Tesla Model 2 może być o 37% tańszy w wykonaniu niż Model 3, ponieważ jest o 15% krótszy i z 25% mniejszą baterią
Tesla przygotowuje się do ogłoszenia swojej nowej platformy dla przystępnych cenowo samochodów elektrycznych na rynku masowym podczas jutrzejszego Dnia Inwestora. Wstępnie nazwany Model 2, ma być mniejszy i znacznie tańszy niż obecny Model 3. Na ostatnim wezwaniu inwestorów Elon Musk powiedział, że spodziewa się, że przebije "wszystkie inne pojazdy Tesli łącznie", a teraz Pierre Ferragu, partner zarządzający w sklepie analityków branżowych New Street Research, nakreśla, jak przez rozbicie oczekiwanych specyfikacji Tesla Model 2 i ceny.
"Oczekujemy, że Model 2 [będzie] o 15% krótszy, 30% lżejszy i [z] 25% mniejszą baterią niż Model 3" - powiedział po uruchomieniu liczb, co sprowadziłoby jego wydatki produkcyjne do punktu 21 600 USD. Tym samym, zbudowanie Modelu 2 kosztowałoby Teslę o 37% mniej niż bazowego Modelu 3, według analityka. Zespół Sandy'ego Munro miał niedawno podobny podział COGS Modelu 3, ale mówił, że każda jednostka kosztuje Teslę około 33 600 USD, aby zrobić.
Pierre Ferragu spodziewa się, że tag Model 2 zacznie się od około 25 000 USD, a średnia cena sprzedaży wyniesie 27 000 USD, gdy wszystkie trymery i opcje zostaną uwzględnione. To nadal przyniosłoby Tesli bardzo przyzwoitą 20% marżę brutto na każdym sprzedanym Modelu 2, chociaż notorycznie zarabia około 10 000 USD za każdy sprzedany EV teraz.
Co specyfikacja Model 2 i analiza kosztów może nie brać pod uwagę, jednak, jest porównanie z Model 3 aktualizacja dubbed "Project Highland" która nadejdzie w tym roku, a która ma kosztować Teslę jeszcze mniej po zoptymalizowaniu zbędnych komponentów i procesów produkcyjnych. "W kółko znajdowaliśmy części, które nie są potrzebne. Zostały tam włożone na wszelki wypadek lub przez pomyłkę. Wyeliminowaliśmy tak wiele części z samochodu, które nic nie robiły" - wywróżył Elon Musk, jak Tesla podchodzi do problemu zarządzania kosztami.
Co więcej, Elon Musk jest na nagraniu mówiąc, że Tesla jest na "2-for-1 target" jeśli chodzi o koszty platformy Modelu 2, odnosząc się do celu, jakim jest zmniejszenie o połowę wydatków na produkcję, tak aby wynosiły 50% tego, co nakazuje Model 3. To oznaczałoby COGS Modelu 2 znacznie poniżej 20 000 USD, więc przy ASP 27 000 USD, które Ferragu tu przewiduje, Tesla nadal zarabiałaby prawie 9 000 USD na samochód, nawet na tanim EV z rynku masowego, jakim jest Model 2.
Biorąc pod uwagę redukcję masy wynikającą z mniejszego nadwozia i układu napędowego, Model 2 z przewidywaną przez Ferragu pojemnością baterii LFP 46 kWh może mieć zasięg na jednym ładowaniu bardzo zbliżony do większego i cięższego Modelu 3. Jeśli wspomniana bateria LFP będzie ostatecznie produkowana zgodnie z wymogami dotacji federalnej ustawy o redukcji inflacji ( ), Model 2 mógłby również kwalifikować się do rządowej kwoty pełnej 7 500 USD nowej ulgi podatkowej EV.
Dla przyszłych właścicieli Modelu 2 oznaczałoby to, że w zasadzie kupują samochód od Tesli w cenie zbliżonej do kosztów produkcji, co mogłoby jeszcze bardziej zwiększyć popyt. Akcje Tesli są już dość mocno w górę w przededniu jutrzejszego Dnia Inwestora, kiedy to Elon Musk ma zająć scenę i ogłosić specyfikacje nowej platformy i oczekiwaną datę premiery Modelu 2.
Źródło(-a)
Pierre Ferragu (Twitter)