Tesla prowadzi rozmowy z Exxon w sprawie dostaw litu wystarczających dla 50 milionów pojazdów elektrycznych
Ponieważ koncerny naftowe chcą zdywersyfikować swoją działalność w kierunku wydobycia materiałów do akumulatorów pojazdów elektrycznych, Exxon Mobil bada obecnie klientów dla swojego gigantycznego złoża litu w Arkansas. Rzekomo zwrócił się do Tesli i innych firm z ofertą dostaw litu, dzięki której mógłby wydobywać i dostarczać do 100 000 ton rocznie w bardziej przyjazny dla środowiska sposób.
Dla Tesla, która buduje rafinerię litu o jakości akumulatorowej na wybrzeżu Zatoki Perskiejmoże to być dobry interes, ponieważ pomoże jej zakwalifikować się do pełnej federalnej dotacji w wysokości 7 500 USD na nowy pojazd elektryczny. Rząd wymaga, aby pewien procent surowców do produkcji ogniw i montażu akumulatorów pochodził z USA. Odsetek ten wzrasta co roku do 2032 r., kiedy dotacja wygaśnie, więc pozyskiwanie litu do akumulatora 4680 w Cybertruck z Exxon i rafinowanie go w Teksasie mogłoby teoretycznie sprawić, że Tesla kwalifikowałaby się do otrzymania większej ilości pieniędzy federalnych.
Działka w Arkansas, którą bada Exxon Mobil, może zawierać ogromną ilość litu, wystarczającą do zbudowania akumulatorów dla 50 milionów samochodów elektrycznych. Co więcej, Exxon twierdzi, że jego wydobycie może odbywać się w sposób bardziej zrównoważony środowiskowo niż obecny rozwój złóż litu, ponieważ metal będzie pozyskiwany z podziemnej słonej wody.
Według prezesa Exxon Darrena Woodsa podczas ostatniego kwartalnego wezwania spółki, radzenie sobie z "solanką i wydobywanie litu jest bardzo spójne z wieloma rzeczami, które robimy w naszych rafineriach i zakładach chemicznych, a także w niektórych naszych operacjach wydobywczych". Exxon zastanawia się teraz, czy wykonać odwierty wydobywcze na polu, w które zainwestował już 100 milionów dolarów na poszukiwania z partnerami, czy też działać samodzielnie.
Ponieważ ceny litu spadły ceny litu znacznie spadły w tym roku, Exxon mógł zdecydować się na jego wydobycie z partnerami, ponieważ podobno zwrócił się do innych liderów branży pojazdów elektrycznych oprócz Tesli, takich jak Ford i VW, a także do ich dostawców baterii z Samsung i SK On.