Sieć energetyczna przyszłości: Kalifornia stawia na baterie
16 kwietnia 2024 r. "maniak danych" Joe Deely po raz pierwszy odkrył na portalu , który kiedyś nazywał się Twitter, że większość energii elektrycznej w godzinach wieczornych pochodziła z baterii.
Nie prąd w jego domu. Dane dotyczyły sieci elektrycznej całego amerykańskiego stanu Kalifornia, jednego z największych na świecie, z około 38 milionami mieszkańców i dużym przemysłem.
W ciągu niecałych 3 godzin prawie cała obecnie zainstalowana moc baterii wynosząca około 6 gigawatów mogła zostać wprowadzona do sieci. W ten sposób zrekompensowano wieczorny szczyt prywatnego zużycia energii elektrycznej i utratę energii słonecznej.
Tego wieczoru zainstalowane akumulatory dostarczyły do kalifornijskiej sieci energetycznej mniej więcej tyle samo energii elektrycznej, co jedyna elektrownia jądrowa w tym stanie w ciągu 24 godzin. Ponadto akumulatory mogą znacznie elastyczniej reagować na zapotrzebowanie na energię elektryczną.
Z samej pojemności zainstalowanych baterii można obecnie pobrać nieco ponad 20 gigawatogodzin. Mogłoby to zapewnić działanie całej sieci energetycznej przez co najmniej godzinę.
Biorąc pod uwagę wielkość Kalifornii, jest to całkiem rozsądna ilość. Nadprodukcja energii odnawialnej w ciągu dnia może jedynie naładować te baterie. Porównanie z pojazdami elektrycznymi daje dobre wyobrażenie o skali.
Duże akumulatory w samochodach elektrycznych mieszczą około 100 kilowatogodzin. 200 takich baterii wystarczyłoby na 20 megawatogodzin, a 200 000 z nich odpowiadałoby całej kalifornijskiej pojemności baterii w sieci energetycznej.
200 000 pojazdów elektrycznych to tylko liczba zarejestrowana w Kalifornii w drugiej połowie 2023 roku. Nie powinno zatem zabraknąć potencjalnej dodatkowej mocy, która mogłaby zostać wprowadzona do sieci w krytycznych momentach. W końcu przez Golden State przejeżdża łącznie prawie 14 milionów samochodów.
Im większy staje się ten odsetek, który oczywiście musiałby być ładowany przez cały dzień, tym mniejszy byłby wymagany odsetek na samochód elektryczny. Kalifornijska sieć energetyczna zapewnia kilka interesujących spostrzeżeń na temat rozsądnego wykorzystania buforów energii elektrycznej w postaci akumulatorów. Zwłaszcza, że samochód jest prawdopodobnie bezpiecznie zaparkowany w garażu po wstaniu rano i przed telewizorem wieczorem.