Test Intel HD Graphics 4000
25/04/2012
Zintegrowany układ grafiki z procesorów Ivy Bridge, HD Graphics 4000, zasługuje na odrębną recenzję. Będzie bowiem rozwiązaniem szeroko rozpowszechnionym ze względu na popularność laptopów na platformie Intela. Testy tego rozwiązania w grach pozwolą się przekonać, czy nadaje się do tego rodzaju rozrywki.
Ivy Bridge, zmodyfikowana architektura Sandy Bridge o zmienionej technologii wytwarzania (22 nm zamiast 32 nm), miała premierę pod koniec kwietnia 2012 roku. W oddzielnym artykule znajdzie Czytelnik test czterordzeniowych procesorów Ivy Bridge.
Układ grafiki HD Graphics 4000 jest ważnym elementem tej architektury, toteż warto poznać jego możliwości.
Platforma testowa
Do testów wykorzystano laptop MSI z 17-calową matrycą (kadłubek MS-1762; poniżej występuje pod handlowym oznaczeniem One M73-2N). Był on wyposażony w oddzielną kartę grafiki, ale przetestowanie zintegrowanego GPU było możliwe, a to ze względu na obecność technologii Nvidia Optimus.
Konfiguracja testowa:
- chipset Intel HM77 (Panther Point)
- czterordzeniowy procesor Intel Core i7-3820QM 2,7-3,7 GHz (Ivy Bridge)
- 16 GB RAM DDR3 (1600 MHz)
- układ grafiki Intel HD Graphics 4000 650-1250 MHz (sterownik: 8.15.10.2639)
- karta grafiki Nvidia GeForce GTX 670M (sterownik: 295.62)
- dyski Crucial RealSSD M4 CT128M4SSD2 (128 GB) i Samsung Spinpoint M8 HN-M101MBB (1000 GB, 5400 obr/min)
- matryca 17,3" Full HD
- system operacyjny Windows 7 Home Premium 64
Rys ogólny
Układ HD Graphics 3000 był szeroko rozpowszechniony (wraz z procesorami Sandy Bridge) i okazał się wystarczający do wielu zastosowań. Słabiej spisywał się w bardziej wymagających grach i grafice 3D. HD Graphics 4000 powinien okazać się sporo lepszy, gdyż zmodyfikowano dekoder wideo (MFX), zwiększono liczbę jednostek wykonawczych z 12 do 16 oraz dodano mu wsparcie dla DirectX 11 i Shader Model 5.0 (w poprzedniku - DirectX 10.1 i Shader Model 4.1).
Wydajność HD Graphics 4000 jest zależna od kilku innych czynników. Jednym z nich jest współdzielona pamięć RAM (GPU nie posiada własnej pamięci VRAM). Ważne tutaj jest taktowanie tejże. Często jest to 1333 MHz, ale w testowanym egzemplarzu wynosiło 1600 MHz.
Choć układ grafiki ma do dyspozycji własną pamięć podręczną, dużą rolę odgrywa też rozmiar współdzielonej z CPU pamięci podręcznej L3 Cache. Im jej więcej, tym lepiej. Procesory dwurdzeniowe mają posiadać 3-4 MB tejże; czterordzeniowe natomiast posiadają jej 6-8 MB, stąd mogą osiągać lepsze wyniki.
Wydajność zintegrowanej grafiki zależy również od taktowania samego GPU. Poszczególne procesory będą miały układy HD Graphics 4000 o różnych zegarach bazowych i maksymalnych, podobnie jak w przypadku HD Graphics 3000 z procesorów Sandy Bridge. I tak np. w procesorze i7-3610QM zintegrowana grafika ma taktowanie o 150 MHz niższe, niż w procesorach i7-3720QM i i7-3820QM.
Trudno więc o jednoznaczny werdykt co do osiągów HD Graphics 4000, gdyż będą one odrobinę się różnić w poszczególnych laptopach. W innym notebooku z procesorem Ivy Bridge (tyle że dwurdzeniowym) wyniki zintegrowanego układu graficznego były o około 10% gorsze, niż w kadłubku MSI, na bazie testów którego powstał niniejszy artykuł.
oznaczenie | r/w | takt. bazowe | takt. maks. | L3C | TDP | zegar GPU |
---|---|---|---|---|---|---|
Core i7-3920XM | 4/8 | 2,9 GHz | 3,8 GHz | 8 MB | 55 W | 650-1300 MHz |
Core i7-3820QM | 4/8 | 2,7 GHz | 3,7 GHz | 8 MB | 45 W | 650-1250 MHz |
Core i7-3720QM | 4/8 | 2,6 GHz | 3,6 GHz | 6 MB | 45 W | 650-1250 MHz |
Core i7-3610QM | 4/8 | 2,3 Ghz | 3,3 GHz | 6 MB | 45 W | 650-1100 MHz |
Konkurenci
- Schenker XMG A501 czyli Clevo W150HRM (laptop ze zintegrowanym układem grafiki z procesorów Sandy Bridge) - Intel Core i7-2630QM (2,0-2,9 GHz), 8 GB RAM DDR3 (1333 MHz), Intel HD Graphics 3000 650-1100 MHz (sterownik: 8.15.10.2653)
- Acer Aspire 5755G (laptop z przeciętną kartą grafiki Nvidii) - Intel Core i7-2670QM (2,2-3,1 GHz), 8 GB RAM DDR3 (1333 MHz), Nvidia GeForce GT 630M 672 / 800 MHz (sterownik: 285.64)
- Acer Aspire 7560G (laptop z najwydajniejszym zintegrowanym układem grafiki z procesorów AMD Llano) - AMD A8-3520M (1,6-2,5 GHz), 4 GB RAM DDR3 (1333 MHz), AMD Radeon HD 6620G 400 MHz (sterownik: 8.901.3.0)
- HP Pavilion g7 (laptop z oddzielną kartą grafiki AMD z dolnej półki) - AMD A6-3420M (1,5-2,4 GHz), 6 GB RAM DDR3 (1333 MHz), AMD Radeon HD 7450M 700 / 900 MHz (sterownik: 8.900.7.1000)
- Acer Aspire 5750G (laptop ze słabą kartą grafiki Nvidii) - Intel Core i3-2350M (2,3 GHz), 4 GB RAM DDR3 (1333 MHz), Nvidia GeForce 610M 672 / 800 MHz (sterownik: 285.64)
- MSI GT70 (laptop z podstawowym czterordzeniowym procesorem Ivy Bridge) - Intel Core i7-3610QM (2,3-3,3 GHz), 16 GB RAM DDR3 (1600 MHz), Intel HD Graphics 4000 650 / 1100 MHz (sterownik: 8.15.10.2618)
Testy
Unigine Heaven 2.1
W tym opartym na DirectX 11 teście układ HD Graphics 4000 ma problemy nawet w niskiej rozdzielczości i na niskich ustawieniach. W przypadku użycia standardowej nastawy z rozdzielczością 1280 x 1024 pikseli i normalną teselacją osiągnięto średnio 13 kl/s. Jest to jednak i tak wynik prawie dwukrotnie lepszy od słabych oddzielnych kart grafiki Radeon HD 7450 i GeForce 610M, które uzyskały zaledwie 7 kl/s. Laptop wyposażony w kartę GeForce GT 630M [czyli przemianowany układ GeForce GT 540M] okazał się tylko minimalnie lepszy, osiągając 14 kl/s.
Unigine Heaven 2.1 - 1280x1024 high, Tesselation (normal), DirectX11 AA:off AF:1x (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
Testy gier
Mass Effect 3
Gra ta nie potrzebuje szczególnie mocnych podzespołów. W rozdzielczości 1366 x 768 pikseli, z włączonymi wszystkimi opcjami grafiki i z poczwórnym filtrowaniem osiągnięto na laptopie z HD Graphics 4000 33,9 kl/s. Model z układem HD Graphics 3000 uzyskał na tych ustawieniach tylko 21,7 kl/s (o 36% mniej).
Mass Effect 3 - 1366x768 all on AA:on AF:4x (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 |
Mass Effect 3 | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | all on, on AA, 8xAF | 18.8 fps | |
1366x768 | all on, on AA, 4xAF | 33.9 fps | |
1280x720 | all off | 48.3 fps |
Anno 2070
Ta gra potrafi sprowadzić układ HD Graphics 4000 na ziemię. Na średnich ustawieniach jakości obrazu, w rozdzielczości 1366 x 768 pikseli tytuł ten wydaje się grywalny, ze średnią 27,9 kl/s. Kiedy jednak przesuwa się widok nad duże skupiska budowli, liczba klatek na sekundę może spadać do wartości jednocyfrowych. Na niższych ustawieniach animacja staje się znacznie bardziej płynna. Z kolei laptop z HD Graphics 3000 poradził sobie z sekwencją testową prawie o połowę wolniej (15,1 kl/s).
Anno 2070 - 1366x768 Medium Preset AA:on (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5755G | |
Acer Aspire 7560G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
Anno 2070 | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | Very High Preset, on AA, 4xAF | 8.7 fps | |
1366x768 | High Preset, on AA, 2xAF | 17.8 fps | |
1366x768 | Medium Preset, on AA | 27.9 fps | |
1024x768 | Low Preset | 58.2 fps |
The Elder Scrolls V: Skyrim
W tę grę można grać na laptopie z HD Graphics 4000 tylko na niskich ustawieniach. W rozdzielczości 1280 x 720 pikseli uzyskano 39,5 kl/s. To wynik o prawie 57% lepszy od osiągnięcia porównywanego laptopa z układem HD Graphics 3000 (25,2 kl/s).
The Elder Scrolls V: Skyrim - 1280x720 Low Preset (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5755G | |
Acer Aspire 7560G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
The Elder Scrolls V: Skyrim | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | Ultra Preset, 8xAA, 16xAF | 6.1 fps | |
1366x768 | High Preset, 8xAA, 8xAF | 11.2 fps | |
1366x768 | Medium Preset, 4xAA | 19.5 fps | |
1280x720 | Low Preset | 39.5 fps |
Call of Duty: Modern Warfare 3
Silnik graficzny tej gry sprzyja słabym układom grafiki. Na średnich detalach, z aktywnymi wszystkimi opcjami grafiki, w rozdzielczości 1366 x 768 pikseli uzyskano na laptopie z HD Graphics 4000 47 kl/s. To wynik o połowę lepszy od osiągnięcia modelu z układem HD Graphics 3000 (31,9 kl/s).
CoD: Modern Warfare 3 - 1366x768 Normal, all on, SSAO: Low (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5750G |
CoD: Modern Warfare 3 | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | Extra, all on, Image Quality: Native, 4xAA | 14.2 fps | |
1366x768 | High, all on, Image Quality: Native, 2xAA | 19.9 fps | |
1366x768 | Normal, all on, SSAO: Low | 47 fps | |
1024x768 | Low, all off | 84.5 fps |
Battlefield 3
Battlefield 3 jest znany z wysokich wymagań sprzętowych. Laptop z HD Graphics 4000 nie był w stanie przekroczyć granicy 30 kl/s nawet na najniższych ustawieniach. Modele z HD Graphics 3000 (procesor Sandy Bridge) i Radeonem HD 6620G (procesor AMD Llano) uzyskały jeszcze gorsze wyniki, podobnie zresztą jak modele z oddzielnymi kartami grafiki Radeon HD 7450 i GeForce 610M.
Battlefield 3 - 1024x768 low AA:- AF:2x (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5755G | |
Acer Aspire 7560G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
Battlefield 3 | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | ultra, 4x MSAA, 16xAF | 5.8 fps | |
1366x768 | high, -AA, 16xAF | 15.3 fps | |
1366x768 | medium, -AA, 4xAF | 20.4 fps | |
1024x768 | low, -AA, 2xAF | 26.9 fps |
FIFA 12
FIFA 12 jest z kolei grą mało wymagającą względem podzespołów. W rozdzielczości 1366 x 768 pikseli, na maksymalnych detalach, z 2xAA laptop z HD Graphics 4000 uzyskał 50,8 kl/s. Podczas powtórek płynność animacji będzie jednak znacząco gorsza. Modele z kartami GeForce 610M i Radeon HD 7450M osiągnęły rezultaty o około 10% lepsze. Z kolei laptop z układem HD Graphics 3000 uzyskał wynik o 40% słabszy.
Fifa 12 - 1360x768 high AA:2x (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5755G | |
Acer Aspire 7560G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
Fifa 12 | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | high, 4xAA | 28.3 fps | |
1360x768 | high, 2xAA | 50.8 fps | |
1024x768 | medium | 106.4 fps | |
800x600 | low | 192.1 fps |
StarCraft 2
Laptop z HD Graphics 4000 jest w stanie pociągnąć tę grę, ale trzeba się liczyć ze zmniejszeniem niektórych ustawień do średnich lub niżej. Wynik uzyskany w teście na średniej nastawie, 34,3 kl/s, okazał się o 3/4 lepszy od osiągnięcia modelu z HD Graphics 3000 (19,5 kl/s), o 42% lepszy od modelu z kartą GeForce 610M (24,1 kl/s) i o 21% lepszy od modelu z kartą Radeon HD 7450M (28,4 kl/s).
StarCraft 2 - 1360x768 medium (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5755G | |
Acer Aspire 7560G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
StarCraft 2 | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | ultra | 12 fps | |
1360x768 | high | 22.4 fps | |
1360x768 | medium | 34.3 fps | |
1024x768 | low | 186 fps |
Pozostałe gry
W pozostałych 8 grach laptop z układem HD Graphics 4000 okazał się liderem wśród modeli wyposażonych w zintegrowane rozwiązania graficzne. W porównaniu z laptopem dysponującym układem HD Graphics 3000 jego osiągi były o 20-80% lepsze.
Alan Wake - 1024x768 Low Preset AA:2x (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 |
Alan Wake | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | High Preset, 4xAA, 8xAF | 5.3 fps | |
1366x768 | Medium Preset, 4xAA, 4xAF | 11.8 fps | |
1024x768 | Low Preset, 2xAA | 16.2 fps |
F1 2011 - 1024x768 Medium Preset DX9 (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5755G | |
Acer Aspire 7560G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
F1 2011 | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | Ultra Preset DX11, 4xMSAA | 12 fps | |
1366x768 | High Preset DX11, 2xMSAA | 17 fps | |
1024x768 | Medium Preset DX9 | 42 fps | |
800x600 | Ultra Low Preset DX9 | 78 fps |
Deus Ex Human Revolution - 1366x768 DX11, Shadows, SSAO, DOF: Normal, Post Processing, Tessellation AA:Simple Edge AF:4x (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Acer Aspire 5755G | |
Acer Aspire 7560G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
Deus Ex Human Revolution | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | DX11, Soft Shadows, SSAO High, DOF: High, Post Processing, Tessellation, MLAA, 16xAF | 12.6 fps | |
1366x768 | DX11, Shadows, SSAO, DOF: Normal, Post Processing, Tessellation, Simple Edge AA, 4xAF | 32.9 fps | |
1024x768 | DX9, All Off, Trilinear AF | 74.5 fps |
Dirt 3 - 1024x768 Medium Preset AA:0x AF:- (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5755G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
Dirt 3 | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | Ultra Preset, 4xAA, -AF | 12.8 fps | |
1360x768 | High Preset, 2xAA, -AF | 25.1 fps | |
1024x768 | Medium Preset, 0xAA, -AF | 45 fps | |
800x600 | Ultra Low Preset, 0xAA, -AF | 77.5 fps |
Crysis 2 - 1024x768 High (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5755G | |
Acer Aspire 7560G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
Crysis 2 | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | Extreme | 7.7 fps | |
1366x768 | Very High | 21.3 fps | |
1024x768 | High | 31.1 fps | |
800x600 | High | 49.5 fps |
Call of Duty: Black Ops - 1024x768 medium AA:0x AF:0x (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5755G | |
Acer Aspire 7560G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
Call of Duty: Black Ops | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | extra, 4xAA, 8xAF | 16.9 fps | |
1360x768 | high, 2xAA, 4xAF | 22.5 fps | |
1024x768 | medium, 0xAA, 0xAF | 36.5 fps | |
800x600 | low (all off), 0xAA, 0xAF | 54.5 fps |
Mafia 2 - 1024x768 medium AA:0x AF:8x (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5755G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
Mafia 2 | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | high, 0xAA, 16xAF | 14.6 fps | |
1360x768 | high, 0xAA, 16xAF | 23.4 fps | |
1024x768 | medium, 0xAA, 8xAF | 30.8 fps | |
800x600 | low, 0xAA, 0xAF | 40.5 fps |
Metro 2033 - 800x600 Low DX9 AA:A AF:4x (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5755G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
Metro 2033 | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | Very High DX11, AAA, 4xAF | 4.6 fps | |
1600x900 | High DX10, AAA, 4xAF | 13.6 fps | |
1360x768 | Normal DX10, AAA, 4xAF | 23.7 fps | |
800x600 | Low DX9, AAA, 4xAF | 44.3 fps |
Problemy
Znaną sprawą jest niedopracowanie sterowników zintegrowanych układów grafiki Intela pod kątem gier. Użytkownicy laptopów wyposażonych w te rozwiązania narzekali na artefakty i inne błędy grafiki.
Testując model z HD Graphics 4000, autor stwierdził, że w tej dziedzinie nastąpiła zmiana na lepsze. Z grą Alan Wake był problem na HD Graphics 3000, a na laptopie z HD Graphics 4000 działała ona poprawnie. Nie obyło się jednak bez problemów w innych tytułach, a mianowicie:
- Deus Ex 3: Choć Fraps wykazywał stałą prędkość wyświetlania, w subiektywnym odczuciu co pewien czas mocno ona spadała.
- Black Ops: Co pewien czas występowało przycinanie niezależne od ustawień jakości obrazu.
- FIFA 12: Wyjątkowo długie uruchamianie gry i wczytywanie (dotyczy tylko laptopa z procesorem Core i5-3xxx objętym klauzulą NDA).
- Metro 2033: Przywieszki podczas uruchamiania na niektórych ustawieniach (dotyczy tylko laptopa z procesorem Core i5-3xxx objętym klauzulą NDA).
Podsumowanie
Układ HD Graphics 4000 wypadł w testach pozytywnie. Od poprzednika, HD Graphics 3000, jest lepszy o 30%, z grubsza licząc. Jeżeli towarzyszy mu czterordzeniowy procesor Ivy Bridge, np. i7-3610QM, różnica wynosi 30-40%. Również najmocniejszy układ zintegrowany z procesorów AMD Llano wykazał się wynikami słabszymi od rozwiązania z procesorów Ivy Bridge. HD Graphics 4000 okazał się od niego wydajniejszy o około 15%.
Co więcej, w większości testów laptop z HD Graphics 4000 uzyskał wyniki lepsze (w niektórych wyraźnie lepsze) od modeli ze słabymi oddzielnymi kartami grafiki GeForce 610M i Radeon HD 7450. Z tego powodu stosowanie ich w laptopach z procesorami Ivy Bridge nie ma sensu.
HD Graphics 4000 może zadowolić osoby sporadycznie grające na laptopie, które akceptują niskie ustawienia jakości obrazu i niską rozdzielczość. Do bardziej zaawansowanej zabawy lepsze będą modele z kartami GeForce GT 640M czy GT 650M, które są też bardziej perspektywiczne pod względem wydajności w grach.
Autor: Florian Glaser
Tłumaczenie: Tomasz Cyba