Notebookcheck Logo

Solvang: Statek towarowy zbiera własne emisje CO₂ za pomocą pokładowego systemu wychwytywania i składowania dwutlenku węgla

Clipper Eris (źródło zdjęcia: Solvang ASA)
Clipper Eris (źródło zdjęcia: Solvang ASA)
Statek Clipper Eris firmy Solvang jest teraz wyposażony w system "Onboard Carbon Capture and Storage", który ma na celu zbieranie i przechowywanie znacznej części emisji CO₂ statku towarowego. Jest to również test dla innych statków.
Science

Norweska firma żeglugowa Solvang wyposażyła swój pierwszy statek w system CCS (wychwytywania i składowania dwutlenku węgla), o czym Solvang poinformował w komunikacie prasowym na stronie Maritime Executive. Statek, o którym mowa to Clipper Eris, 160-metrowy zbiornikowiec na skroplony gaz zbudowany w stoczni Hyundai w 2019 roku. W ten sposób Solvang dąży do bardziej zrównoważonego transportu gazu na morzach poprzez wychwytywanie CO₂, gdy tylko zostanie wyemitowany i przechowywanie go do dalszego wykorzystania. CO₂ można następnie poddać recyklingowi i ponownie wykorzystać na lądzie.

Jest to program pilotażowy wspierany przez norweski rząd. Dyrektor generalny Solvang, Edvin Endresen, podkreśla, że CCS na pokładzie może odnieść sukces tylko wtedy, gdy niezbędna globalna infrastruktura będzie istnieć i zostanie opracowana tak szybko, jak to możliwe. Solvang wzywa zatem do wprowadzenia odpowiednich regulacji przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), która jest odpowiednikiem ICAO (Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego). Obie organizacje są agendami Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Według Solvang, 70 000 statków towarowych używanych obecnie na całym świecie jest w dużej mierze napędzanych paliwami kopalnymi i tym samym odpowiada za trzy procent globalnej emisji CO₂. System CCS na Clipper Eris nie jest jednak doskonały, ponieważ może odzyskać tylko 70% emisji dwutlenku węgla. Reszta, wraz z innymi gazami spalinowymi, jest uwalniana do atmosfery. W ramach programu pilotażowego Solvang współpracuje z Wärtsilä, MAN Energy Solutions i norweskim instytutem badawczym SINTEF.

Źródło(a)

Solvang przez Maritime Executive

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 01 > Solvang: Statek towarowy zbiera własne emisje CO₂ za pomocą pokładowego systemu wychwytywania i składowania dwutlenku węgla
Andreas Sebayang, 2025-01-30 (Update: 2025-01-30)