Sony PS5 Pro może zadebiutować zastrzeżoną technologią skalowania obrazu podobną do DLSS
Jest już niemal oficjalnie potwierdzone, że Sony pracuje nad konsolą nowej generacji PlayStation 5 Proz oczekiwaną premierą w 2024 roku, prawdopodobnie we wrześniu. Podczas gdy dokładna specyfikacja nowego SoC nie została jeszcze w pełni ustalona, wczesne oznaki sugerują, że otrzyma on surowy wzrost wydajności w dowolnym miejscu między 30-50 procent w porównaniu do obecnej generacji. Chociaż jest to nadal mile widziane ulepszenie, wygląda na to, że Sony celuje jeszcze wyżej, opracowując niestandardowe oprogramowanie API podobne do Nvidia DLSS, które zwiększy liczbę klatek na sekundę i poprawi wierność wizualną poza to, co nowy SoC będzie w stanie osiągnąć samodzielnie.
Pomimo tego, że według plotek układ AMD FSR 3 fSR 3 ma pojawić się zarówno na PS5(obecnie w obniżonej cenie i w pakiecie z COD MW III), jak i na konsolach Xbox Series X, biorąc pod uwagę, że obie są wyposażone w bardzo podobny układ krzemowy oparty na AMD, zauważono, że uruchomienie FSR na PS5 nie jest tak proste, jak w przypadku Xbox Series X. Powodem tego jest fakt, że FSR wykorzystuje funkcję DirectX 12, umożliwiając asynchroniczne uruchamianie kluczowych obciążeń. Jako że Xbox korzysta z wersji systemu Windows z wbudowaną obsługą DirectX 12, nie stanowi to żadnego problemu dla Microsoftu.
Sony pozostaje jednak w sytuacji, w której FSR 3 nadal będzie działać na systemie operacyjnym PS5 opartym na Linuksie, ale będzie zmuszony do seryjnego uruchamiania tych samych obciążeń, co znacząco wpłynie na wzrost wydajności. Jak donosi Press Start , rozwiązanie podobne do DLSS może okazać się bardzo sensowne. Podczas gdy FSR 3 jest konkurencyjny dla DLSS Nvidii, wykorzystanie algorytmów akcelerowanego sprzętowo uczenia maszynowego w celu zwiększenia liczby klatek na sekundę może pomóc zapewnić Sony przewagę w zakresie jakości wizualnej nad potencjalnym konkurentem Xbox Series X "Pro".
Obecnie bardziej wymagające gry 4K działające na PS5 zapewniają w najlepszym przypadku wydajność pomiędzy 4K/30fps a 4K/60fps. Opierając się na plotkach dotyczących PS5 Pro, możliwe jest, że zobaczymy konsolę nowej generacji Sony osiągającą 4K/120 klatek na sekundę, szczególnie jeśli nowa technologia skalowania Sony zmaterializuje się, a deweloperzy będą gotowi z niej skorzystać. To ostatnie z pewnością będzie problemem, jako że optymalizacja gier pod kątem FSR na konsolach nie będzie problemem, jako że wielu z nich jest już zaznajomionych z tą technologią, wykorzystując ją w pecetowych wersjach swoich gier. Optymalizacja gier do działania przy użyciu rzekomo nowej, ale zastrzeżonej technologii Sony, będzie niewątpliwie bardziej kłopotliwa.