Subaru twierdzi, że inflacja płacowa 25 USD/h w McDonalds powstrzymuje go przed produkcją samochodów elektrycznych w USA
Subaru miało ciekawe podejście do przeniesienia swojej produkcji EV na grunt amerykański, aby spełnić nowo ustanowiony wymóg made-in-America dotyczący dotacji dla pojazdów elektrycznych który Kongres uchwalił wraz z trafnie nazwaną Ustawą o redukcji inflacji nie tak dawno temu
Ta sama inflacja, jak twierdzi Subaru, sprawiła, że zaczęło się ono zastanawiać, zanim zdecydowało się na rozbudowę fabryki pojazdów elektrycznych w USA, ponieważ przyniosła ona ze sobą również gwałtowny wzrost płac. Podczas gdy płace nominalne w USA są w stagnacji, tzn. ledwo nadążają za ogólnym poziomem wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych, w zeszłym roku w USA rzeczywiście odnotowano największy wzrost płac z roku na rok i od tego czasu pensje, jak również płace godzinowe rosną
Jak komentuje prezes Subaru, Tomomi Nakamura, zapytany o plany firmy dotyczące produkcji pojazdów elektrycznych w USA:
W Indianie pracownicy zatrudnieni na pół etatu w McDonald's zarabiają od 20 do 25 dolarów na godzinę, co stanowi konkurencję dla tego, co zarabiają pracownicy tymczasowi w naszym zakładzie. Gdybyśmy mieli budować nowy zakład, bardzo trudno byłoby zatrudnić do tego nowych ludzi. Koszty pracy teraz rosną. Zabezpieczenie pracowników do naszego zakładu w Indianie, w tym pracowników dostawców, jest dla nas sporym wyzwaniem.
Pomimo tego, że Subaru zanotowało dwukrotnie większy zysk w III kwartale rok do roku - około 350 mln USD - to i tak uderzy w pauzę w dalszych inwestycjach produkcyjnych w Ameryce ze względu na rosnące koszty pracy, które sprawiłyby, że EV montowane np. w Indianie byłoby zaporowo drogie.
W tej chwili Subaru nie straci wiele pod względem dotacji rządowych, nie produkując samochodów elektrycznych w USA, ponieważ ma tylko jeden EV na tutejszym rynku - SUV Solterra - który jest na dodatek przerobioną Toyotą bZ4X z niektórymi znanymi i lubianymi napędami Subaru AWD i akcentami stylistycznymi
Na początku tego roku, Elon Musk powiedział, że nie jest zaniepokojony konkurencją "Teslijako nowicjusze na tym polu, tacy jak Rivian czy Lucid, nie mogą z łatwością replikować struktury kosztów Tesli i mogą zmierzać do bankructwa, jeśli nie utrzymają wydatków w ryzach. Subaru zdaje się być na tyle mądre, że zdało sobie z tego sprawę i może na razie zrezygnować z dopłat do nowych EV w wysokości 7 500 USD, jeśli oznacza to również koszty produkcji na poziomie amerykańskim, przynajmniej do czasu, aż wymyśli najlepszy sposób na przejście do ery samochodów elektrycznych w najmniej bolesny sposób.
Pobierz BRIGHTLINES Aero Crossbars Roof Racks Replacement for Subaru Crosstrek & Impreza na Amazon