Systemy wodorowe są bardziej korzystne niż akumulatory: Badanie przedstawia potencjał w zakresie mobilności i logistyki
Aby skutecznie przejść na zrównoważoną energię, naukowcy z Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Bremerhaven spędzili dwa lata na badaniu technologii wodorowych jako alternatywy dla paliw kopalnych. Ponieważ redukcja emisji CO₂ ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów ochrony klimatu, gospodarka wodorowa może odegrać znaczącą rolę w osiągnięciu bardziej ekologicznych dostaw energii.
Techniczna wykonalność wykorzystania wodoru jako molekularnego nośnika energii jest idealna do zdecentralizowanej produkcji, przechowywania i użytkowania. Niemniej jednak jego zbywalność i konkurencyjność wymagają dalszych testów, a także stworzenia infrastruktury dla tego źródła energii. Projekt "Hydrogen - green gas for Bremerhaven", finansowany przez EFRR, bada możliwe zastosowania w zakresie dostaw energii, napędu pojazdów, wykorzystania w logistyce (np. w wózkach widłowych) i eksperymentów z e-paliwem.
W ramach projektu "Mikrosieci - samowystarczalne jednostki" zbadano możliwość zasilania całego obszaru przemysłowego wyłącznie energią odnawialną. Projekt "IWAS - Lune Delta" bada ekonomiczną opłacalność zastosowania wodoru jako alternatywy dla korporacji przemysłowych.
Z punktu widzenia ochrony środowiska, system magazynowania wodoru jest lepszy w całym okresie eksploatacji w porównaniu do przechowywania baterii. Dodatkowo, zwiększenie pojemności systemów wodorowych okazuje się łatwiejsze. Jednak systemy akumulatorowe charakteryzują się większą dojrzałością i w przypadku mniejszych systemów magazynowania są bardziej opłacalne niż systemy wodorowe.
- Kierownik projektu Prof. Dr Carsten Fichter z Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Bremerhaven
Wodór w logistyce i mobilności
Ponieważ transport odgrywa kluczową rolę w zrównoważonej gospodarce, w ramach podstudium "Wodór w logistyce i mobilności" przeprowadzono badania nad najnowszymi trendami w sektorze mobilności. Przykład wózków widłowych pokazuje, że pomimo wyposażenia ich w akumulatory, ich wydajność pogarsza się wraz z wyczerpywaniem się poziomu naładowania baterii i długim czasem ładowania. Z kolei wodór można tankować szybko i bez generowania emisji CO₂.
Akceptacja ma kluczowe znaczenie dla wykorzystania w firmach, ponieważ opinie pracowników były niezwykle pozytywne. Ciężarówka zasilana wodorem wykazała się wyjątkową wydajnością pracy i była porównywalna z ciężarówkami zasilanymi bateryjnie. Co więcej, możliwy czas pracy ciężarówki był wystarczający dla codziennych godzin pracy kierowców.
- Prof. Fichter
Chociaż firmy są otwarte na wdrażanie nowych technologii, nadal wahają się przed inwestowaniem. Dlatego prof. Fichter sugeruje wdrażanie postępu technologicznego w etapach przyrostowych i procesach ciągłych. Projekt został sfinansowany przez kraj związkowy Brema i Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) w wysokości około 20 milionów euro.