Tesla Cybertruck po raz kolejny nie przeszedł testu terenowego, wyprzedzony przez wszystkie oprócz Forda F-150 Lightning
Tesla nadal promuje Cybertruck jako rodzaj wysokowydajnego pojazdu terenowego, opierając się na jego dużym prześwicie i wytrzymałości, aby wesprzeć swój slogan "Zbudowany dla każdej planety". Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, kiedyś nawet powiedział że Cybertruck "musi skopać tyłek w Baja", odnosząc się do legendarnego rajdu terenowego w Baja w Meksyku. Pomimo tego szumu, Cybertruck konsekwentnie wydaje się zawodzić w swojej misji dominacji w terenie.
Po pierwsze, Cybertruck nie spełnił swoich obietnic terenowych, gdy nawet warianty z trzema silnikami nie były dostarczane z obiecaną funkcją blokady mechanizmu różnicowego opartą na oprogramowaniu i hamulcach. Teraz, jak pokazał niedawny test przeprowadzony przez Car and Driver na YouTube, konstrukcja zawieszenia Cybertrucka przypominająca samochód zawiodła w teście przegubowym.
We wspomnianym filmie Dan Edmunds z Car and Driver testuje Cybertruck, aby określić jego wynik Ramp Travel Index (RTI), który jest szybkim sposobem oceny konstrukcji podwozia i zawieszenia pojazdu - szczególnie w kontekście osiągów terenowych.
RTI mierzy przegub pojazdu - jak daleko w górę rampy może podjechać jedno z przednich kół samochodu, zanim inne koło straci kontakt i przyczepność z podłożem - i porównuje go z rozstawem osi pojazdu, aby uzyskać arbitralną skalę ocen, w której wyższy wynik generalnie wskazuje na lepsze osiągi w terenie.
W przypadku Cybertrucka, podczas gdy centralny rozkład masy typowy dla pojazdu elektrycznego nieco mu pomógł, wypadł on wyjątkowo słabo w teście przegubu, niezależnie od zastosowanego trybu zawieszenia. Cybertruck uzyskał 369 punktów w trybie terenowym z niskimi ustawieniami zawieszenia. Przejście do trybu jazdy po drogach i jeszcze większe obniżenie zawieszenia dało w rzeczywistości lepszy wynik 420 dzięki dziwactwu zawieszenia pneumatycznego, które powoduje, że wyższe ustawienia prześwitu powodują mniejszą artykulację zawieszenia.
Dla kontekstu, Rivian R1T uzyskał 510 punktów w trybie domyślnym i 488 w trybie terenowym na wysokości pełzania po skałach, podczas gdy Ford F-150 Lightning uzyskał fatalny wynik 332. Jednak sprawy zaczynają wyglądać znacznie gorzej, gdy porówna się wynik Cybertrucka z innymi pojazdami napędzanymi benzyną, takimi jak Toyota Tacoma, która uzyskała 503 punkty w wersji TRD Pro, lub RAM 1500 TRX, który uzyskał imponujący wynik 602. Nawet średniej wielkości Chevrolet Colorado wyprzedził najlepszy wynik Cybertrucka o 41 punktów.
Myślenie stojące za systemem punktacji RTI polega na tym, że gdy tylko samochód zacznie podnosić koło, pokonując przeszkodę, zacznie odczuwać dramatyczny spadek mocy i możliwości - nawet jeśli na miejscu znajduje się blokowany mechanizm różnicowy.
Interesujące jest również to, że podwójne tylne silniki Cybertrucka nie przenoszą mocy na podłoże, co ilustruje, jak niedokończony jest pakiet oprogramowania elektrycznego pickupa. Chociaż można by oczekiwać, że koło bez przyczepności będzie się swobodnie obracać, podczas gdy pozostałe tylne koło na ziemi nadal zapewnia moc, nie wydaje się, aby tak było.
Chociaż początkowo wydaje się, że silnik z trakcją chce pokonać przeszkodę z pomocą lub bez pomocy innych kół, szybko zostaje przytłoczony i odcina moc.
Tego typu testy z pewnością nie są wszystkim i wszystkim, jeśli chodzi o osiągi w terenie, ale mogą dać dobre wyobrażenie o tym, czego można się spodziewać podczas jazdy w terenie pickupem. Podczas gdy 18-calowy prześwit Cybertrucka może być wiodący w swojej klasie dla pojazdu elektrycznego, handluje on przegubem zawieszenia, aby uzyskać ten prześwit, co skutkuje zmniejszoną zdolnością do obniżenia mocy, gdy droga staje się trudna.
Jeśli chcą Państwo poczytać o rozwoju Tesla Cybertruck, proszę zapoznać się z biografią Elona Muska autorstwa Waltera Isaacsona na Amazon lub wziąć udział w zabawie terenowej z modelem Axial RC Truck 1/6 SCX6 Jeep JLU Wrangler 4WD Rock Crawler, również na Amazon.