W niedawnym raporcie Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej (Irena) oszacowano, że roczna sprzedaż pojazdów elektrycznych (EV) może osiągnąć 60 milionów sztuk do 2030 roku, aby dostosować się do scenariusza 1,5°C - ponad czterokrotnie więcej niż obecna sprzedaż 14 milionów pojazdów w 2023 roku. To gwałtowne przyspieszenie przyjęcia pojazdów elektrycznych będzie wymagało znacznego wzrostu produkcji krytycznych minerałów wymaganych do produkcji akumulatorów.
Według raportu Critical Materials: Baterie do pojazdów elektrycznych, przewiduje się, że roczne zapotrzebowanie na baterie do pojazdów elektrycznych wzrośnie z 850 gigawatogodzin (GWh) w 2023 r. do ponad 4300 GWh do 2030 r., co oznacza pięciokrotny wzrost. Chociaż raport wskazuje, że znane rezerwy krytycznych minerałów są wystarczające, aby zaspokoić ten popyt, a nawet stworzyć potencjalne nadwyżki, podkreśla potrzebę proaktywnej polityki w celu złagodzenia ryzyka deficytów podaży.
W przypadku litu, Irena prognozuje potencjalną nadwyżkę w wysokości 25% popytu do 2030 roku. Jednak ograniczenia w łańcuchu dostaw mogą również skutkować deficytem do 40%, co podkreśla potrzebę skutecznego zarządzania łańcuchem dostaw. Kobalt stanowi większe wyzwanie ze względu na duże uzależnienie od chemii niklowo-kobaltowej w akumulatorach. W raporcie zauważono, że rozwój obecnych rurociągów dostaw i rozwój technologii, które zmniejszają zależność od kobaltu, może pomóc w uniknięciu niedoborów. Podobnie, niedobory niklu można złagodzić poprzez przyspieszenie przejścia na baterie LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe) i LMFP (litowo-manganowo-żelazowo-fosforanowe), które są mniej zależne od niklu.
Badanie podkreśla znaczenie ciągłych innowacji w celu optymalizacji wykorzystania krytycznych minerałów.
"Dzięki zrównoważonej ekspansji łańcuchów dostaw materiałów, uzupełnionej ciągłymi innowacjami w zakresie chemii akumulatorów, kraje mogą sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na materiały do produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Jest to możliwe nawet przy bardzo szybkim wdrożeniu pojazdów elektrycznych, zgodnie ze ścieżką dekarbonizacji o 1,5°C" - podsumowano w raporcie.
Sprzedaż pojazdów elektrycznych może osiągnąć 60 milionów rocznie do 2030 r., wyzwaniem jest niedobór materiałów do produkcji akumulatorów
Źródło(a)
Międzynarodowa Agencja Energii Odnawialnej, Irena (In English)