Testy gry Alien: Isolation (Obcy: Izolacja)
22/10/2014
Alien: Isolation serwuje graczowi klimat rodem z pierwszego filmu z sagi o Obcym. Które karty grafiki pozwalają sprawnie uciekać przed polującym na ludzi monstrum?
Specjalnie stworzony dla tej gry silnik nie jest może szczytem marzeń, ale grafika i tak robi korzystne wrażenie. Na pewno z uznaniem można wyrażać się o grze światła i cienia. Kiedy główna bohaterka przeciska się wąskimi korytarzami stacji kosmicznej Sevastopol, graczowi od razu udziela się klaustrofobiczna atmosfera. Fajne jest też to, że kolory zmieniają się dynamicznie i oprócz mroku i jasności mamy też różne odcienie ścian i różnokolorowe światła.
Sceneria nie zawsze wygląda idealnie, ale cieszy za to realistyczne oddanie głównych postaci (szczególnie ich twarzy). Tekstury są bez zarzutu. Pewne zastrzeżenia można mieć tylko do animacji.
Poza tym krytycznie trzeba się odnieść do wygładzania krawędzi. FXAA i SMAA działają tak sobie. Technologia MSAA dałaby lepszy efekt.
Menu ustawień graficznych robi dobre wrażenie. Liczy sobie prawie 20 pozycji, których ustawienia można zmieniać (od A jak "Adjust Gamma" do V jak "Vsync"). Część z opcji może być tylko włączona lub wyłączona, a niektóre z nich (m.in. poziom szczegółowość) mają kilka stopni regulacji.
Z wyjątkiem cieni różnice pomiędzy poszczególnymi poziomami różnych kategorii ustawień trudno jednak stwierdzić w rzeczywistości. Wskutek tego gra nie wygląda źle, ale nie prezentuje się też rewelacyjnie.
Sekwencja testowa
Gra Alien: Isolation posiada ukryty wbudowany benchmark. Ten właśnie benchmark został wykorzystany jako sekwencja testowa. Na platformie Steam uruchamia się go poprzez wpisanie słowa "-benchmark" w polu opcji uruchamiana ("Launch Options") dla zaawansowanych użytkowników (zob. zrzut ekranu powyżej). Sekwencja testowa trwa niecałe dwie minuty.
Pewnym utrudnieniem jest to, że wyniki nie są wyświetlane po zakończeniu sekwencji benchmarka, a trzeba je znaleźć samemu w pliku .csv, który zostaje wygenerowany w katalogu gry. Średnia liczba klatek na sekundę jest zapisana jako trzecia pozycja w wierszu oznaczonym słowem "Summary" (liczba 75,78 figurująca w tym miejscu została zaznaczona za załączonym wyżej obrazku).
Co prawda tempo gry jest raczej spacerowe, autor zaleca w jej przypadku przynajmniej 40 kl/s. W przeciwnym razie akcja nie jest do końca płynna.
Wyniki
Po wynikach testów nie widać, by w omawianej grze preferowane były karty grafiki Nvidii lub AMD. Dzięki niespecjalnie wygórowanym wymaganiom sprzętowym w Alien: Isolation da się grać na laptopie ze zintegrowanym układem grafiki na niskich ustawieniach i w rozdzielczości 1024 x 768 pikseli. Konfiguracje z HD Graphics 4600 i Radeonem HD 7660G uzyskały w takich warunkach ponad 35 kl/s. Na średnie ustawienia i rozdzielczość 1366 x 768 pikseli (oraz włączone wszystkie opcje z wyjątkiem SSAO i wygładzania krawędzi) wymagana jest niezależna karta grafiki ze średniej półki. Laptop z kartą GeForce GT 750M uzyskał średnio 51 kl/s.
Do wysokich ustawień i rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli potrzeba większej mocy obliczeniowej. Odpowiednią zapewniają karty grafiki GeForce GTX 850M, GTX 765M oraz lepsze. Na poziomie ultra wystarczająca będzie karta GTX 860M lub GTX 770M.
Generalnie można stwierdzić, że Alien: Isolation jest dobrze zoptymalizowany pod platformę PC, za co należą się twórcom słowa uznania.
Alien: Isolation | |
1920x1080 Ultra, On, Shadow Map 2048, HDAO AA:2x SM AF:16x 1920x1080 High, On, Shadow Map 1536, Standard SSAO AA:FX AF:8x 1366x768 Medium, On (AA & SSAO Off), Shadow Map 1024 AF:4x 1024x768 (Very) Low, Off, Shadow Map 512 AF:1x | |
GeForce GTX 780 Ti, 3770K | |
Radeon R9 290X, 2600K, Samsung SSD 840 Pro 256GB MZ7PD256HAFV-0Z000 | |
Radeon R9 280X, 3770K | |
GeForce GTX 880M, 4700MQ | |
GeForce GTX 760, 3770K | |
GeForce GTX 780M, 4700MQ | |
Radeon R9 M290X, 4700MQ | |
GeForce GTX 870M, 4700MQ | |
GeForce GTX 750 Ti, 3770K | |
GeForce GTX 770M, 4700MQ | |
GeForce GTX 860M, 4700MQ | |
GeForce GTX 850M, 4340M | |
GeForce GTX 765M, 4700MQ | |
GeForce GT 750M, 4702MQ | |
Radeon R7 512 Cores (Kaveri Desktop), A10-7850K, Samsung SSD 470 Series MZ-5PA256/EU | |
Iris Pro Graphics 5200, 4750HQ, Intel SSD 525 Series SSDMCEAC180B3 | |
GeForce GT 640M, 2637M, Lite-On LMT-256M3M | |
GeForce GT 740M, 4200M | |
GeForce GT 720M, 4200M, WDC Scorpio Blue WD10JPVX-22JC3T0 | |
GeForce GT 630M, 3720QM, Seagate Momentus 7200.5 ST9750420AS | |
HD Graphics 4600, 4700MQ | |
Radeon HD 8650G, A10-5750M, Samsung SSD 470 Series MZ-5PA256/EU | |
HD Graphics 4000, 3720QM |
Platformy testowe
Testy przeprowadzono na następujących laptopach:
- Clevo P150SM-A/Schenker W504 (GeForce GTX 860M, GTX 870M, GTX 880M, Radeon R9 M290X, Core i7-4700MQ, 8 GB RAM, Windows 7)
- Clevo P150SM/Schenker W503 (GeForce GTX 765M, GTX 770M, GTX 780M, Core i7-4700MQ, 8 GB RAM, Windows 7)
- Clevo W650SJ/Schenker M504 (GeForce GTX 850M DDR3, Core i5-4340M, 8 GB RAM, Windows 7)
- Clevo W650SR/Schenker M503 (GeForce GT 750M DDR3, Core i7-4702MQ, 8 GB RAM, Windows 7)
- HP Envy 15 (GeForce GT 740M, Core i5-4200M, 12 GB RAM, Windows 8)
Wykorzystane sterowniki GPU to: 344.11 (Nvidia), 14.9 (AMD) i 10.18.10.3907 (Intel).
Zestawienie zostało uzupełnione o wyniki uzyskane na komputerach stacjonarnych i innych laptopach testowanych przez zespół Notebookcheck.
Autor: Florian Glaser
Tłumaczenie: Tomasz Cyba