Tesla wstrzymuje proces sądowy w sprawie śmiertelnego wypadku autonomicznej jazdy, ponieważ Kanada zakazuje autonomii pojazdów poziomu 3
Kierowcy w kanadyjskiej prowincji Kolumbia Brytyjska nie tylko zostaną ukarani grzywną za korzystanie z wciąż rzadkiego Poziom 3 ale nawet nie będą mogli prowadzić samochodów, które są w nie wyposażone.
Pomimo tego, że pojazdy autonomiczne poziomu 3 nadal wymagają od kierowcy czujności i gotowości do zastąpienia systemu, mogą one na przykład samodzielnie podejmować decyzje o wyprzedzeniu powolnego pojazdu.
Dlatego też nowa ustawa o pojazdach silnikowych w Kolumbii Brytyjskiej zakazała obecnie wszelkich autonomicznych systemów jazdy poziomu 3-5 na drogach prowincji, chyba że zostały one wyraźnie autoryzowane.
Tesla jest na tyle sprytna, by sklasyfikować swojego darmowego Autopilota i płatne funkcje Full Self-Driving (Supervised) jako systemy poziomu 2, aby uniknąć takiej kontroli regulacyjnej przed zbliżającą się premierą FSD w Kanadzie.
Jest również wystarczająco sprytny, aby zapobiec wyciekowi wewnętrznych mechanizmów tych systemów i danych na ich temat, aby każdy mógł je rozdzielić. Zamiast pozwolić śmiertelnemu wypadkowi Autopilota dojść do etapu procesu sądowego, Tesla właśnie zawarła ugodę na nieujawnioną kwotę.
Wcześniej argumentem Tesli w tej sprawie było to, że inżynier Apple Walter Huang, który zginął, gdy jego Model X uderzył w barierę podczas jazdy na Autopilocie, grał w grę wideo na swoim telefonie. Jego krewni, którzy złożyli pozew przeciwko Tesli, stwierdzili, że można to zakwestionować, więc Tesla dokooptowała Apple, aby potwierdzić, że Huang był rozproszony swoim iPhonem.
Z kolei federalna analiza NTSB potwierdziła winę Huanga. Przypisała jednak równą winę Tesli za wyolbrzymianie możliwości swojego systemu wspomagania kierowcy oraz kalifornijskiemu zarządowi autostrad, który nie naprawił bariery, na której rozbił się Huang, pozostawiając ją uszkodzoną w wyniku poprzedniego wypadku.
W każdym razie rodzina twierdziła, że w 2018 roku, kiedy doszło do śmiertelnego wypadku, nie było tak wielu ani tak szczegółowych ostrzeżeń i klasyfikacji dotyczących korzystania z systemów wspomagania kierowcy Tesli, jak obecnie.
Zamiast iść na rozprawę w tej sprawie, Tesla wolała zawrzeć ugodę z krewnymi i uniknąć zeznań wstępnych i przesłuchań krzyżowych, co może służyć jako precedens w innych tego typu procesach lub dla organów regulacyjnych, które badają takie incydenty.
Proszę kupić ładowarkę ChargePoint Home Flex 50A EV na Amazon
Źródło(a)
WSJ, BC przez DriveTeslaCanada, Bloomberg