Arizonie będzie produkować 4680 ogniw w zaawansowanym procesie produkcyjnym.

Od tego czasu Tesla ogłosiła jednak, że złamała technologię suchą katodę i zaczęła wyposażać Cybertrucka w nowe ogniwa.

Według szefa największego na świecie producenta akumulatorów CATLjednak bateria 4680 w wersji przewidzianej przez Muska"zawiedzie i nigdy nie odniesie sukcesu", a on podobno pokazał mu dlaczego, pozostawiając go "milczącego".

Dla prezesa CATL, Robina Zenga, problemem Elona Muska jest nadmierne obiecywanie."Może coś potrzebuje pięciu lat. Ale on mówi, że dwa lata. Zdecydowanie zapytałem go dlaczego. Powiedział mi, że chce naciskać na ludzi" - powiedział https://www.reuters.com/business/autos-transportation/china-battery-giant-catl-would-build-us-plant-if-trump-allows-it-2024-11-13/ Zeng.

Dwaj najwięksi na świecie producenci akumulatorów do pojazdów elektrycznych, CATL i BYD, zamiast tego dokonują iteracyjnych ulepszeń konstrukcji i składu chemicznego akumulatorów, zawsze mając na uwadze, że muszą one nadawać się do masowej produkcji. Podejście to okazało się jak dotąd słuszne, mimo że mają oni również udane projekty akumulatorów półprzewodnikowych lub sodowo-jonowych w fazie rozwoju lub realizacji.

Wydajność baterii BYD Blade vs Tesla 4680

Świeżo rozebrany akumulator BYD Blade i ogniwa akumulatora Tesla 4680 pokazuje, że Zeng mógł mieć rację. Według badania przeprowadzonego przez Jonasa Gorscha, badacza zajmującego się inżynierią produkcji komponentów e-mobilności na RWTH Aachen University, pryzmatyczne ogniwo BYD ma dwukrotnie wyższą sprawność termiczną niż bateria Tesla 4680.

Jego zespół rozebrał oba ogniwa, aby przeanalizować ich konstrukcję obudowy, wymiary, specyfikacje termiczne oraz dokładny skład materiałowy i koszty ich elektrod, znajdując intrygujące różnice, a także podobieństwa, takie jak spawanie laserowe.

Bateria Tesli 4680 zwróciła gęstość energii 241 Wh/kg w porównaniu do ogniwa Blade 160 Wh/kg, co jest zrozumiałe, biorąc pod uwagę, że jest ona oparta na niklu, podczas gdy bateria BYD ma bardziej przystępną chemię LFP.

Kiedy jednak zastosowano prąd ładowania, naukowcy zauważyli, że coś jest nie tak z ogniwem Tesli 4680:

Rezystancja ogniwa Tesla 4680 wzrasta przy wysokich wartościach SOC, szczególnie w niskich temperaturach, podczas gdy rezystancja ogniwa BYD Blade spada przy wyższych wartościach SOC. Powodem tej obserwacji może być zwiększona rezystancja transferu ładunku w anodzie i na jej powierzchni z powodu wysokiego stężenia litu, ponieważ rezystancje te mają tendencję do wzrostu wraz ze wzrostem SOC. Należy to dokładniej zbadać; wzrost całkowitej rezystancji ogniwa przy wyższym SOC jest nietypowy, ponieważ transfer ładunku katody i powierzchni katody zmniejsza się przy wyższych SOC, kompensując wzrost rezystancji anody.

W rezultacie ogniwo Tesli 4680 wygenerowało dwa razy więcej ciepła, które wymaga rozproszenia na objętość przy tym samym obciążeniu ładowania. Krótko mówiąc, ogniwo BYD jest

"bardziej korzystne dla projektowania strategii chłodzenia do szybkiego ładowania", twierdzą naukowcy.

Ta mniej wydajna konstrukcja termiczna może wyjaśniać dziwną krzywą ładowania modelu Y wyposażonego w pierwszą iterację baterii Tesli 4680, a także ciągłe problemy z powolnym ładowaniem Cybertruck pomimo tego, że posiada on następną generację, nazwaną Cybercell.

Przyznane, Tesla próbowała i wydała poprawkę do ładowania Cybertruck poprawkę krzywej ładowania jako aktualizację OTA, ale testy na nowo wybitych 325 kW Tesli V4 Superchargers wykazały, że czas ładowania czas ładowania ledwo drgnął, a nieefektywność termiczna 4680 może być jednym z powodów, jak sugeruje badanie.

Proszę kupić złącze ścienne Tesla Gen 2 80A z kablem 24' na Amazon

Akumulator 4680 Tesli generuje dwa razy więcej ciepła niż ogniwo BYD Blade przy takim samym obciążeniu ładowania w stosunku do konstrukcji akumulatora 4680
Akumulator 4680 Tesli generuje dwa razy więcej ciepła niż ogniwo BYD Blade przy takim samym obciążeniu ładowania w stosunku do konstrukcji akumulatora 4680

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 03 > Rozbiórka baterii BYD vs Tesla 4680 wiąże powolne ładowanie Cybertruck z nieefektywnością termiczną
Daniel Zlatev, 2025-03- 8 (Update: 2025-03- 8)