Rząd USA bada śmiertelny wypadek Modelu Y z udziałem pieszego pod kątem działania FSD we mgle, kurzu lub olśnieniu
Po zamknięciu jednego dochodzenia w sprawie Autopilota policzkując Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) wszczęła nowe dochodzenie, tym razem w sprawie działania FSD w środowisku o słabej widoczności.
Posunięcie to może potencjalnie wpłynąć na 2,41 miliona pojazdów Tesli na drogach, a mianowicie Model S i X z lat 2016-2024, Model 3 z lat 2017-2024, Model Y z lat 2020-2024 oraz Cybertruck z lat 2023-2024 wyposażony w FSD.
NHTSA opisuje sondę jako wynikającą z"niepowodzenia kontroli inżynieryjnej systemu, aby odpowiednio zareagować na warunki ograniczonej widoczności na drodze"
Jako konkretne przykłady podaje cztery wypadki skutkujące kolizją, w których FSD Beta Tesli lub nowo przemianowany FSD (nadzorowany) były aktywne w momencie kolizji.
Jeden z tych wypadków miał miejsce, gdy Tesla Model Y uderzył i zabił pieszego, podczas gdy inny spowodował obrażenia, wymienia NHTSA:
- Listopad 2023 Rimrock, Arizona: Wypadek Modelu Y ze skutkiem śmiertelnym dla pieszego
- Styczeń 2024 Nipton, Kalifornia: Zderzenie Modelu 3 z innym samochodem osobowym
- Marzec 2024 Red Mills, Wirginia: Wypadek Modelu 3 z innym samochodem osobowym
- Maj 2024 r: Collinsville, Ohio Wypadek Modelu 3 z niewielkimi obrażeniami ciała
Wspólnym mianownikiem wszystkich tych wypadków pojazdów Tesli podczas FSD była słaba widoczność, niezależnie od tego, czy była spowodowana gęstą mgłą, blaskiem słońca, czy po prostu "pyłem unoszącym się w powietrzu"
NHTSA chce zbadać, czy FSD Tesli jest wystarczająco wydajny, aby działać z pełną wydajnością w takich warunkach i czy Tesla wydała jakiekolwiek aktualizacje, które wpływają na jego działanie, gdy widoczność jest ograniczona.
"W szczególności przegląd ten oceni czas, cel i możliwości wszelkich takich aktualizacji, a także ocenę Tesli dotyczącą ich wpływu na bezpieczeństwo" - radzi federalna agencja bezpieczeństwa drogowego.
Sonda nie pojawia się w bardzo dogodnym momencie dla Tesli, ponieważ jest ona świeżo po premierze bezzałogowego samochodu Robotaxi dla którego będzie potrzebować wszelkiej pomocy ze strony stanowych i federalnych organów regulacyjnych, aby uczynić go zdatnym do ruchu drogowego.
Elon Musk posunął się nawet do stwierdzenia, że Tesla wyda bez nadzoru FSD dla swoich najlepiej sprzedających się pojazdów, takich jak Model Y, Model 3 lub Cybertruckjuż w przyszłym roku, aczkolwiek z ograniczeniem geograficznym do Teksasu i Kalifornii.
Federalne dochodzenia w sprawie bezpieczeństwa FSD, takie jak to, nie posuną sprawy do przodu, ponieważ Tesla potrzebuje całej dobrej woli i pozytywnych statystyk interwencji, jakie może zebrać, aby uzyskać Robotaxi i jego Cybercab Cybercab ride-share zatwierdzone przez organy regulacyjne.
Proszę kupić uniwersalną ładowarkę do pojazdów elektrycznych Tesla z podwójną wtyczką na Amazon