Snapdragon X Elite pozostaje w tyle za iPhone'em 15 Pro w teście GPU GravityMark, co jest szokującą anomalią
Nowo wprowadzony układ Snapdragon X Elite w końcu zaczął być dostępny w laptopach. Zgodnie z naszą szczegółową recenzją VivoBook S 15 OLED wyposażonego w X Elite (78-100) z 12 rdzeniami i nieco mniej wydajną grafiką niż najwyższa jednostka SKU (84-100), układ może pochwalić się przyzwoitą wydajnością i wydajnością, choć nie jest wystarczająco dobry, aby spełnić oczekiwania określone przez hype.
W niedawnym poście na Twitterze https://x.com/frustum/status/1802861745842618537użytkownik poinformował jednak, że w benchmarku GravityMark dla procesora graficznego Adreno w X Elite (78-100) https://www.notebookcheck.com/Qualcomm-Snapdragon-X-Elite-Adreno-GPU-Grafikkarte-Benchmarks-und-Spezifikationen.763557.0.htmlgdzie układowi udało się uzyskać marne 20,5 FPS - nawet niższy niż w przypadku A17 Pro w iPhonie 15 Pro, który uzyskał 20,9 FPS. W tym samym teście, Apple M3, który znajduje się w tym samym przedziale cenowym co X Elite, uzyskał około 45,1 FPS.
Wynik ten jest prawie na pewno odstający, ponieważ bardziej popularne benchmarki graficzne, takie jak GFXBench, pokazują, że procesor graficzny Adreno 3,8 TFLOPS w X Elite (78-100) z łatwością przewyższa układ A17 Pro o około 100% i osiągając zaskakująco blisko 10-rdzeniowego Apple GPU M3.
Nie jest jasne, dlaczego X Elite wypadł tak słabo w tym konkretnym teście, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że GravityMark obsługuje wiele platform, z natywną wersją ARM dla systemu Windows. Jednakże, spadek wydajności może być spowodowany przez API graficzne DirectX użyte w teście. The iPhone 15 Pro wykorzystał własne API Apple Metal API które ma niższy narzut i bardziej bezpośredni dostęp do GPU, dzięki ścisłej integracji sprzętu z oprogramowaniem Apple. Z drugiej strony DirectX został zaprojektowany z myślą o szerokiej gamie różnych konfiguracji sprzętowych, stawiając przede wszystkim na wszechstronność. Interfejs API Vulkan API ma niższy narzut niż DirectX, ale nie był używany w tym konkretnym teście i mógł zaowocować lepszym wynikiem.
Jednak nawet wąskie gardło API nie byłoby w stanie odpowiednio wyjaśnić znacznego spadku wydajności, jakiego GPU Adreno w tym konkretnym teście porównawczym. Najprawdopodobniej jest to kwestia optymalizacji po stronie GravityMark, która prawdopodobnie zostanie rozwiązana w przyszłych wersjach oprogramowania. Tak więc do tego czasu najlepiej jest nie oceniać nowego dziecka w bloku na podstawie pojedynczego testu porównawczego.
Well, Snapdragon X Elite GPU is slower than iPhone 15 Pro, but twice as fast as 8cx gen3: https://t.co/lqiQEPUVtU pic.twitter.com/mFqHgY2Yjo
— Alexander Zapryagaev (@frustum) June 18, 2024