CES 2025 | Sony i Honda ujawniają ceny i datę premiery elektrycznego sedana Afeela 1 o zasięgu 300 mil
Sony Honda Mobility osiągnęła nowy kamień milowy na targach CES 2025, oficjalnie otwierając zamówienia przedpremierowe na swój pierwszy pojazd elektryczny, tak zwaną Afeelę 1. Samochód elektryczny jest pierwszym produktem wcześniej ogłoszonego partnerstwa między gigantem technologicznym Sony a producentem samochodów Honda, który niedawno ogłosił plany połączenia się z Nissanem.
Cena i dostępność
Na dzień dzisiejszy Afeela 1 będzie oferowana w Stanach Zjednoczonych w dwóch wersjach wyposażenia:
- Afeela 1 Origin: od 89 900 USD
- Afeela 1 Signature: od 102 900 USD
Oba warianty modelu obejmują trzyletnią subskrypcję na różne funkcje, takie jak system wspomagania kierowcy poziomu 2 i inne funkcje oparte na sztucznej inteligencji. Zamówienia przedpremierowe są już otwarte dla klientów w stanie Kalifornia. Nabywcy pojazdów elektrycznych muszą wpłacić zwrotny depozyt w wysokości 200 USD, a dostawy wariantu Signature mają rozpocząć się w połowie 2026 roku. Z kolei tańszy wariant Sony Honda Afefela 1 Origin ma zostać dostarczony dopiero w 2027 roku.
Konstrukcja i specyfikacje techniczne
Afeela 1 oferuje zasięg do 300 mil zgodnie z normą EPA i obsługuje wszechobecną sieć Supercharger Tesli w USA. Projekt ma uosabiać zarówno elegancję, jak i sportowy charakter, a wygląd zewnętrzny dość przypomina Lucid Air lub Tesla Model S. Samochód elektryczny jest wyposażony w łącznie 40 czujników i kamer, które są wykorzystywane w systemie wspomagania kierowcy. Dwa silniki elektryczne mają moc 180 kW każdy, podczas gdy akumulator ma pojemność 91 kWh i może być ładowany z mocą do 150 kW.
We wnętrzu Afeela 1 Signature dominuje ogromny ekran zajmujący całą szerokość deski rozdzielczej. Sony i Honda Mobility starają się udoskonalić wrażenia z jazdy dzięki różnym integracjom AR i skupieniu się na rozrywce, co może spodobać się szczególnie obeznanym z technologią kierowcom pojazdów elektrycznych.
Dzięki Afeela 1, Sony i Honda próbują zaistnieć w zatłoczonym segmencie drogich pojazdów elektrycznych. Premiera Afeela ma jednak miejsce na szybko zmieniającym się rynku pojazdów elektrycznych, który zmaga się ze spadkiem popytu i utratą ulg podatkowych w USA i innych krajach.
W dłuższej perspektywie Sony Honda Afeela 1 będzie również musiała sprawdzić się w walce z silną konkurencją EV z Chin, która może znacznie obniżyć wysokie ceny nowego elektrycznego sedana. Kalifornia jest prawdopodobnie jednym z najważniejszych rynków pojazdów elektrycznych, na którym chińskie samochody elektryczne są praktycznie niedostępne, ale dopiero okaże się, jak Sony Honda Adela 1 poradzi sobie z takimi samochodami jak Tesla i inni uznani producenci samochodów.