Nowy lifting Modelu Y Juniper jest wyposażony w tak zwany radar kabinowy 4D, który według głównego inżyniera Tesli Larsa Moravy'ego podczas wywiadu z Jayem Leno, służy do zaawansowanych celów wykrywania obecności, które obejmują pomiary"rozmiaru, wzrostu, wagi, tętna".
Wraz z nową aktualizacją oprogramowania 2025.2.6 Tesla wprowadza jednak wykrywanie obecności w starszych egzemplarzach Modelu Y, w których radar kabinowy był uśpiony od listopada 2021 roku.
Model Y z 2022 roku i późniejsze iteracje, a także odświeżony Model 3 i Cybertruck, mają radar zainstalowany pod podsufitką tuż nad lusterkiem wstecznym. Po prostu siedział tam bez wyraźnego powodu, ale Tesla przełącza teraz swój przełącznik wraz z aktualizacją oprogramowania 2025.2.6.
"System wykrywania kabiny w pierwszym rzędzie został zaktualizowany, aby korzystać z radaru kabinowego, który jest teraz standardem we wszystkich nowych Modelach Y z 2025 r." - informuje Tesla, wyjaśniając właścicielom, że ich"Model Y został zbudowany fabrycznie wyposażony w niezbędny sprzęt", zanim zaczną się zastanawiać, jak to się stało, że ich samochody są nagle wyposażone w radar.
Według Larsa Moravy'ego, Tesla dodała radar do czujników siedzeń używanych do określania zajętości miejsc, dzięki czemu może również mierzyć rozmiar pasażerów. Pomaga to określić, które poduszki powietrzne należy uruchomić w przypadku zderzenia, a także inne ulepszenia bezpieczeństwa.
Radar kabinowy w starych egzemplarzach Modelu Y będzie działał tylko jako część "systemu wykrywania kabiny w pierwszym rzędzie", podczas gdy nowy Model Y Juniper jest wyposażony w radar 4D, który wykrywa również zajętość tylnych siedzeń.
Nie tylko to, ale może wyczuć oddech i tętno pasażerów, a samochód może odpowiednio zareagować. Jeśli na przykład małe dziecko lub zwierzę domowe zostało pozostawione na tylnym siedzeniu, a ich tętno wzrośnie, Model Y facelift automatycznie otworzy okno lub przełączy klimatyzację i powiadomi kierowcę za pośrednictwem alertu aplikacji Tesla. Jeśli nie zostaną podjęte żadne środki, nowy Model Y może nawet samodzielnie wezwać służby ratunkowe.
Nie jest jednak jasne, jaka część tych funkcji trafi do starego Modelu Y, ponieważ na razie Tesla włącza swój radar tylko do wykrywania obecności i dynamicznego uruchamiania poduszek powietrznych, a to samo będzie dotyczyło Modelu 3 i Cybertruck.
Stara jednostka może nie być w stanie wykrywać impulsu lub drugiego rzędu obłożenia, tak jak radar w odświeżonym Modelu Y Juniper, ale Tesla zaczęła wysyłać niespodziewane zaproszenia do serwisu "wymiany sprzętu". Temat powiadomienia w aplikacji brzmi "Wymiana radaru w kabinie", a Tesla oferuje bezpłatną wymianę urządzenia wraz z wizytą w centrum serwisowym, jeśli właściciel chce pobrać i zainstalować "aktualizację oprogramowania z wiosny 2025 r."
Czy oznacza to, że niektóre stare jednostki Modelu Y zostaną zaktualizowane do nowego radaru kabinowego 4D, który jest dostarczany z liftingiem Juniper, czy po prostu ich stara jednostka została uznana za wadliwą, co psuje aktualizację oprogramowania, dopiero się okaże.
Proszę kupić złącze ścienne 80A Tesla Gen 2 z kablem 24' na Amazon