Sterowanie zawieszeniem Shimano MTB AI, aby wyeliminować zgadywanie konfiguracji jazdy i dostosować się do wymagań rowerzysty i trasy
Ponieważ baterie stały się mniejsze, a elektronika bardziej wydajna, zaczęły one wkradać się do sportów takich jak kolarstwo górskie. Branża MTB, która nigdy nie przegapiła hype'u, zdaje się teraz wskoczyć na modę na sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe wydaje się teraz wskakiwać na modę sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, a Shimano niedawno złożyło wniosek patentowy dotyczący zawieszenia i sterowania sztycą z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
Istota patentu [PDF] jest to, że Shimano chce wykorzystać uczenie maszynowe do dostosowania ustawień zawieszenia - takich jak kompresja, odbicie i tłumienie - oraz wysokości sztycy podsiodłowej w locie, w zależności od tego, gdzie i jak jeżdżą rowerzyści. Zgodnie z patentem, proponowany przez Shimano system będzie wykorzystywał szereg czujników do wykrywania wszystkiego, od prędkości, momentu obrotowego i przyspieszenia po kadencję, nachylenie lub kąt i ciśnienie pneumatyczne (prawdopodobnie zawieszenia), aby ustawić parametry dla sieci neuronowej.
Sieć neuronowa przetwarza to bogactwo informacji wraz z danymi wejściowymi rowerzysty i wynikowymi danymi wyjściowymi, aby poznać preferencje rowerzysty i odpowiednio dostosować zawieszenie i wysokość sztycy podsiodłowej. Shimano wyraźnie opisuje metodę ponownego trenowania systemu w przypadku niepożądanych wyników, przy czym informacje zwrotne od użytkownika są wykorzystywane do kierowania systemem podczas szkolenia.
Tryby automatycznego sterowania będą zależne od trasy, a użytkownicy będą mogli wybrać żądaną trasę za pomocą cyfrowego kokpitu. Celem Shimano w zakresie tuningu zawieszenia opartego na sztucznej inteligencji jest zwiększenie komfortu rowerzysty i ogólnej wydajności systemu, co czyni go szczególnie przydatnym w wyścigach, gdzie liczy się każdy wat.
Podczas gdy rower przedstawiony we wniosku patentowym Shimano to rower górski z kierownicą typu drop-bar, który byłby zwykle używany na mniej hardkorowych szlakach i trasach, gdzie wydajność ma większe znaczenie, nietrudno wyobrazić sobie ten sam system działający w czymś takim jak rower na szlakilub nawet bardziej agresywnych rowerach enduro i zjazdowych.
Aspekt sterowania systemem przez człowieka stanowi pewien problem, jeśli chodzi o optymalizację. Szczególnie niedoświadczeni kolarze mogą nie wiedzieć, co jest dla nich najlepsze. Podczas gdy konfiguracja roweru jest zwykle obsługiwana przez doświadczonych mechaników wyścigowych z informacjami zwrotnymi od rowerzysty, mechanik może odeprzeć prośbę rowerzysty lub zagłębić się w to, dlaczego rowerzysta woli jedno ustawienie od drugiego, sugerując zamiast tego alternatywę. Ten system oparty na sztucznej inteligencji jest całkowicie zależny od kaprysu kierowcy, co może powodować, że zawodnicy będą trzymać się złych nawyków, zamiast patrzeć poza swoją strefę komfortu.
Na razie jest to tylko patent i nie ma gwarancji, że Shimano kiedykolwiek wyprodukuje swój system zawieszenia AI. Nie byłoby jednak zaskoczeniem, gdyby więcej branży rowerowej zaczęło podążać za trendami AI, takimi jak e-rower Urtropia z obsługą ChatGPT z zeszłego roku.
Proszę kupićuchwyt na telefon na kierownicę rowerową i motocyklową Peak Design Out Front lub sztycę TranzX Jump Seat Cable-less Dropper Seat Post na Amazon.
Źródło(a)
Pinkbike, Biuro Patentów i Znaków Towarowych USA [PDF]
Zdjęcie autorstwa Tim Foster na Unsplash