Tesla Roadster przechodzi na "w pełni otwarte oprogramowanie" w rzadkim ruchu przyjaznym naprawom
Oryginalna Tesla Roadster została wprowadzona na rynek ponad dekadę temu, w 2008 roku, i była produkowana do 2012 roku. Był to mniej więcej pojazd, który sprawił, że Tesla znalazła się w centrum uwagi i posłużył jako dowód koncepcji, pokazując światu, że elektryczny samochód sportowy jest rzeczywiście możliwy i praktyczny.
Teraz, 11 lat później, dyrektor generalny Tesli ogłosił na platformie mediów społecznościowych X (fka Twitter), że wszystkie informacje techniczne dotyczące badań i rozwoju Roadstera są open source. Chociaż Tesla poszła za ciosem i opublikowała kilka dokumentów dotyczących technicznego działania Roadstera, jest to dalekie od twierdzenia Muska, że "cokolwiek mamy, teraz masz"
Strona serwisowa Roadstera Tesli zawiera informacje techniczne, w tym schematy akumulatorów i obwodów, instrukcje serwisowe, oprogramowanie diagnostyczne i kopię oprogramowania używanego w systemie wyświetlania pojazdu, a także inne przydatne pliki do pobrania.
Co ciekawe, pomimo zapowiedzi Muska, że prace badawczo-rozwojowe nad Roadsterem są teraz open-source, dokumenty nie wydają się być publikowane na żadnej konkretnej licencji open-source.
Proszę kupić Peak Design Mobile Car Dashboard Mount na Amazon.
All design & engineering of the original @Tesla Roadster is now fully open source.
— Elon Musk (@elonmusk) November 22, 2023
Whatever we have, you now have.https://t.co/5d10soAYr8
Na liście dokumentów wyraźnie brakuje również plików CAD lub rysunków technicznych, które pozwoliłyby właścicielom Roadstera zrekonstruować wszelkie elementy wykończenia lub inne fizyczne komponenty za pomocą drukarki 3D.
Jedynym pozorem języka prawniczego na stronie Tesli Roadster Service jest ujawnienie zasadniczo zwalniające Teslę z jakichkolwiek wykroczeń, jeśli podane informacje okażą się niedokładne.
Podane tutaj informacje są udostępniane jako uprzejmość dla entuzjastów Roadstera i zostały stworzone podczas fazy projektowania Roadstera w celach badawczo-rozwojowych. Nie jest to materiał referencyjny producenta ani materiał do naprawy i konserwacji i może nie odzwierciedlać rzeczywistych modeli produkcyjnych lub sprzedawanych części. Jeśli skorzystają Państwo z tych informacji, Państwa obowiązkiem jest upewnienie się, że przestrzegają Państwo wszystkich przepisów prawa i protokołów bezpieczeństwa, ponieważ nie udzielamy żadnych gwarancji na jakiekolwiek prace wykonane przez personel spoza Tesli, niezależnie od tego, czy korzystają Państwo z podanych tutaj informacji. Rozumieją Państwo również, że jeśli wykonają Państwo lub zaprojektują części lub stworzą nowe naprawy lub procedury w oparciu o te informacje, nie będziemy za nie odpowiedzialni i nie będą one oryginalnymi częściami lub akcesoriami Tesli ani zatwierdzonymi przez Teslę procedurami.
Chociaż sposób, w jaki informacje zostały opublikowane, nie jest idealny, biorąc pod uwagę brak jasnej licencji i sformułowania, które budzą wątpliwości co do dokładności informacji, to, co udostępniła Tesla, powinno dać tym, którzy chcą naprawić lub uratować Roadstera, coś, do czego można się odnieść w przypadku napotkania błędów.
W ten sposób powinno to pomóc tym nielicznym Roadsterom, które Tesla zdołała sprzedać, pozostać na drodze dłużej, zmniejszając ogólny wpływ pojazdów na środowisko. To rzadki krok we właściwym kierunku, jeśli chodzi o prawo do naprawy - ruch, z którym Tesla miała szczególnie trudne relacje w przeszłości.