Spadek cen litu może spowodować obniżenie cen Cybertruck, ponieważ główne rafinerie zamykają działalność
Coraz szybszy spadek cen węglanu litu przeznaczonego do akumulatorówspowodował, że główne rafinerie w tak zwanej "litowej stolicy Azji" wstrzymały produkcję w nadziei, że uda im się powstrzymać falę. Dwóch z czterech dużych producentów zlokalizowanych w chińskiej prowincji Jiangxi podobno wstrzymało pracę swoich urządzeń. Jednym z największych jest Yichun, skąd pochodzi węglan litu dla takich potentatów jak CATL czy BYD.
Ceny litu spadły drastycznie w tym roku, schodząc z listopadowego szczytu 85 691 USD za tonę węglanu litu klasy EV baterii, do obecnego 32 535 USD na mięknięcie popytu i wzrost podaży. Podczas gdy jeszcze kilka tygodni temu spodziewano się, że dolna granica ceny wyniesie około 30 000 USD, teraz analitycy przewidują, że możemy zobaczyć dalszy spadek do równowartości 14 500 USD za tonę.
Byłby to spadek o 83% od szczytu i mógłby spowodować, że plany rafinerii litu zostałyby na razie wstrzymane. Podczas jesiennego strachu przed cenami litu, Elon Musk namawiał do inwestowania w rafinerie jako "licencji na drukowanie pieniędzy," a Tesla rozważała nawet budowę własnej na wybrzeżu Zatoki Perskiej.
Nie jest jasne, co stanie się z planami rafinerii Tesli teraz, gdy lit stał się tak tani. Federalne i stanowe zachęty do pozyskiwania surowców do produkcji baterii EV nadal wymagają inwestowania w USA lub jego krajach wolnego handlu, więc może się to jeszcze zdarzyć w pewnym momencie. Bezprecedensowy spadek cen litu byłby również powiewem świeżego powietrza dla wszystkich innych producentów EV, którzy albo działają ze stratą, albo z cienkimi jak brzytwa marżami w porównaniu do zysków Tesli.
Dla Tesli tańszy lit mógłby pozwolić na dalsze obniżki cen przy zachowaniu rekordowych marż, a ostatecznie na bardzo agresywne Cybertruck i Model 2 ceny startowe, jeśli trend się utrzyma. Kiedy Elon Musk zapowiedział Cybertruck jeszcze w 2019 roku, Tesla zastawiła jego cenę wywoławczą na około 40 000 U$. Cztery lata i jedna inflacja łańcucha dostaw wywołana pandemią później, to cena niskiego Modelu 3 przed ulgami podatkowymi.
Bateria jest zazwyczaj najdroższym komponentem w pojeździe elektrycznym, a Tesla niedawno ujawniła, że jej kategoria "Large Sedans, SUVs & Trucks", do której należy Cybertruck, będzie nosić średnio 100 kWh wielkości baterii.
NIO niedawno wspomniał, że każdy RMB 100.000 (US$ 14.500) spadek cen węglanu litu zwiększa jego marżę brutto o whopping 2 punkty procentowe. Marża brutto Tesli jest już rekordowo wysoka, więc miejmy nadzieję, że część spadku cen materiałów akumulatorowych zostanie przeniesiona na klientów, w tym tych z 1,8-milionowej listy oczekujących na https://docs.google.com/spreadsheets/d/1--6OR9ECwSwZdkOtWkuslJVCyAAfQv1eJal1fdngfsk/edit#gid=982860347 na Cybertruck.