Testy gry Evolve
28/07/2015
Evolve to ciekawa kooperacyjna gra sieciowa opracowana przez firmę Turtle Rock Studios (twórców Left 4 Dead). Zamiast silnika Source użyto w niej silnika CryEngine. Testy pokazały, jakie wymagania stawia ona przed sprzętem.
Technologia
W przeciwieństwie do gry Crysis 3 gra Evolve bazuje nie na trzeciej a na czwartej generacji technologii CryEngine (podobnie jak Ryse: Son of Rome). Wygląda znacznie lepiej od Left 4 Dead.
W Left 4 Dead tekstury i liczba wielokątów są sensowne, natomiast Evolve znacznie mocniej eksploatuje podzespoły. Poza wyrazistością obiektów wrażenie robi jakość różnorakich efektów (dym, płomienie, światło, strumienie energii itp.). Postaci w grze są jak żywe, odwzorowane w drobnych detalach. Ostateczny efekt nie jest może tak dobry, jak w grach Battlefield 4 i Crysis 3, ale jak na grę sieciową jest i tak bardzo dobrze. Jeżeli chodzi o słabsze strony, to są nimi konstrukcja poziomów oraz dobór kolorów, które są na dłuższą metę monotonne i trochę smutne.
Zmiany ustawień graficznych nie oznaczają konieczności ponownego uruchomienia gry, ale w czasie grania nie można modyfikować wszystkich ustawień.
Sporym minusem Evolve jest to, że podczas walk, gdzie dużo się dzieje, liczba klatek wyświetlanych na sekundę spada o ponad połowę. W czasie testów na wielu komputerach występowały przycinki, choć teoretycznie gra działała na ustawieniach, w których powinna chodzić dobrze (szczególnie na niskich i średnich). Poza tym czasy wczytywania i uruchamiania gry mogłyby być nieco krótsze.
Sekwencja testowa
Do testów wykorzystujemy początek samouczka z potworem. Goliat przemierza w tej sekwencji dość linearną dżunglę, skacząc i wspinając się po skałach. Kiedy bestia dociera do jednego z ostańców, pomiar z użyciem aplikacji Fraps jest zatrzymywany i notujemy minimalną i średnią liczbę klatek na sekundę. Sekwencja ta nie jest ani zbyt lekka, ani zbyt obciążająca dla podzespołów. Komputery osiągające w niej średnio ponad 35 kl/s powinny zapewniać przyjemną rozgrywkę.
Wyniki
Jakość grafiki jest całkiem niezła nawet na ustawieniach niskich, więc wymagania sprzętowy omawianej gry są dość duże. HD Graphics 4600 i GeForce GT 740M to zasadniczo układy grafiki za słabe do Evolve. Do grania na niskich ustawieniach w rozdzielczości 1024 x 768 pikseli potrzebny jest przynajmniej GeForce GT 750M. Do grania na średnich ustawieniach w rozdzielczości 1366 x 768 lub 1600 x 900 pikseli wymagana jest karta GeForce GTX 850M lub lepsza. By uzyskać płynność w rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli na wysokich ustawieniach, trzeba dysponować co najmniej kartą GeForce GTX 780M lub GTX 870M.
Nie udało się niestety sprawdzić wydajności karty Radeon R9 M290X, gdyż instalacja sterownika grafiki tak namieszała, że nie pomogło nawet przywracanie systemu. W przypadku karty Radeon R9 290X z komputera stacjonarnego początkowo występowały drastyczne spadki osiągów i dopiero po wymianie karty sytuacja poprawiła się. Problemy wystąpiły także podczas testu przeprowadzonego na laptopie Clevo W740SU z Iris Pro Graphics 5200. Mimo zainstalowanego najnowszego sterownika grafiki występowały brakujące tekstury i tekstury niskiej jakości. Dało się wprawdzie grać, ale wrażenia z gry były nieciekawe.
Evolve | |
1920x1080 Very High Graphics Quality AA:1TX SM 1920x1080 High Graphics Quality AA:FX 1366x768 Medium Graphics Quality 1024x768 Low Graphics Quality | |
NVIDIA GeForce GTX 980, 3770K | |
AMD Radeon R9 290X, 4790K | |
AMD Radeon R9 280X, 3770K | |
NVIDIA GeForce GTX 980M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 970M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 880M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 780M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 870M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 770M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 860M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 850M, 4340M | |
NVIDIA GeForce GTX 765M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GT 750M, 4702MQ | |
AMD Radeon R7 512 Cores (Kaveri Desktop), A10-7850K | |
Intel Iris Pro Graphics 5200, 4750HQ | |
NVIDIA GeForce GT 640M, 2637M | |
NVIDIA GeForce GT 740M, 4200M | |
NVIDIA GeForce GT 720M, 4200M | |
AMD Radeon HD 8650G, A10-5750M | |
NVIDIA GeForce GT 630M, 3720QM | |
Intel HD Graphics 4600, 4700MQ | |
Intel Iris Graphics 5100, 4258U |
Platforma testowa
Testy przeprowadzono na następujących laptopach:
- Clevo P150SM-A (GeForce GTX 860M Kepler, GTX 870M, GTX 880M, GTX 970M, GTX 980M, Radeon R9 M290X, Core i7-4700MQ, 8 GB RAM, Win 7),
- Clevo P150SM (GeForce GTX 765M, GTX 770M, GTX 780M, Core i7-4700MQ, 8 GB RAM, Win7),
- Clevo W650SJ (GeForce GTX 850M, Core i5-4340M, 8 GB RAM, Win 7),
- Clevo W650SR (GeForce GT 750M, Core i7-4702MQ, 8 GB RAM, Win 7),
- HP Envy 15 (GeForce GT 740M, Core i5-4200M, 12 GB RAM),
- MSI CX61 (GeForce GT 720M, Core i5-4200M, 8 GB RAM),
- Acer Aspire M3-581TG (GeForce GT 640M, Core i7-2637M, 4GB RAM),
- Clevo W740SU (Iris Pro Graphics 5200, Core i7-4750HQ, 8 GB RAM).
Wykorzystane sterowniki GPU to: 347.52 (NVIDIA), 14.12 (AMD), 15.36.14.64.4080 (Intel).
Autor: Florian Glaser
Tłumaczenie: Tomasz Cyba