Rzekomi zabójcy Steam Deck mijają się z celem
Gry przenośne nie są niczym nowym. Ale odkąd GPD zaczęło wprowadzać kieszonkowe komputery PC na Indiegogo, a Nintendo Switch po raz kolejny szeroko otworzyło przestrzeń gier przenośnych, rynek handheldów nigdy nie widział tak dużej konkurencji.
Ayaneo ma oszałamiającą gamę różnych modeli; Asus ma tylko jeden, w swoim ROG Allyktóry jest wspierany przez znaną markę gier komputerowych. Jednak wszystkie te - i wiele, wiele więcej - pozostają w tyle za Steam Deck pod względem popularności i sukcesu. Po pierwsze i najważniejsze, platforma Valve cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród społeczności graczy PC, a także impetem, jaki nadaje takiemu produktowi, ale już udowodnił że marka Steam nie jest w stanie samodzielnie udźwignąć całej nowej kategorii produktów.
W takim razie, co Steam Deck robi dobrze?
Sprzęt Decka jest prawdopodobnie jego najsłabszym aspektem. Wyświetlacz LCD 800p z mniej niż 70% pokryciem sRGB, APU z architekturą CPU i GPU poprzedniej generacji oraz zdecydowanie masywna obudowa nie wyróżniają się na tle konkurencji - chociaż otwartość Valve na Deck zrodziła cały ekosystem akcesoriów i modów do niego.
Cena rzadko jest najbardziej ekscytującą rzeczą, o której można mówić w przestrzeni technologicznej, ale naprawdę warto o niej wspomnieć; poważne podcięcie Ally za 699 USD, nie wspominając o serii Win Max GPD przekraczającej 1000 USD, jest dużym czynnikiem dla handheldów, które ostatecznie będą urządzeniami drugorzędnymi lub trzeciorzędnymi. W przeciwieństwie do producentów czystego sprzętu, główny strumień przychodów Valve pochodzi ze Steam - może sobie pozwolić na brak dużych marż zysku na samym sprzęcie.
Oprogramowanie jest być może kluczem. Wsparcie Valve zapewnia, że Steam Deck korzysta z solidnego systemu wsparcia, a zaangażowanie w weryfikację kompatybilności gier dobrze nadaje się do doświadczenia plug-and-play "po prostu działa" konsoli, a nie do poprawiania, dostrajania i rozwiązywania problemów w grach na PC - chociaż pochodzący z Linuksa SteamOS można z pewnością dostosować i zmodyfikować dla tych, którzy chcą mieć większą kontrolę.
Tak więc, skromny, ale wydajny sprzęt i przystępne ceny, możliwe dzięki skali i sprzedaży oprogramowania. Współczesny rynek handheldów mógł mieć swoje korzenie w odrodzeniu komputerów kieszonkowych, ale jest zdecydowanie najsilniejszy, gdy jest najbardziej podobny do konsoli.
Źródło(a)
Własne i Liliputing
Obraz zwiastuna: Petar Vukobrat na Unsplash