Tesla Model S, Model Y tracą średnio 12% i 15% zasięgu po 200 000 mil, twierdzi oficjalny raport
Oprócz zasięgu, najważniejszym problemem dla pojazdów elektrycznych (EV) jest prawdopodobnie nieunikniony spadek ich całkowitego zasięgu w miarę upływu czasu, spowodowany degradacją baterii. W zeszłym miesiącu firma Tesla opublikowała informacje na temat średniego spadku zasięgu swoich Model 3, Model Y, Model X, Model S po przejechaniu 200 000 mil - a wyniki mogą uspokoić Państwa obawy.
Dlaczego utrata zasięgu w ogóle istnieje?
Na degradację akumulatora zasadniczo wpływa wiele czynników i okoliczności, w których pojazd jest eksploatowany. Obejmuje to między innymi liczbę cykli ładowania akumulatora, głębokość każdego cyklu rozładowania, temperaturę otoczenia, a także prędkość ładowania. Wysokie temperatury zazwyczaj wiążą się z gwałtowną degradacją akumulatora i to samo dotyczy szybkiego ładowania, choć w mniejszym stopniu. Czynniki te, wraz z upływem czasu i wiekiem, powodują stopniowy spadek pojemności akumulatora samochodu elektrycznego, co skutkuje zmniejszeniem jego zasięgu.
Co mówi raport Tesli
Jak zauważył InsideEV, raport Tesli podkreśla fakt, że produkcja akumulatorów może generować ponad 6 mln ton emisji gazów cieplarnianych - tyle samo, ile przeciętny samochód ICE potrzebowałby na wyprodukowanie około 1,3 roku. W związku z tym jasne jest, że baterie te muszą wytrzymać tak długo, jak sam samochód - co jest możliwe tylko wtedy, gdy degradacja zasięgu zostanie ograniczona do minimum.
Tesla szacuje, że pojazdy są powszechnie złomowane po około 200 000 mil w Stanach Zjednoczonych i około 150 000 mil w Europie. Mając na uwadze te liczby i dzięki dziesięcioletniemu gromadzeniu danych Tesli na temat degradacji baterii, producent szacuje, że baterie w Modelu 3 i Modelu Y LR tracą tylko około 15% swojej pojemności, podczas gdy te w Modelu S i Modelu X tracą jeszcze mniej 12% po przejechaniu 200 000 kilometrów.
Liczby te są bez wątpienia imponujące, ale należy zauważyć, że są to "średnie" wartości - więc z pewnością będą wartości odstające, które albo doświadczą znacznie większej, albo nawet mniejszej degradacji w czasie. My niedawno omówiliśmy tesli Model S P90D z 2016 r. z przebiegiem ponad 330 000 mil na zegarze i wciąż na oryginalnym akumulatorze i silnikach, która straciła tylko około 40 mil zasięgu w rzeczywistym, niekontrolowanym teście.
Praktyczne strategie ograniczania degradacji baterii
Właściciele pojazdów elektrycznych mogą zastosować kilka środków w celu ograniczenia potencjalnej degradacji akumulatora. Degradacja baterii jest z pewnością nieunikniona, ponieważ baterie są w końcu materiałami eksploatacyjnymi - ale jej zakres można kontrolować. Unikanie ekstremalnych temperatur - zarówno gorących, jak i zimnych, utrzymywanie akumulatora w zakresie 20-80% i oszczędne korzystanie z szybkiego ładowania - wszystkie te metody zwiększają żywotność akumulatora, co dodatkowo zapewnia niezawodność pojazdu przez wiele lat bez konieczności wymiany akumulatora.