Sakuu, producent półprzewodnikowych baterii do samochodów elektrycznych, podpisuje umowę z Porsche na budowę swoich gigafaktur
Jednej z bardziej innowacyjnych firm w dziedzinie druku 3D - Sakuu (dawniej KeraCel) - udało się pozyskać spółkę zależną Porsche do zaprojektowania swoich przyszłych Gigafaktur baterii litowo-metalowych i półprzewodnikowych do pojazdów elektrycznych. Porsche Consulting ma doświadczenie w formułowaniu projektów zakładów produkcyjnych dla przemysłu motoryzacyjnego i ostatnio skupiło się na Gigafaktoriach baterii, które mogą produkować ogniwa o pojemności rzędu GWh. Działania "koncentrują się na nowoczesnych technologiach akumulatorowych, wydajnych procesach produkcyjnych oraz odpowiednich lokalizacjach i skalowaniu dla zrównoważonej produkcji", porady Porsche.
Firma Sakuu opracowała strategię mającą na celu osiągnięcie wydajności 200 GWh w produkcji baterii do pojazdów elektrycznych do 2030 r., czyli do roku, który większość producentów starszych pojazdów określiła jako arbitralny termin całkowitego przejścia na produkcję pojazdów elektrycznych. Firma planuje rozpocząć od projektu fabryki do produkcji baterii litowo-metalowych o zwiększonej gęstości energii w bardziej tradycyjny sposób roll-to-roll, a następnie rozszerzyć do masowego procesu produkcyjnego do drukowania 3D baterii półprzewodnikowych z innowacyjną metodą Swift Print.
Wewnętrznie opracowana platforma Kavian wykorzystuje "zaawansowane wielomateriałowe wytwarzanie przyrostowe" w celu obejścia największego wyzwania przed komercyjną produkcją baterii półprzewodnikowych, czyli precyzyjnego układania warstw elektrody i elektrolitu na poziomie nanoskali ze ściśle kontrolowaną interferencją. Zastosowana koncepcja elektrolitu półprzewodnikowego została opracowana w Harvard's John A. Paulson School of Engineering and Applied Sciencejohn A. Paulson School of Engineering and Applied Science, podczas gdy platforma Kavian 3D-printing jest oparta na badaniach MIT nad aplikacją binder-jet metodologii.
Dzięki bezpieczniejszym i bardziej trwałym konstrukcjom ogniw półprzewodnikowych Sakuu planuje osiągnąć dwukrotnie większą gęstość energii niż obecne baterie EV - około 800 Wh/l - przy zachowaniu tej samej powierzchni. Jednocześnie umożliwią one ultraszybkie ładowanie, a także pozwolą ostatecznie osiągnąć "dramatyczne oszczędności w zakresie wykorzystania materiałów, produkcji, łańcucha dostaw i pracy" dzięki metodzie Swift Print firmy Sakuu.