Test Intel HD Graphics 4000
25/04/2012
Zintegrowany układ grafiki z procesorów Ivy Bridge, HD Graphics 4000, zasługuje na odrębną recenzję. Będzie bowiem rozwiązaniem szeroko rozpowszechnionym ze względu na popularność laptopów na platformie Intela. Testy tego rozwiązania w grach pozwolą się przekonać, czy nadaje się do tego rodzaju rozrywki.
Ivy Bridge, zmodyfikowana architektura Sandy Bridge o zmienionej technologii wytwarzania (22 nm zamiast 32 nm), miała premierę pod koniec kwietnia 2012 roku. W oddzielnym artykule znajdzie Czytelnik test czterordzeniowych procesorów Ivy Bridge.
Układ grafiki HD Graphics 4000 jest ważnym elementem tej architektury, toteż warto poznać jego możliwości.
Platforma testowa
Konfiguracja testowa:
- chipset Intel HM77 (Panther Point)
- czterordzeniowy procesor Intel Core i7-3820QM 2,7-3,7 GHz (Ivy Bridge)
- 16 GB RAM DDR3 (1600 MHz)
- układ grafiki Intel HD Graphics 4000 650-1250 MHz (sterownik: 8.15.10.2639)
- karta grafiki Nvidia GeForce GTX 670M (sterownik: 295.62)
- dyski Crucial RealSSD M4 CT128M4SSD2 (128 GB) i Samsung Spinpoint M8 HN-M101MBB (1000 GB, 5400 obr/min)
- matryca 17,3" Full HD
- system operacyjny Windows 7 Home Premium 64
Rys ogólny
Układ HD Graphics 3000 był szeroko rozpowszechniony (wraz z procesorami Sandy Bridge) i okazał się wystarczający do wielu zastosowań. Słabiej spisywał się w bardziej wymagających grach i grafice 3D. HD Graphics 4000 powinien okazać się sporo lepszy, gdyż zmodyfikowano dekoder wideo (MFX), zwiększono liczbę jednostek wykonawczych z 12 do 16 oraz dodano mu wsparcie dla DirectX 11 i Shader Model 5.0 (w poprzedniku - DirectX 10.1 i Shader Model 4.1).
Wydajność HD Graphics 4000 jest zależna od kilku innych czynników. Jednym z nich jest współdzielona pamięć RAM (GPU nie posiada własnej pamięci VRAM). Ważne tutaj jest taktowanie tejże. Często jest to 1333 MHz, ale w testowanym egzemplarzu wynosiło 1600 MHz.
Choć układ grafiki ma do dyspozycji własną pamięć podręczną, dużą rolę odgrywa też rozmiar współdzielonej z CPU pamięci podręcznej L3 Cache. Im jej więcej, tym lepiej. Procesory dwurdzeniowe mają posiadać 3-4 MB tejże; czterordzeniowe natomiast posiadają jej 6-8 MB, stąd mogą osiągać lepsze wyniki.
Wydajność zintegrowanej grafiki zależy również od taktowania samego GPU. Poszczególne procesory będą miały układy HD Graphics 4000 o różnych zegarach bazowych i maksymalnych, podobnie jak w przypadku HD Graphics 3000 z procesorów Sandy Bridge. I tak np. w procesorze i7-3610QM zintegrowana grafika ma taktowanie o 150 MHz niższe, niż w procesorach i7-3720QM i i7-3820QM.
Trudno więc o jednoznaczny werdykt co do osiągów HD Graphics 4000, gdyż będą one odrobinę się różnić w poszczególnych laptopach. W innym notebooku z procesorem Ivy Bridge (tyle że dwurdzeniowym) wyniki zintegrowanego układu graficznego były o około 10% gorsze, niż w kadłubku MSI, na bazie testów którego powstał niniejszy artykuł.
oznaczenie | r/w | takt. bazowe | takt. maks. | L3C | TDP | zegar GPU |
---|---|---|---|---|---|---|
Core i7-3920XM | 4/8 | 2,9 GHz | 3,8 GHz | 8 MB | 55 W | 650-1300 MHz |
Core i7-3820QM | 4/8 | 2,7 GHz | 3,7 GHz | 8 MB | 45 W | 650-1250 MHz |
Core i7-3720QM | 4/8 | 2,6 GHz | 3,6 GHz | 6 MB | 45 W | 650-1250 MHz |
Core i7-3610QM | 4/8 | 2,3 Ghz | 3,3 GHz | 6 MB | 45 W | 650-1100 MHz |
Konkurenci
- Schenker XMG A501 czyli Clevo W150HRM (laptop ze zintegrowanym układem grafiki z procesorów Sandy Bridge) - Intel Core i7-2630QM (2,0-2,9 GHz), 8 GB RAM DDR3 (1333 MHz), Intel HD Graphics 3000 650-1100 MHz (sterownik: 8.15.10.2653)
- Acer Aspire 5755G (laptop z przeciętną kartą grafiki Nvidii) - Intel Core i7-2670QM (2,2-3,1 GHz), 8 GB RAM DDR3 (1333 MHz), Nvidia GeForce GT 630M 672 / 800 MHz (sterownik: 285.64)
- Acer Aspire 7560G (laptop z najwydajniejszym zintegrowanym układem grafiki z procesorów AMD Llano) - AMD A8-3520M (1,6-2,5 GHz), 4 GB RAM DDR3 (1333 MHz), AMD Radeon HD 6620G 400 MHz (sterownik: 8.901.3.0)
- HP Pavilion g7 (laptop z oddzielną kartą grafiki AMD z dolnej półki) - AMD A6-3420M (1,5-2,4 GHz), 6 GB RAM DDR3 (1333 MHz), AMD Radeon HD 7450M 700 / 900 MHz (sterownik: 8.900.7.1000)
- Acer Aspire 5750G (laptop ze słabą kartą grafiki Nvidii) - Intel Core i3-2350M (2,3 GHz), 4 GB RAM DDR3 (1333 MHz), Nvidia GeForce 610M 672 / 800 MHz (sterownik: 285.64)
- MSI GT70 (laptop z podstawowym czterordzeniowym procesorem Ivy Bridge) - Intel Core i7-3610QM (2,3-3,3 GHz), 16 GB RAM DDR3 (1600 MHz), Intel HD Graphics 4000 650 / 1100 MHz (sterownik: 8.15.10.2618)
Testy
Unigine Heaven 2.1
W tym opartym na DirectX 11 teście układ HD Graphics 4000 ma problemy nawet w niskiej rozdzielczości i na niskich ustawieniach. W przypadku użycia standardowej nastawy z rozdzielczością 1280 x 1024 pikseli i normalną teselacją osiągnięto średnio 13 kl/s. Jest to jednak i tak wynik prawie dwukrotnie lepszy od słabych oddzielnych kart grafiki Radeon HD 7450 i GeForce 610M, które uzyskały zaledwie 7 kl/s. Laptop wyposażony w kartę GeForce GT 630M [czyli przemianowany układ GeForce GT 540M] okazał się tylko minimalnie lepszy, osiągając 14 kl/s.
Unigine Heaven 2.1 - 1280x1024 high, Tesselation (normal), DirectX11 AA:off AF:1x (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
Testy gier
Mass Effect 3
Gra ta nie potrzebuje szczególnie mocnych podzespołów. W rozdzielczości 1366 x 768 pikseli, z włączonymi wszystkimi opcjami grafiki i z poczwórnym filtrowaniem osiągnięto na laptopie z HD Graphics 4000 33,9 kl/s. Model z układem HD Graphics 3000 uzyskał na tych ustawieniach tylko 21,7 kl/s (o 36% mniej).
Mass Effect 3 - 1366x768 all on AA:on AF:4x (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 |
Mass Effect 3 | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | all on, on AA, 8xAF | 18.8 fps | |
1366x768 | all on, on AA, 4xAF | 33.9 fps | |
1280x720 | all off | 48.3 fps |
Anno 2070
Ta gra potrafi sprowadzić układ HD Graphics 4000 na ziemię. Na średnich ustawieniach jakości obrazu, w rozdzielczości 1366 x 768 pikseli tytuł ten wydaje się grywalny, ze średnią 27,9 kl/s. Kiedy jednak przesuwa się widok nad duże skupiska budowli, liczba klatek na sekundę może spadać do wartości jednocyfrowych. Na niższych ustawieniach animacja staje się znacznie bardziej płynna. Z kolei laptop z HD Graphics 3000 poradził sobie z sekwencją testową prawie o połowę wolniej (15,1 kl/s).
Anno 2070 - 1366x768 Medium Preset AA:on (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5755G | |
Acer Aspire 7560G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
Anno 2070 | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | Very High Preset, on AA, 4xAF | 8.7 fps | |
1366x768 | High Preset, on AA, 2xAF | 17.8 fps | |
1366x768 | Medium Preset, on AA | 27.9 fps | |
1024x768 | Low Preset | 58.2 fps |
The Elder Scrolls V: Skyrim - 1280x720 Low Preset (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5755G | |
Acer Aspire 7560G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
The Elder Scrolls V: Skyrim | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | Ultra Preset, 8xAA, 16xAF | 6.1 fps | |
1366x768 | High Preset, 8xAA, 8xAF | 11.2 fps | |
1366x768 | Medium Preset, 4xAA | 19.5 fps | |
1280x720 | Low Preset | 39.5 fps |
Call of Duty: Modern Warfare 3
Silnik graficzny tej gry sprzyja słabym układom grafiki. Na średnich detalach, z aktywnymi wszystkimi opcjami grafiki, w rozdzielczości 1366 x 768 pikseli uzyskano na laptopie z HD Graphics 4000 47 kl/s. To wynik o połowę lepszy od osiągnięcia modelu z układem HD Graphics 3000 (31,9 kl/s).
CoD: Modern Warfare 3 - 1366x768 Normal, all on, SSAO: Low (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5750G |
CoD: Modern Warfare 3 | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | Extra, all on, Image Quality: Native, 4xAA | 14.2 fps | |
1366x768 | High, all on, Image Quality: Native, 2xAA | 19.9 fps | |
1366x768 | Normal, all on, SSAO: Low | 47 fps | |
1024x768 | Low, all off | 84.5 fps |
Battlefield 3
Battlefield 3 jest znany z wysokich wymagań sprzętowych. Laptop z HD Graphics 4000 nie był w stanie przekroczyć granicy 30 kl/s nawet na najniższych ustawieniach. Modele z HD Graphics 3000 (procesor Sandy Bridge) i Radeonem HD 6620G (procesor AMD Llano) uzyskały jeszcze gorsze wyniki, podobnie zresztą jak modele z oddzielnymi kartami grafiki Radeon HD 7450 i GeForce 610M.
Battlefield 3 - 1024x768 low AA:- AF:2x (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5755G | |
Acer Aspire 7560G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
Battlefield 3 | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | ultra, 4x MSAA, 16xAF | 5.8 fps | |
1366x768 | high, -AA, 16xAF | 15.3 fps | |
1366x768 | medium, -AA, 4xAF | 20.4 fps | |
1024x768 | low, -AA, 2xAF | 26.9 fps |
FIFA 12
FIFA 12 jest z kolei grą mało wymagającą względem podzespołów. W rozdzielczości 1366 x 768 pikseli, na maksymalnych detalach, z 2xAA laptop z HD Graphics 4000 uzyskał 50,8 kl/s. Podczas powtórek płynność animacji będzie jednak znacząco gorsza. Modele z kartami GeForce 610M i Radeon HD 7450M osiągnęły rezultaty o około 10% lepsze. Z kolei laptop z układem HD Graphics 3000 uzyskał wynik o 40% słabszy.
Fifa 12 - 1360x768 high AA:2x (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5755G | |
Acer Aspire 7560G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
Fifa 12 | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | high, 4xAA | 28.3 fps | |
1360x768 | high, 2xAA | 50.8 fps | |
1024x768 | medium | 106.4 fps | |
800x600 | low | 192.1 fps |
StarCraft 2
Laptop z HD Graphics 4000 jest w stanie pociągnąć tę grę, ale trzeba się liczyć ze zmniejszeniem niektórych ustawień do średnich lub niżej. Wynik uzyskany w teście na średniej nastawie, 34,3 kl/s, okazał się o 3/4 lepszy od osiągnięcia modelu z HD Graphics 3000 (19,5 kl/s), o 42% lepszy od modelu z kartą GeForce 610M (24,1 kl/s) i o 21% lepszy od modelu z kartą Radeon HD 7450M (28,4 kl/s).
StarCraft 2 - 1360x768 medium (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5755G | |
Acer Aspire 7560G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
StarCraft 2 | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | ultra | 12 fps | |
1360x768 | high | 22.4 fps | |
1360x768 | medium | 34.3 fps | |
1024x768 | low | 186 fps |
Pozostałe gry
W pozostałych 8 grach laptop z układem HD Graphics 4000 okazał się liderem wśród modeli wyposażonych w zintegrowane rozwiązania graficzne. W porównaniu z laptopem dysponującym układem HD Graphics 3000 jego osiągi były o 20-80% lepsze.
Alan Wake - 1024x768 Low Preset AA:2x (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 |
Alan Wake | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | High Preset, 4xAA, 8xAF | 5.3 fps | |
1366x768 | Medium Preset, 4xAA, 4xAF | 11.8 fps | |
1024x768 | Low Preset, 2xAA | 16.2 fps |
F1 2011 - 1024x768 Medium Preset DX9 (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5755G | |
Acer Aspire 7560G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
F1 2011 | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | Ultra Preset DX11, 4xMSAA | 12 fps | |
1366x768 | High Preset DX11, 2xMSAA | 17 fps | |
1024x768 | Medium Preset DX9 | 42 fps | |
800x600 | Ultra Low Preset DX9 | 78 fps |
Deus Ex Human Revolution - 1366x768 DX11, Shadows, SSAO, DOF: Normal, Post Processing, Tessellation AA:Simple Edge AF:4x (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Acer Aspire 5755G | |
Acer Aspire 7560G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
Deus Ex Human Revolution | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | DX11, Soft Shadows, SSAO High, DOF: High, Post Processing, Tessellation, MLAA, 16xAF | 12.6 fps | |
1366x768 | DX11, Shadows, SSAO, DOF: Normal, Post Processing, Tessellation, Simple Edge AA, 4xAF | 32.9 fps | |
1024x768 | DX9, All Off, Trilinear AF | 74.5 fps |
Dirt 3 - 1024x768 Medium Preset AA:0x AF:- (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5755G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
Dirt 3 | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | Ultra Preset, 4xAA, -AF | 12.8 fps | |
1360x768 | High Preset, 2xAA, -AF | 25.1 fps | |
1024x768 | Medium Preset, 0xAA, -AF | 45 fps | |
800x600 | Ultra Low Preset, 0xAA, -AF | 77.5 fps |
Crysis 2 - 1024x768 High (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5755G | |
Acer Aspire 7560G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
Crysis 2 | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | Extreme | 7.7 fps | |
1366x768 | Very High | 21.3 fps | |
1024x768 | High | 31.1 fps | |
800x600 | High | 49.5 fps |
Call of Duty: Black Ops - 1024x768 medium AA:0x AF:0x (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5755G | |
Acer Aspire 7560G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
Call of Duty: Black Ops | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | extra, 4xAA, 8xAF | 16.9 fps | |
1360x768 | high, 2xAA, 4xAF | 22.5 fps | |
1024x768 | medium, 0xAA, 0xAF | 36.5 fps | |
800x600 | low (all off), 0xAA, 0xAF | 54.5 fps |
Mafia 2 - 1024x768 medium AA:0x AF:8x (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5755G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
Mafia 2 | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | high, 0xAA, 16xAF | 14.6 fps | |
1360x768 | high, 0xAA, 16xAF | 23.4 fps | |
1024x768 | medium, 0xAA, 8xAF | 30.8 fps | |
800x600 | low, 0xAA, 0xAF | 40.5 fps |
Metro 2033 - 800x600 Low DX9 AA:A AF:4x (sortuj wg wyników) | |
One M73-2N | |
MSI GT70 | |
Schenker XMG A501 | |
Acer Aspire 5755G | |
HP Pavilion g7 | |
Acer Aspire 5750G |
Metro 2033 | |||
Rozdzielczość | Ustawienia | Wynik | |
1920x1080 | Very High DX11, AAA, 4xAF | 4.6 fps | |
1600x900 | High DX10, AAA, 4xAF | 13.6 fps | |
1360x768 | Normal DX10, AAA, 4xAF | 23.7 fps | |
800x600 | Low DX9, AAA, 4xAF | 44.3 fps |
Problemy
Znaną sprawą jest niedopracowanie sterowników zintegrowanych układów grafiki Intela pod kątem gier. Użytkownicy laptopów wyposażonych w te rozwiązania narzekali na artefakty i inne błędy grafiki.
Testując model z HD Graphics 4000, autor stwierdził, że w tej dziedzinie nastąpiła zmiana na lepsze. Z grą Alan Wake był problem na HD Graphics 3000, a na laptopie z HD Graphics 4000 działała ona poprawnie. Nie obyło się jednak bez problemów w innych tytułach, a mianowicie:
- Deus Ex 3: Choć Fraps wykazywał stałą prędkość wyświetlania, w subiektywnym odczuciu co pewien czas mocno ona spadała.
- Black Ops: Co pewien czas występowało przycinanie niezależne od ustawień jakości obrazu.
- FIFA 12: Wyjątkowo długie uruchamianie gry i wczytywanie (dotyczy tylko laptopa z procesorem Core i5-3xxx objętym klauzulą NDA).
- Metro 2033: Przywieszki podczas uruchamiania na niektórych ustawieniach (dotyczy tylko laptopa z procesorem Core i5-3xxx objętym klauzulą NDA).
Podsumowanie
Układ HD Graphics 4000 wypadł w testach pozytywnie. Od poprzednika, HD Graphics 3000, jest lepszy o 30%, z grubsza licząc. Jeżeli towarzyszy mu czterordzeniowy procesor Ivy Bridge, np. i7-3610QM, różnica wynosi 30-40%. Również najmocniejszy układ zintegrowany z procesorów AMD Llano wykazał się wynikami słabszymi od rozwiązania z procesorów Ivy Bridge. HD Graphics 4000 okazał się od niego wydajniejszy o około 15%.
Co więcej, w większości testów laptop z HD Graphics 4000 uzyskał wyniki lepsze (w niektórych wyraźnie lepsze) od modeli ze słabymi oddzielnymi kartami grafiki GeForce 610M i Radeon HD 7450. Z tego powodu stosowanie ich w laptopach z procesorami Ivy Bridge nie ma sensu.
HD Graphics 4000 może zadowolić osoby sporadycznie grające na laptopie, które akceptują niskie ustawienia jakości obrazu i niską rozdzielczość. Do bardziej zaawansowanej zabawy lepsze będą modele z kartami GeForce GT 640M czy GT 650M, które są też bardziej perspektywiczne pod względem wydajności w grach.
Autor: Florian Glaser
Tłumaczenie: Tomasz Cyba