Szybki Racer Airbusa leci po raz pierwszy
Szybki Racer firmy Airbus po raz pierwszy udowodnił https://www.youtube.com/watch?v=tqYqFvEUaZs że w zasadzie może latać. Według producenta samolotu, śmigłowiec był w powietrzu przez łącznie 30 minut. Nie obejmowało to jednak testu prędkości.
Zamiast tego dziewiczy lot oznaczał początek dwuletniej fazy testowej (kampanii lotniczej) i miał na celu zademonstrowanie ogólnego zachowania śmigłowca w powietrzu. Wynika to z faktu, że nie wykorzystuje on już wirnika ogonowego, a zamiast tego opiera się na dwóch śmigłach pchających, które kompensują niepożądane ruchy powodowane przez główny wirnik (kompensacja momentu obrotowego).
Wirniki te są zamontowane na podwójnym skrzydle, dzięki czemu śmigłowiec może szybciej przyspieszać. Główny wirnik, w tym kabina, nie muszą być już tak mocno pochylone do przodu. Ponadto ta konfiguracja napędu powinna również sprawić, że Racer będzie cichszy niż konwencjonalne śmigłowce.
Racer będzie miał później zasięg 400 mil morskich (około 740 kilometrów) i prędkość 220 węzłów (nieco ponad 400 km/h). Airbus ma również nadzieję osiągnąć wyższy poziom wydajności swojej nowej maszyny. Śmigłowce generalnie nie są szczególnie wydajne, dlatego elektryfikacja do tej pory zawodziła.
Co więcej, Airbus pracuje również równolegle nad Nextgen electric city airbusktóry jest podobny do typowych elektrycznych taksówek powietrznych. Elektryfikacja odniosła już tam sukces, ale nadal istnieją otwarte pytania dotyczące certyfikacji i zatwierdzenia.
Kabiny powietrzne uzupełniają śmigłowce w dolnym zakresie w podobny sposób jak samoloty elektryczne. Jednak słowo "kabiny powietrzne" jest raczej mylące. Na przykład ADAC jest zainteresowany Volocopterem Volocity. Taki "elektryczny samolot pionowego startu i lądowania" (eVTOL) ma na celu zelektryfikowanie usług ratownictwa lotniczego.
Ogólnie rzecz biorąc, istnieje nadzieja, że eVTOL może obniżyć wysokie koszty utrzymania i eksploatacji, co jest również interesujące dla ratownictwa lotniczego i szczególnie istotne dla miast, w których zasięg nie jest priorytetem. Z drugiej strony Airbus Racer ma planowany zasięg przekraczający wielkość Austrii.
Źródło(a)
Airbus