Samsung zmusza sklepy naprawcze do niszczenia smartfonów klientów, iFixit kończy współpracę
iFixit właśnie ogłosił że nie będzie kontynuować współpracy z Samsungiem. Po ponad dwóch latach firma zaprzestanie sprzedaży oryginalnych części zamiennych do smartfonów Galaxy w czerwcu 2024 r. iFixit podaje szereg powodów zakończenia współpracy - części zamienne w dużych ilościach są tak drogie, że po prostu nie ma już sensu, aby dostawcy usług naprawczych je kupowali, częściowo dlatego, że smartfony Samsunga są często projektowane w taki sposób, że części zamienne muszą być sprzedawane jako sklejona jednostka z kilkoma komponentami.
Jednak, jak pokazuje raport 404 Mediaproblemy, które Samsung stwarza niezależnym dostawcom usług naprawczych, sięgają znacznie głębiej. Każdy, kto chce kupić oryginalne części zamienne od Samsunga, musi podać firmie swoje imię i nazwisko, dane kontaktowe, adres domowy, numer IMEI i szczegóły dotyczące usterki przy każdej przeprowadzanej naprawie. Jeszcze bardziej dramatyczne jest to, że jeśli dostawca usług naprawczych odkryje część zamienną innej firmy, która została zainstalowana w urządzeniu Galaxy w ramach poprzedniej naprawy, musi natychmiast rozebrać smartfon, tablet lub notebook na poszczególne części i poinformować Samsunga o szczegółach danego incydentu.
Jeśli usługodawca odmówi zniszczenia urządzenia klienta, Samsung rozwiąże umowę serwisową, a sklep nie będzie już mógł kupować oryginalnych części zamiennych, a tym samym oferować napraw urządzeń Samsung. Ponieważ części zamienne innych firm są regularnie wykorzystywane w celu obniżenia kosztów naprawy lub po prostu w celu zrekompensowania braku dostępności oryginalnych części zamiennych, smartfony powinny być niszczone zamiast naprawiane, jeśli usługodawcy chcą przestrzegać umowy z Samsungiem.
Co więcej, Samsung zabrania warsztatom naprawy komponentów na płycie głównej. Zamiast tego należy wymienić cały komponent, co może znacznie zwiększyć koszty. Umowa, z którą zapoznało się 404 Media, dotyczy dostawców usług naprawczych w USA; w momencie publikacji tego artykułu nie wiadomo jeszcze, czy takie same warunki są nakładane na europejskie sklepy naprawcze. Samsung nie skomentował jeszcze sprawy.