Tesla ocenia chiński zakaz samochodów elektrycznych ze względu na bezpieczeństwo narodowe, podczas gdy BYD odrzuca miękki rynek pojazdów elektrycznych w USA
Zapytany, czy BYD planuje wykorzystać swoją nadchodzącą fabrykę pojazdów elektrycznych w Meksyku do eksportu na rynek amerykański, prezes BYD Americas odpowiedziała, że firma nie jest zainteresowana, ponieważ inwestycje w mobilność elektryczną wydają się tutaj słabnąć.
"Nie planujemy przyjazdu do USA. To interesujący rynek, ale jest bardzo skomplikowany, jeśli chodzi o pojazdy elektryczne" - potwierdziła i dodała, że fabryka, którą BYD chce zbudować w okolicach Mexico City, będzie zaopatrywać głównie rynek lokalny.
BYD i tak może mieć niewielki wybór, ponieważ prezydent Biden zarządził dochodzenie https://china.usembassy-china.org.cn/statement-from-president-biden-on-addressing-national-security-risks-to-the-u-s-auto-industry/ w sprawie zagrożeń dla bezpieczeństwa związanych z ewentualnym eksportem chińskich pojazdów elektrycznych do USA, które mogą być zaprojektowane tak, aby uniknąć ceł, a nawet uzyskać dotacje, takie jak federalne ulgi podatkowe w fabrykach zlokalizowanych w Meksyku.
W zeszłym miesiącu Alliance for American Manufacturing opublikował raport https://www.americanmanufacturing.org/wp-content/uploads/2024/02/On-a-Collision-Course-FINAL-22024.pdf zatytułowany "China's Existential Threat To America's Auto Industry And Its Route Through Mexico", w którym ostrzega przed mnożeniem się chińskich firm produkujących części i pojazdy, które zakładają tam sklepy i chcą uzyskać dostęp do amerykańskiego rynku tylnymi drzwiami.
Wydaje się, że Biały Dom posłuchał, ponieważ administracja prezydenta Bidena wydała oświadczenie, że rozpoczęła dochodzenie w sprawie ryzyka związanego z importem chińskich "inteligentnych samochodów" ze względów bezpieczeństwa narodowego:
Większość dzisiejszych samochodów jest "połączona" - są jak smartfony na kołach. Samochody te są połączone z naszymi telefonami, systemami nawigacji, infrastrukturą krytyczną i firmami, które je wyprodukowały. Połączone pojazdy z Chin mogłyby zbierać wrażliwe dane o naszych obywatelach i naszej infrastrukturze i wysyłać je z powrotem do Chińskiej Republiki Ludowej. Do pojazdów tych można uzyskać zdalny dostęp lub je wyłączyć. Chiny nakładają ograniczenia na amerykańskie samochody i inne zagraniczne pojazdy działające w Chinach...
Dlatego dziś ogłaszam bezprecedensowe działania mające na celu zapewnienie, że samochody poruszające się po drogach USA z krajów budzących obawy, takich jak Chiny, nie zagrażają naszemu bezpieczeństwu narodowemu. Poleciłem mojemu Sekretarzowi Handlu przeprowadzenie dochodzenia w sprawie połączonych pojazdów z technologią z krajów budzących obawy i podjęcie działań w odpowiedzi na ryzyko.
Dopiero okaże się, co wyniknie z tego dochodzenia, ale jeśli zakaz dotyczący telefonów i sprzętu sieci komórkowej Huawei jest jakąkolwiek wskazówką, może to bardzo dobrze skutkować ograniczeniem importu chińskich samochodów elektrycznych do USA.
Amerykańscy producenci samochodów mogliby na tym skorzystać, choć Tesla z kolei planuje budowę Meksykańską gigafabrykę która będzie replikować chińskich producentów komponentów i dostawców materiałów z Giga Shanghai. Byłoby to działanie równoważące, biorąc pod uwagę, że obecnie około 70% łańcucha dostaw pojazdów elektrycznych pochodzi z Chin.
Proszę kupić złącze ścienne 80A Tesla Gen 2 z kablem 24' na Amazon