Steam Deck OLED: Test obciążeniowy ujawnia wady panelu OLED o jasności 1000 nitów
W poniższym filmie specjalista od urządzeń przenośnych The Phawx pokazuje, jak wygląda wyświetlacz OLED Steam Deck po 750-godzinnym teście obciążeniowym, w którym testowano zarówno jasność SDR do 400 nitów, jak i szczytową jasność HDR 1000 nitów, a także poszczególne czerwone, zielone i niebieskie subpiksele.
Test ten jest absolutnie najgorszym scenariuszem, ponieważ zawartość ekranu nigdy nie została zmieniona w ciągu 750 godzin, tj. około 31 dni; użytkownicy, którzy pozwalają swoim panelom wyświetlać zróżnicowaną zawartość, mogą naturalnie oczekiwać dłuższej żywotności ekranu. Jednak w grach często zdarza się, że niektóre elementy menu są widoczne niemal bez przerwy, takie jak pasek życia, więc wypalenie lub stale widoczne powidoki mogą stać się problemem w praktyce na handheldach do gier
Wyniki nie są zaskakujące: "prawdziwe" wypalenie, tj. zawartość wypalona w panelu, nie jest widoczna. Jednak jasność pikseli poddanych większemu obciążeniu spada tak bardzo podczas okresu testowego, że szczególnie podczas wyświetlania treści HDR przy maksymalnej jasności, pozostają bardzo widoczne powidoki, których nie można już usunąć. Z drugiej strony, zawartość SDR nie pozostawia żadnych powidoków, które byłyby widoczne podczas normalnej rozgrywki.
Dzieje się tak głównie dlatego, że piksele podlegają mniejszemu obciążeniu przy niższych poziomach jasności i generowane jest mniej ciepła odpadowego ze względu na zużycie energii na poziomie 2 watów w SDR zamiast 5 watów w HDR. Dlatego też ci, którzy chcą, aby ich Steam Deck OLED działał jak najdłużej bez konieczności wymiany wyświetlacza, powinni nieznacznie zmniejszyć jasność ekranu.