Test Intel HD Graphics 4600
03/06/2013
Może procesory Haswell nie są tak szybkie, jak byśmy chcieli, ale zapowiadano, że poprawi się przede wszystkim wydajność ich GPU. Jako pierwszy przetestowaliśmy jeden ze słabszych układów grafiki stosowanych w procesorach najnowszej generacji, HD Graphics 4600 (GT2).
Jeszcze niedawno zintegrowane grafiki Intela uchodziły za niezdatne do aplikacji 3D i gier. Słabe sterowniki i bardzo niska wydajność praktycznie uniemożliwiały odpalanie świeżych tytułów na akceptowalnych ustawieniach jakościowych i uzyskiwanie zadowalającej liczby klatek na sekundę. Zmieniło się to ostatnio, szczególnie po pojawieniu się procesorów Ivy Bridge z HD Graphics 4000. Ten układ grafiki miał już lepsze osiągi od współczesnych mu najsłabszych kart dysponujących własną pamięcią (dGPU).
W procesorach Haswell dokonał się jeszcze większy postęp. W najmocniejszych modelach pojawiło się mianowicie rozwiązanie oznaczone jako GT3e, które nie tylko ma 2,5-krotnie większą liczbę jednostek wykonawczych, niż HD Graphics 4000, ale też posiada własną pamięć eDRAM, która zmniejsza uzależnienie zintegrowanej grafiki od pamięci systemowej. Układ ten, Iris Pro Graphics 5200, jest dostępny tylko w dwóch procesorach, Core i7-4850HQ oraz i7-4950HQ.
W niniejszym artykule przyjrzymy się jednak bliżej słabszemu rozwiązaniu, GT2, które pod nazwą HD Graphics 4600 trafiło do wszystkich czterordzeniowych procesorów Haswell z serii MQ. W przeciwieństwie do GT3e nie ma ono pamięci eDRAM i posiada tylko 20 a nie 40 jednostek wykonawczych.
Informacje o cechach HD Graphics 4600 można znaleźć w teście czterordzeniowych procesorów Intel Haswell.
Platforma testowa
Do testów HD Graphics 4600 posłużył ten sam laptop, na którym przeprowadzano testy czterordzeniowych procesorów Intel Haswell, tj. Schenker W503 (kadłubek Clevo P150SM). W niniejszym artykule zamieszczono wyniki uzyskane w testach Core i7-4930MX, którego układ grafiki jest taktowany z częstotliwością 1,35 GHz. Inne procesory czterordzeniowe z niższym taktowaniem GPU czy z mniejszym zasobem pamięci L3 Cache osiągają nieco gorsze rezultaty. Z tego powodu artykuł został uzupełniony wynikami układów grafiki z procesorów i7-4900MQ (GPU: 1,3 GHz, L3C: 8 MB) oraz i7-4700MQ (GPU: 1,15 GHz, L3C: 6 MB) w części dotyczącej testów syntetycznych.
Konfiguracja testowa:
- czterordzeniowe procesory Intel Haswell (ES, Engineering Sample)
- chipset Intel HM87
- 2 x 4 GB pamięci RAM Micron DDR3-1600 (CL11)
- HD Graphics 4600 (sterownik 9.18.10.3071) i niewykorzystywana karta GeForce GTX 765M
- dysk SSD Samsung PM841 (mSATA, 128 GB)
- zasilacz 180 W
- system operacyjny Windows 8 Enterprise 64
Modele wybrane do porównań:
referencyjna konstrukcja AMD Pumori, A10-4600M, Radeon HD 7660G, 2 x 4 GB RAM DDR3-1600, Samsung SSD 830, Windows 7 64, sterownik Catalyst 12.7 - 13.5
One M73-2N, Core i7-3820QM, HD Graphics 4000, 4 x 4 GB RAM DDR3-1600, SSD Crucial M4, Windows 7 64, sterownik 8.15.10.2639
Schenker XMG P502, Core i7-3610QM, HD Graphics 4000, 2 x 4 GB RAM DDR3-1600, Intel SSD 320, Windows 7 64, sterownik 9.18.10.3071
Asus N56VM, Core i7-3720QM, HD Graphics 4000, 2 x 4 GB RAM DDR3-1600, Seagate Momentus 7200.5, Windows 7 64, sterownik 8.15.10.2696 - 9.17.10.2932
Asus N56VM, Core i7-3720QM, GeForce GT 630M, 2 x 4 GB RAM DDR3-1600, Seagate Momentus 7200.5, Windows 7 64, sterownik 296.35 - 320.14
HP Envy dv7-7202eg, Core i7-3630QM, GeForce GT 630M, 4 + 8 GB RAM DDR3-1600, Hitachi Travelstar 5K750, Windows 7 64, sterownik 306.97
Testy syntetyczne
3DMark - 1920x1080 Fire Strike Graphics (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 (1.35 GHz) | |
HD Graphics 4600 (1.30 GHz) | |
HD Graphics 4600 (1.15 GHz) | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M |
3DMark 11 - 1280x720 Performance GPU (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 (1.35 GHz) | |
HD Graphics 4600 (1.30 GHz) | |
HD Graphics 4600 (1.15 GHz) | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M |
3DMark Vantage - 1280x1024 P GPU no PhysX (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 (1.35 GHz) | |
HD Graphics 4600 (1.30 GHz) | |
HD Graphics 4600 (1.15 GHz) | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M |
3DMark 06 - 1280x1024 Standard Score AA:0x AF:0x (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 (1.35 GHz) | |
HD Graphics 4600 (1.30 GHz) | |
HD Graphics 4600 (1.15 GHz) | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M |
Poza testem 3DMark06 najszybszy wariant HD Graphics 4600 wykazał się w 3DMarkach lepszymi wynikami od HD Graphics 4000, Radeona HD 7660G i karty GeForce GT 630M. Nieznacznie ustępują mu wersje o niższym taktowaniu, a na kolejnych pozycjach uplasowały się GT 630M i HD 7660G. Wyraźniej odstają od reszty tylko wyniki HD Graphics 4000. W teście 3DMark 11 Performance GPU przewaga HD Graphics 4600 nad grafiką z procesora Ivy Bidge wyniosła prawie 84%. W innych testach różnice między nimi były mniejsze.
Testy gier
By zestawienie z wynikami testów było przejrzyste, autor ograniczył się do dwóch poziomów ustawień w przypadku każdej gry. Wyniki uzyskane na innych ustawieniach są zaprezentowane w tabeli zamykającej tę część artykułu oraz na podstronach dla poszczególnych porównywanych tutaj rozwiązań graficznych.
Battlefield 3 | |
1024x768 low AA:- AF:2x (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M | |
1366x768 medium AA:- AF:4x (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M |
The Elder Scrolls V: Skyrim | |
1280x720 Low Preset (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M | |
1366x768 Medium Preset AA:4x (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M |
Anno 2070 | |
1366x768 Medium Preset AA:on (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M | |
1366x768 High Preset AA:on AF:2x (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M |
Sleeping Dogs | |
1024x768 Low Preset AA:Normal (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M | |
1366x768 Medium Preset AA:Normal (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M |
Counter-Strike: GO | |
1366x768 Medium (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M | |
1366x768 High AA:2x MS AF:4x (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M |
Dishonored | |
1366x768 Medium / Off, FOV: 75 (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M | |
1366x768 High / On, FOV: 75 AA:FX (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M |
Call of Duty: Black Ops 2 | |
1366x768 Medium / Off (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M | |
1366x768 High / On, FXAA AA:2xMS (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M |
Dead Space 3 | |
1366x768 Medium Preset (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M | |
1366x768 High Preset (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M |
Crysis 3 | |
1024x768 Low Preset (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M | |
1366x768 Medium Preset AF:16x (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
GeForce GT 630M |
BioShock Infinite | |
1280x720 Very Low Preset (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M | |
1366x768 Medium Preset (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M |
Metro: Last Light | |
1024x768 Low (DX10) AF:4x (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M | |
1366x768 Medium (DX10) AF:4x (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 | |
GeForce GT 630M |
Pochwała należy się Intelowi za sterowniki. Wszystkie testy zostały zaliczone bez błędów grafiki, nie było problemów ze stabilnością itp. W przeszłości nie było to wcale oczywiste.
Zadowolonym można być też z wydajności HD Graphics 4600. W przekroju wszystkich testów wyniki tego układu były o prawie 40% lepsze od HD Graphics 4000.
Pojedynek między HD Graphics 4600 a Radeonem HD 7660G nie został jednoznacznie rozstrzygnięty. Na wysokich ustawieniach nieznacznie lepszy był grafiki zintegrowany układ z procesora A10-4600M, a w niższych rozdzielczościach i detalach lepiej radziło sobie rozwiązanie Intela. Wynika to z tego, że procesor AMD Trinity znacznie ustępuje Haswellowi pod względem wydajności.
W większości testów gier układ HD Graphics 4600 musiał uznać wyższość karty GeForce GT 630M.
low | med. | high | ultra | |
---|---|---|---|---|
Battlefield 3 (2011) | 32.4 | 22.7 | 18.6 | 6.7 |
The Elder Scrolls V: Skyrim (2011) | 51.1 | 24.2 | 13.8 | 7.3 |
Anno 2070 (2011) | 92.3 | 42.1 | 25.4 | 11.4 |
Diablo III (2012) | 82.2 | 50.3 | 42.6 | 26.5 |
Sleeping Dogs (2012) | 45.5 | 32.8 | 12.6 | 6.5 |
Counter-Strike: GO (2012) | 186.9 | 99.2 | 55.5 | 28.3 |
Dishonored (2012) | 57.9 | 43.8 | 38.5 | 19.7 |
Call of Duty: Black Ops 2 (2012) | 62 | 40.9 | 17.5 | 10.6 |
Dead Space 3 (2013) | 101.2 | 41.9 | 31.4 | 17.4 |
Crysis 3 (2013) | 30.4 | 19.3 | 13.5 | 4.7 |
BioShock Infinite (2013) | 57 | 25.7 | 21.8 | 7 |
Metro: Last Light (2013) | 34 | 23.7 | 13.2 | 6.6 |
Testy wydajności GPGPU
LuxMark v2.0 64Bit | |
Room GPUs-only (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 (Desktop) | |
GeForce GT 630M | |
Sala GPUs-only (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 (Desktop) | |
GeForce GT 630M |
ComputeMark v2.1 | |
1024x600 Normal, QJuliaRayTrace (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 (Desktop) | |
GeForce GT 630M | |
1024x600 Normal, Mandel Scalar (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 (Desktop) | |
GeForce GT 630M | |
1024x600 Normal, Mandel Vector (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 (Desktop) | |
GeForce GT 630M | |
1024x600 Normal, Fluid 2DTexArr (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 (Desktop) | |
GeForce GT 630M | |
1024x600 Normal, Fluid 3DTex (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 (Desktop) | |
GeForce GT 630M | |
1024x600 Normal, Score (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
HD Graphics 4000 (Desktop) | |
GeForce GT 630M |
Wydajność GPU z procesorów Ivy Bridge była bardzo dobra pod tym względem, a w procesorach Haswell jeszcze się poprawiła. W sprawdzającym działanie OpenCL teście Luxmark układ HD Graphics 4600 praktycznie zdemolował Radeona HD 7660G i kartę GT 630M. W teście ComputeMark przewaga HD Graphics 4600 nad porównywanymi rozwiązaniami graficznymi była mniejsza.
Konwertowanie filmów
Prędkość konwersji wideo sprawdzono przy wykorzystaniu programu MediaEspresso 6.5 i krótkiego filmu Big Buck Bunny (H.264, MOV, 1080p). Porównanie z procesorem starszej generacji (Ivy Bridge) pokazuje, że wydajność technologii Quick Sync Video poprawiła się tylko minimalnie.
Tak czy inaczej to właśnie ta technologia jest najlepszą opcją do szybkiego konwertowania filmów przy zachowaniu wysokiej jakości i z towarzyszeniem niewielkiego zużycia energii. Podczas konwersji z wykorzystaniem Quick Sync Video pobór mocy testowanego laptopa wynosił 67 W, a przy wykorzystaniu CPU - około 88 W (a czas przeprowadzania operacji był znacznie dłuższy). Technologia Quick Sync Video jest też szybsza od rozwiązania AMD (AVC).
Podsumowanie
Choć HD Graphics 4600 nie jest najmocniejszym układem grafiki występującym w procesorach Intel Haswell, jego wydajność jest całkiem do rzeczy. Przewaga nad HD Graphics 4000 z procesorów Ivy Bridge jest znacząca. Układ HD Graphics 4600 wykazuje zbliżoną wydajność do grafiki zintegrowanej z najszybszym procesorem AMD Trinity, A10-4600M (Radeon HD 7660G), i jest niewiele słabszy od karty GeForce GT 630M. Nie można jednak przeceniać potencjału wydajnościowego w grach - dla kogoś grającego w gry sporadycznie grafika ta może być wystarczająca, ale w najnowszych tytułach często do uzyskania płynności niezbędne jest zmniejszenie rozdzielczości i ustawień jakościowych do minimum.
Prawdziwych fajerwerków należy oczekiwać raczej od grafiki Iris Pro Graphics 5200, która może rywalizować nawet z niektórymi układami Nvidii opartymi na architekturze Kepler. Również Iris Graphics 5100 i HD Graphics 5000 z dwurdzeniowych procesorów Haswell będą wydajniejsze od HD Graphics 4600.
Autor: Till Schönborn
Tłumaczenie: Tomasz Cyba
Suplement
SPECviewperf 11 | |
1920x1080 Siemens NX (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
1920x1080 Tcvis (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
1920x1080 SolidWorks (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
1920x1080 Pro/ENGINEER (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
1920x1080 Maya (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
1920x1080 Lightwave (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
1920x1080 Ensight (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G | |
1920x1080 Catia (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G |
Cinebench R11.5 - OpenGL 64Bit (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G |
3DMark 03 - 1024x768 Standard AA:0x AF:0x (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G |
3DMark 05 - 1024x768 Standard AA:0x AF:0x (sortuj wg wyników) | |
HD Graphics 4600 | |
Radeon HD 7660G |