Samochody BMW M w pełni elektryczne z czterosilnikowym napędem AWD w całej gamie
Samochody BMW z serii M zawsze charakteryzowały się wysokimi osiągami, spełniając obietnicę samochodu dla kierowcy i wygląda na to, że BMW będzie kontynuować to dziedzictwo, gdy w końcu skupi się na pojazdach elektrycznych. BMW niedawno zaprezentowało nam wszystkim swój pierwszy prototyp EV z serii M za pośrednictwem swojego kanału YouTube.
Największą wiadomością, która wyszła od zespołu serii M, jest to, że nadchodzące wyczynowe pojazdy elektryczne BMW serii M będą ostatecznie wyposażone w czterosilnikowy napęd AWD. Kontrola i dystrybucja momentu obrotowego były również głównym celem BMW podczas prezentacji prototypu. Firma twierdzi, że centralna jednostka sterująca w pojazdach elektrycznych M zasadniczo zintegruje wszystkie funkcje, takie jak kontrola trakcji, rozdział momentu obrotowego i sterowanie hamowaniem, w jednym urządzeniu, zarówno w imię prostoty, jak i lepszej kontroli.
"W pewnym momencie w przyszłości zobaczymy koncepcję techniczną, którą opracowujemy tutaj teraz, cztery silniki elektryczne we wszystkich pojazdach BMW M High Performance" - Carsten Wolf, charakterystyka pojazdów integracyjnych BMW M
Ten cytat z Wolfa służy również jako potwierdzenie, że wszystkie samochody BMW M będą w pewnym momencie elektryczne, co może, ale nie musi być dobrą wiadomością, w zależności od tego, z jakim entuzjastą samochodów rozmawiasz. Obecnie jedyne pojazdy elektryczne BMW z plakietkami M pochodzą z rodziny "i", jak BMW i4 M50 xDrive, i choć są wyposażone w napęd AWD, moc pochodzi z układu dwusilnikowego, który oferuje znacznie mniejszą elastyczność niż układ czterosilnikowy.
Pierwszym pojazdem elektrycznym z serii M wydaje się być M3, biorąc pod uwagę, że będzie to pierwsza rodzina sedanów, na której BMW skupi się w swojej transformacji EV, chociaż nie jest jasne, kiedy dokładnie zostanie ona wprowadzona do publicznej wiadomości. Na razie BMW planuje wprowadzić na rynek sedana i3 opartego na Neue Klasse w 2026 roku, więc nie byłoby zaskoczeniem zobaczyć M3 EV około 2028 lub 2029 roku.
Czterosilnikowy układ napędowy AWD w samochodzie elektrycznym może sprawić, że samochód będzie znacznie lepiej reagował na ruchy kierownicy, dzięki lepszej przyczepności wynikającej z przenoszenia mocy przez wszystkie cztery koła oraz dzięki funkcjom takim jak wektorowanie momentu obrotowego. Prawidłowo zaimplementowane wektorowanie momentu obrotowego zmienia ilość mocy przekazywanej przez każde koło, aby utrzymać przyczepność i prędkość na zakręcie.
W przypadku SUV-ów BMW nie tylko sprawi to, że pojazdy elektryczne będą bezpieczniejsze na drogach, ale może sprawić, że będą bardziej zdolne do jazdy w terenie, ponieważ wektorowanie momentu obrotowego może kierować moc tylko na koła, które mają przyczepność w niesprzyjających warunkach. Oprócz lepszego kierowania, bezpieczeństwa i trakcji, czterosilnikowe układy napędowe mogą również poprawić skuteczność hamowania regeneracyjnego, ponieważ wszystkie cztery koła są w stanie odzyskać energię za pomocą silników.
Korzyści te, zarówno w terenie, jak i poza nim, odbywają się jednak kosztem zasięgu, więc prawdopodobnie zobaczymy, że BMW uwzględni jakiś sposób na wyłączenie niektórych silników w trybie ekonomicznym - praktyka, która i tak stała się mniej więcej normą.