Sprzedaż Tesli Model Y i Modelu 3 spowodowana ulgą podatkową zwiększa pozycję USA jako drugiego co do wielkości rynku pojazdów elektrycznych
Według Counterpoint Research, w minionym kwartale Stany Zjednoczone przejęły od Niemiec tytuł drugiego co do wielkości rynku pojazdów elektrycznych na świecie. Co prawda, ich definicja pojazdów elektrycznych obejmuje również wtyczki, ale stanowiły one zaledwie jedną czwartą całości. Co więcej, lwia część trafiła do Chin, biorąc pod uwagę ich najwyższy 56% udział w rynku, więc osiągnięcie nadal jest aktualne.
Sprzedaż pojazdów elektrycznych w Ameryce wzrosła najbardziej rok do roku, z niezwykłym wzrostem o 79% w porównaniu do tego samego okresu w 2022 roku. Dla porównania, w Chinach sprzedaż ta wzrosła zaledwie o 29% rok do roku, więc to zawrotne tempo wzrostu w USA katapultowało je na drugie miejsce. Najprawdopodobniej ma to związek z nową ulgą podatkową na pojazdy elektryczne rządu USA, która weszła w życie na początku roku.
Dotacja federalna wynosi obecnie maksymalnie 7 500 USD i po krótkiej przerwie trwającej mniej niż dwa miesiące, Model 3 RWD ponownie kwalifikował się do otrzymania pełnej kwoty w tym tygodniu. Takie podstawowe wersje Modelu 3 i Modelu Y są bestsellerami Tesli, a Tesla dostarcza ich tak wiele, że zajmują pierwsze miejsce jako najpopularniejsze pojazdy elektryczne na świecie, a za nimi plasuje się SUV Song firmy BYD. Song ma jednak również wersję plug-in.
Nie należy lekceważyć BYD, nawet jeśli jego liczby obejmują niektóre wtyczki, ponieważ posiada połowę z 10 najpopularniejszych modeli pojazdów na świecie w tej kategorii, zgodnie z definicją Counterpoint. Co zaskakujące, sprzedaż pojazdów napędzanych gazem również pozostała w dużej mierze niezmieniona rok do roku, więc każda sprzedaż pojazdów elektrycznych w USA byłaby na szczycie.
Ostatecznie Counterpoint przewiduje, że Stany Zjednoczone pokonają Europę również w wyścigu akumulatorów EV, ze względu na rządowe ulgi podatkowe, które będą obowiązywać do 2033 roku:
Zgodnie z naszą prognozą, do końca 2023 roku globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych przekroczy 14,5 miliona sztuk. Wraz z wdrożeniem w Stanach Zjednoczonych ulgi podatkowej dla pojazdów elektrycznych, przewiduje się, że sprzedaż pojazdów elektrycznych w tym kraju znacznie wzrośnie w tym roku. Aby spełnić kryteria kwalifikowalności do ulgi podatkowej, producenci OEM z branży motoryzacyjnej nawiązują współpracę z dostawcami akumulatorów i zakładają fabryki akumulatorów w całej Ameryce Północnej. W rezultacie Stany Zjednoczone mają szansę wyprzedzić UE w wyścigu o budowę akumulatorów do pojazdów elektrycznych.