Testy gry Dirt Rally
26/07/2015
W przeciwieństwie do gier wyścigowych Codemasters z ostatnich lat Dirt Rally ma bardziej realistyczny model jazdy, bliższy temu z gry Colin McRae Rally. Testy wydajnościowe zostały przeprowadzone na zaawansowanej pod względem dopracowania wersji dostępnej w ramach usługi Steam Early Access.
Technologia
W Dirt Rally wykorzystano wersję rozwojową silnika EGO, nowszą od tej, która została użyta m.in. w grach Grid 2, Grid Autosport i F1 2013/2014. Technologia ta wygląda w użyciu przyzwoicie, aczkolwiek trochę trąci myszką. Plusem są same wozy, a to dzięki ich szczegółowemu odwzorowaniu, odblaskom itp., natomiast trasy wyścigów nie wyglądają najlepiej jak na dzisiejsze standardy. Można tu wytknąć mizernej jakości efekty świetlne (o różnych porach dnia świat wygląda jakoś tak smętnie, podobnie jak w Watch Dogs), a tekstury miejscami wydają się niewyraźne. Szczególnie słabo przedstawia się odwzorowanie podłoża. Ślady zostawiane przez koła wyglądają bardzo dwuwymiarowo.
Z drugiej strony Dirt Rally oferuje szerokie pole widzenia i ładne panoramy, które docenia się zwłaszcza podczas oglądania przebiegu rajdu na powtórkach. Pochwalić trzeba też odwzorowanie roślinności. Rzadko widuje się w grach wyścigowych występujące tu na niektórych trasach mnóstwo drzew, krzewów i traw. Kontrast pod tym względem jest szczególnie jaskrawy w porównaniu ze zbyt monotonnym, sterylnym otoczeniem w grach z serii F1. Urozmaicone są także domy, zaparkowane auta oraz widzowie. Całkiem sensownie wyglądają również sypiąca się spod kół ziemia i dym pojawiający się niekiedy w trakcie walki o jak najlepszy czas.
Najbardziej ze wszystkiego spodobał się autorowi model zniszczeń. Co prawda trzeba dość mocno przydzwonić w jakiś obiekt, by karoseria doznała poważnego szwanku, ale rysy, wgniecenia i brud łapie się bardzo łatwo. Oczywiście w różnych sytuacjach występują różne uwarunkowania pogodowe. Czasem jedzie się przez błoto, czasem przez kałuże deszczu a nawet po ośnieżonych stokach.
Trasy. Trasy są na szczęście mocno urozmaicone. W połączeniu z zaskakująco wymagającym prowadzeniem wozu każda trasa jest wyzwaniem. Wystarczy, że zbyt ciasno wejdzie się w zakręt i ups, samochód ląduje w lesie.
Zadbano też o obsługę samej gry. Menu jest teraz odpowiednio wygodne, przejrzyste i intuicyjne.
Mimo że testowana była gra w wersji Early Access, praktycznie nie występowały w niej błędy. Tylko na laptopie Clevo N150SD nie działał poprawnie tryb pełnoekranowy.
Rozszerzone opcje oferują sporo ustawień. Do tego dochodzi pięć zestawów odgórnych ustawień, które zmieniają jakość skokowo. Można także modyfikować rozdzielczość, tryb wyświetlania, a także inne opcje związane z obrazem (częstotliwość odświeżania, gammę, synchronizację pionową). Do dyspozycji są też liczne tryby wygładzania krawędzi jak np. CMAA i MSAA.
Sekwencja testowa
Wbudowany około trzyminutowy benchmark bardzo dobrze nadaje się do pomiarów osiągów. Choć z powodu zmiennego przebiegu jazdy powtarzalność wyników nie jest idealna, generalnie różnice pomiędzy różnymi laptopami są takie, jakich można by się spodziewać po różnicach w ich wyposażeniu. Komputery z kartami AMD wypadają w tej grze relatywnie dobrze (co widać na przykładzie porównania wyników dla kart grafiki GeForce GTX 980 i Radeon R9 290X - w innych grach ta druga jest wyraźnie słabsza). Do płynnej rozgrywki potrzebna jest średnia klatek na sekundę w wysokości przynajmniej 35-40. Benchmark nie jest niestety w stanie zmierzyć wyników poniżej 12,5 kl/s.
Wyniki
Dobra wiadomość jest taka, że jeżeli nasz komputer wspiera DirectX 11, ma dwurdzeniowy procesor i 4 GB pamięci RAM, jest duże prawdopodobieństwo, że będziemy mogli zagrać w Dirt Rally. Zła wiadomość jest taka, że na najniższych ustawieniach gra nie wygląda ładnie. W każdym razie, jeśli tylko nie przesadzi się z rozdzielczością, tę grę jest w stanie pociągnąć płynnie laptop z HD Graphics 4000 lub 4600. Karta GeForce GT 740M jest wystarczająca do grania w rozdzielczości 1366 x 768 pikseli i na nastawie Medium. Do wysokich ustawień i rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli jest potrzebna wydajniejsza karta grafiki, jak choćby GeForce GTX 850M. Do najwyższych ustawień i MSAA x4 wymagany jest układ grafiki o wydajności karty GeForce GTX 870M lub lepszej.
Dirt Rally nie ma aż tak wyśrubowanych wymagań sprzętowych jak Wiedźmin 3 czy GTA V, więc mocne laptopy są w stanie poradzić sobie z tą grą także w rozdzielczości 4K (3840 x 2160 pikseli). Na wysokich ustawieniach płynna gra w tej rozdzielczości jest możliwa na laptopie z kartą GeForce GTX 880M.
Dirt Rally | |
3840x2160 High Preset 1920x1080 Ultra Preset AA:4x MS 1920x1080 High Preset 1366x768 Medium Preset 1024x768 Ultra Low Preset | |
NVIDIA GeForce GTX 980, 3770K | |
AMD Radeon R9 290X, 4790K | |
NVIDIA GeForce GTX 980M, 4700MQ | |
AMD Radeon R9 280X, 3770K | |
NVIDIA GeForce GTX 970M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 880M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 870M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 960M, 4720HQ | |
NVIDIA GeForce GTX 860M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 850M, 4340M | |
NVIDIA GeForce GT 750M, 4702MQ | |
AMD Radeon R7 512 Cores (Kaveri Desktop), A10-7850K | |
Intel Iris Pro Graphics 5200, 4750HQ | |
NVIDIA GeForce GT 740M, 4200M | |
NVIDIA GeForce GT 640M, 2637M | |
NVIDIA GeForce GT 720M, 4200M | |
AMD Radeon HD 8650G, A10-5750M | |
NVIDIA GeForce GT 630M, 3720QM | |
Intel Iris Graphics 5100, 4258U | |
Intel HD Graphics 4600, 4700MQ | |
Intel HD Graphics 5500, 5010U | |
Intel HD Graphics 3000, 2637M |
Platforma testowa
Testy przeprowadzono na następujących laptopach:
- Clevo P150SM-A (GeForce GTX 860M Kepler, GTX 870M, GTX 880M, GTX 970M, GTX 980M, Core i7-4700MQ, 8 GB RAM, Win 7),
- Clevo N150SD (GeForce GTX 960M, Core i7-4720HQ, 8 GB RAM, Win 8.1),
- Clevo W650SJ (GeForce GTX 850M, Core i5-4340M, 8 GB RAM, Win 7),
- Clevo W650SR (GeForce GT 750M, Core i7-4702MQ, 8 GB RAM, Win 7),
- HP Envy 15 (GeForce GT 740M, Core i5-4200M, 12 GB RAM),
- MSI CX61 (GeForce GT 720M, Core i5-4200M, 8 GB RAM),
- Acer Aspire M3-581TG (GeForce GT 640M, Core i7-2637M, 4GB RAM),
- Clevo W740SU (Iris Pro Graphics 5200, Core i7-4750HQ, 8 GB RAM).
Użyty zewnętrzny monitor 4K to Asus PB287Q.
Wykorzystane sterowniki GPU to: 352.86 (NVIDIA), 15.5 Beta (AMD), 10.18.14.4170 (Intel).
Autor: Florian Glaser
Tłumaczenie: Tomasz Cyba