Notebookcheck Logo

Sony prezentuje przetwornik ISX038 z jednoczesnym wyjściem obrazu RAW i YUV do systemów wspomagania i autonomicznej jazdy

Sony prezentuje przetwornik ISX038 z jednoczesnym wyjściem obrazu RAW i YUV do systemów wspomagania i autonomicznej jazdy. (Źródło obrazu: Sony Semiconductor Solutions Corporation)
Sony prezentuje przetwornik ISX038 z jednoczesnym wyjściem obrazu RAW i YUV do systemów wspomagania i autonomicznej jazdy. (Źródło obrazu: Sony Semiconductor Solutions Corporation)
Firma Sony zaprezentowała czujnik ISX038 z jednoczesnym wyjściem obrazu RAW i YUV dla systemów wspomagania i autonomicznej jazdy, zmniejszając liczbę czujników kamer potrzebnych w nowoczesnych pojazdach samochodowych. Zakres dynamiczny do 130 dB w trybie HDR umożliwia wykrywanie obiektów w jasnym świetle i o zmierzchu.
E-Mobility Business Camera

Firma Sony zaprezentowała czujnik ISX038 z jednoczesnym wyjściem obrazu RAW i YUV dla systemów wspomagania i autonomicznej jazdy, zmniejszając liczbę czujników kamer potrzebnych w nowoczesnych pojazdach samochodowych. Czujnik jest kompatybilny z popularnym systemem Mobileye EyeQ 6 system-on-a-chip używanym przez wielu producentów samochodów takich jak Porsche dla ich zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS).

1/1,7-calowy sensor CMOS ma piksele o wielkości 2,1 μm, co zapewnia mu zakres dynamiczny do 130 dB w trybie HDR. Czujnik ma zakres dynamiczny 106 dB, gdy włączony jest tryb przeciwdziałania migotaniu diod LED, przekraczając linię bazową 100 dB niezbędną do prawidłowego wykrywania obiektów w jasnym oświetleniu do prawidłowego wykrywania obiektów w jasno oświetlonych scenach o zmierzchu. Czujnik przesyła obraz wideo z prędkością 30 klatek na sekundę w rozdzielczości 3 857 × 2 177 pikseli, czyli 8,39 megapiksela. Zapewnia to systemom wspomagania kierowcy obrazy o wystarczającej rozdzielczości i szczegółowości, aby wykrywać ludzi i bariery oraz bezpiecznie zatrzymywać pojazdy przed uderzeniem.

Czytelnicy, którzy chcą widzieć w ciemności, mogą wypróbować kolorową kamerę noktowizyjną Sionyx Aurora(sprzedawaną tutaj na Amazon).

Korzystanie z jednego czujnika zamiast dwóch zmniejsza również złożoność systemów, ilość wymaganego okablowania i obciążenie elektryczne układów elektrycznych pojazdu. Typowe systemy autonomicznej jazdy muszą wykorzystywać co najmniej cztery tradycyjne pary czujników, aby pokryć pełny 360-stopniowy widok wokół samochodu.

Próbki czujnika można nabyć za 15 000 jenów (~ 100 USD). Czujnik jest dostarczany w 192-pinowej obudowie BGA o fizycznych wymiarach 11,85 × 8,60 mm (0,47 x 0,34 cala). Dane są przesyłane przez wyjście w standardzie MIPI Camera Serial Interface 2 (CSI-2).

Czujnik Sony ISX038 zmniejsza złożoność systemów jazdy poprzez zmniejszenie liczby wymaganych czujników kamery. (Źródło obrazu: Sony Semiconductor Solutions Corporation)
Czujnik Sony ISX038 zmniejsza złożoność systemów jazdy poprzez zmniejszenie liczby wymaganych czujników kamery. (Źródło obrazu: Sony Semiconductor Solutions Corporation)

Sony Semiconductor Solutions wypuszcza pierwszy w branży przetwornik obrazu CMOS do kamer samochodowych, który może jednocześnie przetwarzać i wysyłać obrazy RAW i YUV

Przyczynia się do uproszczenia systemów poprzez rozszerzenie zastosowań pojedynczych kamer

Sony Semiconductor Solutions Corporation

Atsugi, Japonia - Sony Semiconductor Solutions Corporation (SSS) ogłosiła dziś nadchodzącą premierę przetwornika obrazu CMOS ISX038 do kamer samochodowych, pierwszego w branży*1 produktu, który może jednocześnie przetwarzać i wysyłać obrazy RAW*2 i YUV*3.

Nowy czujnik posiada opatentowany ISP*4 i może jednocześnie przetwarzać i wysyłać obrazy RAW i YUV. Obrazy RAW są wymagane do wykrywania i rozpoznawania środowiska zewnętrznego w zaawansowanych systemach wspomagania kierowcy (ADAS) i systemach autonomicznej jazdy (AD), podczas gdy obrazy YUV są dostarczane do aplikacji informacyjno-rozrywkowych, takich jak rejestrator jazdy i rzeczywistość rozszerzona (AR).

Rozszerzając zakres zastosowań, jakie może oferować pojedyncza kamera, nowy produkt pomaga uprościć systemy kamer samochodowych oraz zaoszczędzić miejsce, koszty i energię.

*1 Wśród czujników CMOS dla kamer samochodowych. Według badań SSS (stan na dzień ogłoszenia 4 października 2024 r.).

*2 Obraz do rozpoznawania na komputerze.

*3 Obraz do wizualizacji kierowcy, np. nagrywania lub wyświetlania na monitorze.

*4 Procesor sygnału obrazu - obwód do przetwarzania obrazu.

ISX038 Przetwornik obrazu CMOS do kamer samochodowych

Nazwa modelu Data wysyłki próbki

Cena próbki

(z podatkiem)

ISX038 Typ 1/1,7 (przekątna 9,30 mm)

8.39-megapikseli*5

Przetwornik obrazu CMOS

Październik 2024 ¥15,000*6

*5 Na podstawie metody specyfikacji efektywnych pikseli przetwornika obrazu.

*6 Może się różnić w zależności od dostarczonej ilości i innych warunków.

Rola kamer samochodowych stale się różnicuje wraz z postępem w ADAS i AD oraz rosnącymi potrzebami i wymaganiami dotyczącymi wrażeń kierowcy. Z drugiej strony, przestrzeń do instalacji takich kamer jest ograniczona, co uniemożliwia dodawanie kolejnych w nieskończoność, co z kolei stworzyło zapotrzebowanie na więcej możliwości przy użyciu pojedynczej kamery.

ISX038 to pierwszy w branży*1 przetwornik obrazu CMOS do kamer samochodowych, który może jednocześnie przetwarzać i wysyłać obrazy RAW i YUV. Wykorzystuje on warstwową strukturę składającą się z układu pikseli i układu logicznego z obwodem przetwarzania sygnału, z opatentowanym przez SSS ISP na układzie logicznym. Taka konstrukcja pozwala pojedynczej kamerze zapewnić wysoką precyzję wykrywania i rozpoznawania otoczenia poza pojazdem oraz informacje wizualne wspomagające kierowcę w aplikacjach informacyjno-rozrywkowych. W porównaniu z konwencjonalnymi metodami, takimi jak system z wieloma kamerami lub system, który wysyła obrazy RAW i YUV za pomocą zewnętrznego ISP, nowy produkt pomaga uprościć systemy kamer samochodowych, oszczędzając miejsce, koszty i energię.

ISX038 zapewni kompatybilność z układem EyeQ™6 System-on-a-Chip (SoC) oferowanym obecnie przez Mobileye, do użytku w technologii ADAS i AD.

Główne cechy

pierwszy w branży*1 czujnik zdolny do jednoczesnego przetwarzania i przesyłania obrazów RAW i YUV

Nowy sensor jest wyposażony w dedykowane ISP dla obrazów RAW i YUV i jest w stanie wysyłać dwa rodzaje obrazów jednocześnie z jakością obrazu zoptymalizowaną dla każdej aplikacji na dwóch niezależnych interfejsach. Rozszerzenie aplikacji, które może zaoferować pojedyncza kamera, pomaga budować systemy, które oszczędzają miejsce, koszty i energię w porównaniu do systemów z wieloma kamerami lub systemów z zewnętrznym ISP.

szeroki zakres dynamiki nawet podczas jednoczesnego korzystania z HDR i ograniczania migotania LED

Podczas jazdy samochodem obiekty muszą być precyzyjnie wykrywane i rozpoznawane nawet w środowiskach drogowych o znacznych różnicach jasności, takich jak wjazdy i wyjazdy z tunelu. Kamery samochodowe muszą również tłumić migotanie diod LED, nawet w trybie HDR, aby poradzić sobie z rosnącą popularnością sygnałów LED i innych urządzeń drogowych. Opatentowana struktura pikseli i unikalna metoda ekspozycji tego produktu poprawia nasycenie oświetlenia, zapewniając szeroki zakres dynamiki 106 dB, nawet przy jednoczesnym zastosowaniu HDR i ograniczeniu migotania diod LED (w trybie priorytetu zakresu dynamiki zakres ten jest jeszcze szerszy i wynosi 130 dB). Konstrukcja ta pomaga również zredukować artefakty ruchu*7 powstające podczas rejestrowania poruszających się obiektów.

*7 Szumy powstające podczas rejestrowania ruchomych obiektów z HDR.

kompatybilność z konwencjonalnymi produktami*8

Ten produkt ma taką samą kompatybilność z konwencjonalnymi produktami SSS*8, które mają już udokumentowane doświadczenie w zastosowaniach ADAS i AD z wieloma producentami samochodów. Nowy produkt umożliwia ponowne wykorzystanie zasobów danych zebranych w poprzednich produktach, takich jak dane dotyczące jazdy z kamer samochodowych. Pomaga to usprawnić rozwój ADAS i AD dla producentów samochodów i partnerów.

*8 megapikselowy przetwornik obrazu CMOS IMX728 1/1.7 typu 8.39 firmy SSS.

zgodność ze standardami wymaganymi w zastosowaniach motoryzacyjnych

Produkt został zakwalifikowany do testów niezawodności samochodowych podzespołów elektronicznych AEC-Q100 Grade 2 w produkcji masowej. Ponadto firma SSS wprowadziła proces rozwoju zgodny ze standardem bezpieczeństwa funkcjonalnego pojazdów drogowych ISO 26262, na poziomie nienaruszalności bezpieczeństwa ASIL-B(D). Przyczynia się to do poprawy niezawodności systemu kamer samochodowych.

Kluczowe specyfikacje

Nazwa modelu ISX038

Efektywne piksele 3,857×2,177(H×V), ok. 8.39 megapikseli

Rozmiar obrazu Przekątna 9,30 mm (typ 1/1,72)

Rozmiar komórki 2,1 μm×2,1 μm (H×V)

Liczba klatek na sekundę (wszystkie piksele) 30 kl./s (podwójne wyjście RAW i YUV)

Czułość (wartość standardowa F5,6, skumulowany czas 1/30 sekundy) 880 mV (zielony piksel)

Zakres dynamiki (standard EMVA 1288)

106 dB (z ograniczeniem migotania diod LED)

130 dB (priorytet zakresu dynamicznego)

Interfejs Wyjście szeregowe MIPI CSI-2

(Pojedynczy port z 4 kanałami / Podwójny port z 2 kanałami na port)

Opakowanie 192 pin BGA

Rozmiar opakowania 11.85 mm×8.60 mm (H×V)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 10 > Sony prezentuje przetwornik ISX038 z jednoczesnym wyjściem obrazu RAW i YUV do systemów wspomagania i autonomicznej jazdy
David Chien, 2024-10- 5 (Update: 2024-10- 5)