Tesla FSD v12 czuje się bardziej ludzka - na dobre i na złe - w miarę dojrzewania autonomicznej jazdy "end-to-end AI
Tesla i jej CEO, Elon Musk, od dawna twierdzą, że wersja beta 12 Full-Self Driving będzie rewolucyjna, dzięki przejściu na to, co Musk nazywa "kompleksową sztuczną inteligencją" Krótko mówiąc, FSD Tesli jest teraz kontrolowany przez algorytm uczenia maszynowego, który został przeszkolony do rozpoznawania otoczenia i wydawania poleceń, zamiast systemu "AI" interpretującego, podczas gdy polecenia są wydawane z ograniczonej liczby ręcznie zakodowanych danych wejściowych pojazdu.
Pomysł polega na tym, że "kompleksowa sztuczna inteligencja" zapewnia systemowi FSD Tesli większą elastyczność i wydaje się, że w dużej mierze jest to prawda, z wyjątkiem sporadycznych dziwactw zgłaszanych przez beta testerów. Jedna z beta testerek FSD, która nazywa się @MissJilianne na X (dawniej Twitter), opublikowała o swoich doświadczeniach z aktualizacją FSD v12.2.1, chwaląc ją za obsługę skomplikowanych interakcji, takich jak piesi przechodzący przez przejście dla pieszych i łączenie się z ruchliwymi ulicami bardziej płynnie niż wcześniej.
FSD v12 nie jest jednak doskonały. W jednym z jej filmówjej Tesli Model S udaje się dotrzeć do celu, bezpiecznie przejechać przez parking, a następnie znaleźć i zaparkować na pustym parkingu. Na ostatnim etapie Tesla komicznie parkuje na dwóch miejscach parkingowych.
Tesla FSD V12.2.1 takes me into the parking lot, finds a few available spaces and parks safely. Mind you it took two parking spaces but that’s a huge improvement. I’m confident the Tesla AI team will correct this with ease. pic.twitter.com/giUk5PgQn8
— Miss Jillybean (@MissJilianne) February 23, 2024
Inne konto Tesli, AI DRIVR, opublikowało film, w którym jego Tesla EV zręcznie porusza się po wielu parkingach w sposób, który opisuje jako "niesamowity" Co imponujące, system Tesla FSD wydaje się zachowywać bardziej przewidywalnie i pewnie w pobliżu innych pojazdów i pieszych, nawet jeśli inni użytkownicy dróg nie zachowywali się tak przewidywalnie.
AI DRIVR zademonstrował również swoją Teslę automatycznie wykonującą zawracanie z aktywnym FSD beta v12, chwaląc zdolność pojazdu do wykonywania tego płynnie, bezpiecznie i bez wahania. Nowy FSD v12 wydaje się również lepiej radzić sobie z niekorzystnymi warunkami drogowymi, takimi jak progi zwalniające, kałuże i dziury.
Na wybojach widać, że pojazd zwalnia, podczas gdy FSD beta v11 zwykle po prostu przejechałby przez wyboje. FSD v12 pokazało również, że znacznie lepiej radzi sobie ze spadkiem, który konsekwentnie powodował problemy z FSD v11.
W FSD v12 nadal występują jednak pewne błędy. W szczególności Tesla wykazuje dziwne zachowania, gdy samochód nie ma żadnego innego ruchu lub oznaczeń drogowych do odniesienia. Na otwartej drodze Tesla nie utrzymuje regularnego tempa, sporadycznie zyskując i tracąc około 5-10 mil na godzinę. Podobnie, oprogramowanie FSD wydaje się być zdezorientowane, gdy znajduje się na pustym, nieoznakowanym parkingu, co skutkuje chaotycznym zachowaniem kierownicy, tak jakby samochód szukał czegoś do zobaczenia, zanim podejmie decyzję.
Ostatecznie raporty wskazują, że FSD beta v12 - a konkretnie najnowsza wersja v12.2.1 prezentowana w tych postach - wydaje się być krokiem naprzód dla systemów autonomicznej jazdy Tesli, nawet jeśli nie jest jeszcze idealna.
O rozwoju FSD i Cybertrucka można przeczytać w biografii Elona Muska autorstwa Waltera Isaacsona lub wziąć udział w szumie związanym z Cybertruckiem dzięki modelowi Hot Wheels Tesla Cybertruck od Amazon.