Test zderzeniowy Tesli Model 3 z barierką wzywa do poprawy bezpieczeństwa na drogach w erze samochodów elektrycznych
Instytut Transportu Texas A&M przeprowadził "Test zderzeniowy trójbelkowego systemu poręczy dla pojazdów elektrycznych", wykorzystując Teslę Model 3 jako pojazd referencyjny.
Tak zwane trójbelkowe poręcze są produkowane przy użyciu stali ocynkowanej i mają kształt trzech fal falistych, w przeciwieństwie do dwóch w standardowych poręczach z belką W. Dzięki temu są one mocniejsze i lepiej pochłaniają wstrząsy.
Dzięki temu poręcz jest mocniejsza i lepiej pochłania energię kinetyczną samochodów, które zjeżdżają z drogi i uderzają w nią.
Niestety, nawet trójramienna poręcz nie była w stanie utrzymać Modelu 3 zgodnie ze standardowymi kryteriami testu zderzeniowego MASH, tj. uderzenia pod kątem 25 stopni przy prędkości 62 mil na godzinę.
Tesla Model 3 po prostu przebiła się przez barierkę, absorbując uderzenie przez zgnieciony przód, rozbitą przednią szybę i wystrzelone poduszki powietrzne.
Wymiary Modelu 3 klasyfikują go gdzieś pomiędzy kompaktowym sedanem, takim jak Toyota Corolla, a średniej wielkości, takim jak Nissan Altima. Pojazdy w Stanach Zjednoczonych rosną pod względem wielkości i wagi od lat 80-tych, ale nadal kategoria kompaktowych sedanów waży średnio średnio 2600 funtów, podczas gdy sedany średniej wielkości ważą 3500 funtów.
Testowany Model 3 waży jednak ponad 4000 funtów, a obecny system bezpieczeństwa poręczy drogowych został zaprojektowany tak, aby radzić sobie tylko z pojazdami o masie do około 5000 funtów, więc nawet małe samochody elektryczne stanowią wyzwanie.
"Barierki ochronnebyły szeroko testowane z tradycyjnymi pojazdami z silnikami spalinowymi, ale nie wiemy jeszcze, jak reagują na pojazdy elektryczne, które mają niższy środek ciężkości i są generalnie cięższe" - mówi Roger Bligh, kierownik programu bezpieczeństwa drogowego TTI.
Dodał, że wyniki testu zderzeniowego poręczy Modelu 3 nie są jeszcze powodem do paniki, ale raczej do dokładniejszych badań w celu opracowania planu modernizacji bezpieczeństwa drogowego.
Poręcze, które pozornie nie są w stanie utrzymać nawet najmniejszego pojazdu Tesli, znajdują się na dziesiątkach tysięcy mil w niebezpiecznych obszarach wzdłuż mostów, rzek, wąwozów lub klifów.
Więcej testów zderzeniowych, takich jak ten z Modelem 3, może być kluczem do ustalenia, czy i kiedy potrzebne będą ogólnokrajowe modernizacje poręczy, podobnie jak w latach 90-tych, kiedy stary system bezpieczeństwa musiał zostać poddany zmianom konstrukcyjnym, aby dostosować się do rosnącego zapotrzebowania Ameryki na większe, cięższe pojazdy.
Uniwersytet w Nebrasce i Centrum Badań i Rozwoju Korpusu Inżynieryjnego Armii Stanów Zjednoczonych również przeprowadziły testy poręczy z Rivian niedawno przeprowadzono testy poręczy z Rivian R1T i Modelem 3, uzyskując podobne wyniki.
"Jakdotąd nie widzimy dobrej kompatybilności pojazdu z poręczą z pojazdami elektrycznymi" - powiedział wówczas jeden z badaczy, a nowy test zderzeniowy TTI z Modelem 3 wydaje się potwierdzać ten wniosek.
Proszę kupić złącze ścienne 80A Tesla Gen 2 z kablem 24' na Amazon