Nowe dowody sugerują, że publiczne wydanie SteamOS przez Valve poza Steam Deck (obecnie 598,99 USD na Amazon) jest tuż za rogiem. Niedawny tweet https://x.com/SadlyItsBradley/status/1900419211266002972 od kierownika projektu XR i znanego w branży @SadlyItsBradley dodał wiarygodności temu twierdzeniu, z modyfikacjami odnoszącymi się do "Jupitera" - nazwy kodowej samego SteamOS.
Zmiany w kodzie sugerują, że SteamOS jest dostosowywany do urządzeń innych niż zastrzeżony handheld Valve. Czas tych ustaleń jest zgodny z wcześniejszymi doniesieniami z CES 2025, gdzie Valve potwierdziło swoje plany udostępnienia SteamOS producentom zewnętrznym. Pierwszym urządzeniem spoza Valve wyposażonym w system SteamOS jest Lenovo Legion Go S, którego premiera spodziewana jest w maju 2025 roku. @SadlyItsBradley stwierdził również, że Valve przesuwa liczne zobowiązania w ramach przygotowań do ogólnego publicznego wydania SteamOS, z początkowym naciskiem na komputery przenośne.
Jeśli czujemy się hojni, możemy również rozważyć możliwość jeszcze szerszego wsparcia sprzętowego, w tym urządzeń opartych na architekturze ARM. W maju 2024 roku Arch Linux oficjalnie rozpoczął pracę nad obsługą ARM i RISC-V poprzez projekt integracji testowej o nazwie "Arch Linux Ports", współpracując z opiekunami portów w celu skalowania kompatybilności sprzętowej. Choć nie jest to bezpośrednie potwierdzenie, istnieje szansa, że SteamOS może nieoficjalnie obsługiwać urządzenia ARM w przyszłości. Zgodnie z nasze poprzednie raportyvalve testowało wsparcie ARM64 dla tytułów Steam, szczególnie dla swoich podobno samodzielny zestaw słuchawkowy VR, Deckard. Jeśli SteamOS i Proton uzyskają dalsze wsparcie ARM, może to otworzyć drzwi do szerszej adopcji na platformach innych niż x86.
Dodając więcej paliwa do tych spekulacji, Wine 10.0 niedawno wprowadziło ulepszoną kompatybilność ARM, w tym wsparcie dla architektury ARM64EC i interfejs emulacji x86. Ponieważ Proton jest oparty na Wine, sprawia to, że szersze wsparcie ARM dla SteamOS staje się coraz bardziej prawdopodobnym scenariuszem.
Historycznie rzecz biorąc, Windows zdominował krajobraz systemów operacyjnych dla graczy ze względu na powszechną kompatybilność ze sprzętem i oprogramowaniem do gier. Jednak dzięki SteamOS zapewniającemu alternatywę opartą na Linuksie, zoptymalizowaną pod kątem gier, Valve może pozycjonować się jako poważny konkurent dla Windows w przestrzeni gier, zwłaszcza że handheld do gier Xbox jest podobno na horyzoncie.