Symulator zakupów w supermarkecie Cleveland Clinic VR mierzy spadek zdolności poznawczych i motorycznych
Naukowcy z Cleveland Clinic, kierowani przez M.M. Lewisa, opracowali prototyp symulatora zakupów w supermarkecie w wirtualnej rzeczywistości, aby lepiej przetestować zdolności poznawczo-ruchowe osób, zwłaszcza starszych.
Lekarze często korzystają z testów IADL (Instrumental Activities of Daily Living), aby zmierzyć, jak dobrze osoby starsze radzą sobie z podstawowymi, codziennymi zadaniami, które mają kluczowe znaczenie dla zachowania niezależności. Główną wadą tych testów jest to, że nie mierzą one odpowiednio, jak dobrze dana osoba radzi sobie w prawdziwym życiu, gdy używa zarówno umysłu, jak i ciała do wykonywania zadań, takich jak zakupy spożywcze.
Symulator zakupów VR łączy zadania motoryczne i umysłowe, zmuszając uczestników do szukania artykułów spożywczych na liście zakupów. Użytkownicy chodzą po bieżni VR, oglądając symulację na goglach VR. Eliminuje to potrzebę kupowania i zaopatrywania całego budynku w żywność, a symulację można szybko zresetować do tego samego stanu początkowego.
Symulator został zaprojektowany tak, aby rozpocząć od prostego zadania zakupu 5 pozycji z listy. Następnie przetestowano bardziej złożone zadania, takie jak zapamiętywanie słów wypowiadanych przez głośnik i wybieranie między opcjami żywności w najlepszej cenie.
Badanie wykazało różnice w wydajności poznawczo-ruchowej między 10 młodymi i 10 starszymi uczestnikami. Starsi uczestnicy częściej się zatrzymywali, częściej sprawdzali swoje listy, poruszali się wolniej i dłużej wybierali najkorzystniejszą cenowo opcję.
Symulator VR jest obecnie wykorzystywany w większych badaniach, aby ocenić zdolność takiej platformy do integracji z corocznymi wizytami lekarskimi w celu wykrycia zbliżającej się demencji i wczesnego spadku sprawności. W międzyczasie warto spróbować zachować bystrość umysłu, ucząc się nowego instrumentu muzycznego(takiego jak ten na Amazon).