Sony składa patent na przewidywanie danych wejściowych oparte na sztucznej inteligencji w celu poprawy wrażeń z gry
W dniu 6 lipca 2023 r. firma Sony złożyła nowy patent pod numerem WO2025010132, który został opublikowany 9 stycznia 2025 roku. Patent dotyczy systemu opartego na sztucznej inteligencji, zaprojektowanego do przewidywania działań gracza poprzez łączenie danych z kamer i kontrolerów w celu śledzenia ruchów dłoni i wejść. Umiejscowienie kamery jest elastyczne, potencjalnie można ją zintegrować z kontrolerami, telewizorami, zestawami VR lub innymi urządzeniami.
Sztuczna inteligencja przetwarza te niekompletne dane w czasie rzeczywistym, wykonując przewidywane działania, biorąc pod uwagę informacje kontekstowe z silników gier, takie jak pozycje postaci lub ruchy wrogów. Kluczową zaletą tej technologii jest możliwość znacznego zmniejszenia opóźnień, umożliwiając bardziej precyzyjne i płynne wprowadzanie danych, szczególnie w szybkich grach. Ponadto może ona pomóc w zapobieganiu niezamierzonym wejściom, takim jak te spowodowane wielokrotnym naciskaniem przycisku.
Praktyczne implikacje
Na przykład, jeśli gracz lekko uniesie kciuk, SI może przewidzieć tę akcję i sprawić, że postać przeskoczy przeszkodę, zanim przycisk zostanie w pełni naciśnięty. Podobnie, podczas korzystania z broni, SI może wstrzymać ostrzał, jeśli żaden cel nie znajduje się w zasięgu. Błędy są jednak nieuniknione, a technologia może czasami błędnie interpretować dane wejściowe, prowadząc do niezamierzonych działań.
Reakcje społeczności
Opinie na platformach takich jak Reddit są podzielone. Wielu użytkowników postrzega nową technologię Sony jako obiecujące rozwiązanie problemów z opóźnieniami i sposób na włączenie innowacyjnej mechaniki rozgrywki. Niektórzy krytycy zwracają jednak uwagę, że podobne technologie już istnieją, kwestionując, czy patent ten stanowi znaczący postęp, czy jedynie iterację istniejących pomysłów.
Na przykład, rollback netcode, szeroko stosowany w nowoczesnych grach walki, takich jak Street Fighter V i Mortal Kombat 11, podobnie przewiduje dane wejściowe gracza, aby zminimalizować opóźnienia w meczach online. Gdy przewidywania są trafne, rozgrywka przebiega płynnie; jeśli nie, akcja jest dostosowywana z mocą wsteczną. Chociaż koncepcja Sony nie jest całkowicie nowa, nadal obiecuje poprawę wrażeń z gry poprzez zwiększenie precyzji i komfortu rozgrywki.
Początkowo tylko w grach od studiów Sony
Oczekuje się, że technologia zadebiutuje w grach opracowanych przez własne studia Sony. Nie wiadomo jednak, czy zostanie ona zaimplementowana w PlayStation 5, czy też będzie zarezerwowana dla PlayStation 6 nowej generacji. Jej potencjalna dostępność w grach firm trzecich również nie jest na tym etapie jasna.