Samolot napędzany wodorem wykonuje pierwszy lot i zostaje uznany za przełomową technologię 2023 r
Lot testowy samolotu częściowo napędzanego wodorem stanowi przykład dla przyszłości bezemisyjnego latania. Lot został uznany za przełomową technologię 2023 roku w ankiecie przeprowadzonej przez MIT Technology Review: 19-miejscowy samolot, zasilany wodorowym ogniwem paliwowym, zakończył niedawno 10-minutowy lot testowy. Ten kamień milowy na drodze do niskoemisyjnego lotnictwa oznacza najdłuższy lot napędzany wodorowym ogniwem paliwowym.
ZeroAvia, startup stojący za tą technologią, otrzymał znaczące inwestycje o łącznej wartości około 140 mln USD od gigantów branżowych i inwestorów, takich jak Energy Venture Fund Billa Gatesa. Firma planuje wprowadzić swoją technologię na rynek do 2025 roku, ale już otrzymała ponad 1500 zamówień w przedsprzedaży na swoje systemy wodorowych ogniw paliwowych.
To stawia nas na prostej drodze do komercyjnego uruchomienia.
- Val Miftakhov, założyciel i dyrektor generalny ZeroAvia, na konferencji prasowej
Samolot wystartował z lotniska Cotswold w Wielkiej Brytanii, z lewą stroną samolotu zasilaną przez połączenie wodorowych ogniw paliwowych i akumulatorówa prawa strona przy użyciu konwencjonalnej parafiny.
Wyzwania związane z lotnictwem bezemisyjnym
Branża lotnicza jest odpowiedzialna za około 3% globalnej emisji gazów cieplarnianych, a jej ograniczenie ma wysoki priorytet. Wodór wodorowe ogniwa paliwowe są postrzegane jako możliwe podejście do redukcji emisji w tym sektorze, chociaż nadal istnieją wyzwania technologiczne, które należy pokonać, zanim będzie można je zastosować w większych samolotach.
Pomimo udanego lotu testowego i planowanej komercjalizacji, nadal istnieją znaczące przeszkody do pokonania, zanim bardziej ekologiczne latanie stanie się rzeczywistością. Skalowanie wodorowych ogniw paliwowych do większych samolotów jest trudne, ponieważ są one ciężkie, a wodór zajmuje dużo miejsca:
To wspaniały pierwszy krok, ale oczywiście to tylko pierwszy krok.
- Andreas Schafer, dyrektor Air Transportation Systems Lab na University College London