Tesla Model 3 zalicza test efektywności energetycznej, ale zużycie baterii skoczyło o 72% podczas zimnej jazdy autostradowej
Po tym, jak europejskie testy NCAP przyznały najwyższą ocenę bezpieczeństwa zderzeniowego Modelowi Y Tesli, teraz nadszedł czas, aby Model 3 zabłysnął wspinając się na szczyt rankingu efektywności Green NCAP. Tesla Model 3 zdołała utrzymać najmniejszy pobór mocy ze swojej baterii w porównaniu z dwoma innymi rówieśnikami pojazdów elektrycznych, w tym flagowym sedanem ET7 firmy NIO, który jest obecnie sprzedawany na rynku europejskim.
Model 3 zdobył łącznie 9,6 na 10 możliwych punktów w kategorii efektywności energetycznej, z czego część może wynikać z lepszego współczynnika oporu powietrza i mniejszych rozmiarów jego nadwozia, które wydaje się mieć węższą powierzchnię czołową niż inne pojazdy elektryczne, które przeszły testy w tym samym czasie.
Tesla Model 3 zdołała zwrócić imponujący wynik 21,1 kWh poboru energii z baterii na 100 km (62 mile) przejechanych w ciepłym teście Highway. Test na zimno w temperaturze -7 stopni Celsjusza stał się jednak jeszcze większym wyzwaniem niż ten ciepły, a zużycie energii przez Model 3 wzrosło dość drastycznie o 72%, gdy włączyły się wszystkie regulatory ogrzewania kabiny i akumulatora. NIO ET7 wykazał podobny spadek wydajności w zimnym teście autostradowym, skutecznie zmniejszając swój zasięg 580 km (360 mil) WLTP na jednym ładowaniu do 340 km (211 mil) w tych samych warunkach jazdy.
Zdaniem sekretarza generalnego Euro NCAP i Green NCAP dr Michiela van Ratingena, te rewelacyjne wyniki wydajności pojazdów elektrycznych są bardzo zachęcające, ale producenci samochodów muszą sprawić, by pojazdy elektryczne były tańsze i lepiej wyposażone w urządzenia chroniące przed spadkami zasięgu w niskich temperaturach:
Ta najnowsza runda testów Green NCAP wyraźnie dowodzi, że pojazdy elektryczne są doskonałym wyborem konsumenckim w dążeniu do zapewnienia czystszego i bardziej zrównoważonego środowiska. Uzyskują one znacznie wyższe wyniki niż pojazdy z konwencjonalnymi układami napędowymi. Jednakże, przystępność cenowa jest nadal wyzwaniem. Wzywamy producentów do dalszej poprawy wydajności ogrzewania kabiny w warunkach zimowych, ponieważ wykazano, że ma to znaczący wpływ na zasięg jazdy. Wydajność ładowarki pokładowej stanowi ukryty koszt dla konsumentów i tutaj branża również musi dążyć do osiągnięcia wyższych wartości.
Chińscy regulatorzy niedawno poprosili lokalnych producentów EV o poprawę zasięgu swoich samochodów w niskich temperaturachwięc dopiero się okaże, czy spadek wydajności w zimie będzie w przyszłości bardziej akceptowalny.
Organizacja Green NCAP drastycznie zmieniła swój schemat ocen na rok 2022, aby uwzględnić rosnący udział w rynku nowych pojazdów elektrycznych, i mówi, że "podczas gdy Indeks Czystego Powietrza, oceniający emisję zanieczyszczeń, oraz Indeks Efektywności Energetycznej, reprezentujący zużycie energii, nadal są oceniane na podstawie "Tank to Wheel", Indeks Gazów Cieplarnianych rozważa teraz sumę emisji z rury wydechowej i emisji w górę rzeki."
W każdym razie, w swoim odnowionym rankingu z 2022 roku jest tylko jeden model samochodu elektrycznego, który jest bardziej energooszczędny niż Model 3 - Dacia Spring EV - choć pochodzi ze znacznie skromniejszą specyfikacją wydajności, gorszym wykończeniem i niewielką baterią 33 kWh. To samo można powiedzieć o walce Tesla Model 3 vs NIO ET7, ponieważ chiński sedan o wysokich osiągach ze swoimi rozmiarami, przyspieszeniem i mocą 644 KM jest raczej bezpośrednim konkurentem Tesli Model S niż średniej klasy Modelu 3
Mimo to, Tesla znana jest z produkcji jednych z najbardziej wydajnych energetycznie samochodów elektrycznych, co pozwala jej chwalić się zasięgiem na jednym ładowaniu mniej więcej równym pojazdom elektrycznym wyposażonym w znacznie większe akumulatory, więc najnowsze wyniki Green NCAP nie są bezpodstawne.