Notebookcheck Logo

Testy gry Evolve

28/07/2015

Evolve to ciekawa kooperacyjna gra sieciowa opracowana przez firmę Turtle Rock Studios (twórców Left 4 Dead). Zamiast silnika Source użyto w niej silnika CryEngine. Testy pokazały, jakie wymagania stawia ona przed sprzętem.

Evolve

Technologia

W przeciwieństwie do gry Crysis 3 gra Evolve bazuje nie na trzeciej a na czwartej generacji technologii CryEngine (podobnie jak Ryse: Son of Rome). Wygląda znacznie lepiej od Left 4 Dead.

Evolve
Evolve
Evolve
Evolve
Evolve
Evolve

W Left 4 Dead tekstury i liczba wielokątów są sensowne, natomiast Evolve znacznie mocniej eksploatuje podzespoły. Poza wyrazistością obiektów wrażenie robi jakość różnorakich efektów (dym, płomienie, światło, strumienie energii itp.). Postaci w grze są jak żywe, odwzorowane w drobnych detalach. Ostateczny efekt nie jest może tak dobry, jak w grach Battlefield 4 i Crysis 3, ale jak na grę sieciową jest i tak bardzo dobrze. Jeżeli chodzi o słabsze strony, to są nimi konstrukcja poziomów oraz dobór kolorów, które są na dłuższą metę monotonne i trochę smutne.

Evolve
Evolve
Evolve
Evolve
Evolve
Evolve

Zmiany ustawień graficznych nie oznaczają konieczności ponownego uruchomienia gry, ale w czasie grania nie można modyfikować wszystkich ustawień.

Evolve
Evolve
Evolve
Evolve
Evolve
Evolve

Sporym minusem Evolve jest to, że podczas walk, gdzie dużo się dzieje, liczba klatek wyświetlanych na sekundę spada o ponad połowę. W czasie testów na wielu komputerach występowały przycinki, choć teoretycznie gra działała na ustawieniach, w których powinna chodzić dobrze (szczególnie na niskich i średnich). Poza tym czasy wczytywania i uruchamiania gry mogłyby być nieco krótsze.

ustawienia niskie
ustawienia niskie
ustawienia średnie
ustawienia średnie
ustawienia wysokie
ustawienia wysokie
ustawienia ultra
ustawienia ultra
ustawienia niskie
ustawienia niskie
ustawienia średnie
ustawienia średnie
ustawienia wysokie
ustawienia wysokie
ustawienia ultra
ustawienia ultra

Sekwencja testowa

Do testów wykorzystujemy początek samouczka z potworem. Goliat przemierza w tej sekwencji dość linearną dżunglę, skacząc i wspinając się po skałach. Kiedy bestia dociera do jednego z ostańców, pomiar z użyciem aplikacji Fraps jest zatrzymywany i notujemy minimalną i średnią liczbę klatek na sekundę. Sekwencja ta nie jest ani zbyt lekka, ani zbyt obciążająca dla podzespołów.  Komputery osiągające w niej średnio ponad 35 kl/s powinny zapewniać przyjemną rozgrywkę.

Wyniki

Jakość grafiki jest całkiem niezła nawet na ustawieniach niskich, więc wymagania sprzętowy omawianej gry są dość duże. HD Graphics 4600 i GeForce GT 740M to zasadniczo układy grafiki za słabe do Evolve. Do grania na niskich ustawieniach w rozdzielczości 1024 x 768 pikseli potrzebny jest przynajmniej GeForce GT 750M. Do grania na średnich ustawieniach w rozdzielczości 1366 x 768 lub 1600 x 900 pikseli wymagana jest karta GeForce GTX 850M lub lepsza. By uzyskać płynność w rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli na wysokich ustawieniach, trzeba dysponować co najmniej kartą GeForce GTX 780M lub GTX 870M.

Nie udało się niestety sprawdzić wydajności karty Radeon R9 M290X, gdyż instalacja sterownika grafiki tak namieszała, że nie pomogło nawet przywracanie systemu. W przypadku karty Radeon R9 290X z komputera stacjonarnego początkowo występowały drastyczne spadki osiągów i dopiero po wymianie karty sytuacja poprawiła się. Problemy wystąpiły także podczas testu przeprowadzonego na laptopie Clevo W740SU z Iris Pro Graphics 5200. Mimo zainstalowanego najnowszego sterownika grafiki występowały brakujące tekstury i tekstury niskiej jakości. Dało się wprawdzie grać, ale wrażenia z gry były nieciekawe.

Evolve
    1920x1080 Very High Graphics Quality AA:1TX SM     1920x1080 High Graphics Quality AA:FX     1366x768 Medium Graphics Quality     1024x768 Low Graphics Quality
NVIDIA GeForce GTX 980, 3770K
Desktop-PC
87.1 (67min) fps ∼49%
97.6 (70min) fps ∼49%
97.8 (60min) fps ∼43%
104.3 (65min) fps ∼38%
AMD Radeon R9 290X, 4790K
Sapphire Radeon R9 290X Tri-X OC
103 (32min) fps ∼58%
125 (0min) fps ∼63%
AMD Radeon R9 280X, 3770K
Desktop-PC
75.1 (65min) fps ∼42%
85.9 (68min) fps ∼43%
97.1 (69min) fps ∼43%
106.1 (66min) fps ∼39%
NVIDIA GeForce GTX 980M, 4700MQ
Schenker W504
61.9 (44min) fps ∼35%
67.1 (51min) fps ∼34%
87.7 (64min) fps ∼39%
93.6 (65min) fps ∼34%
NVIDIA GeForce GTX 970M, 4700MQ
Schenker W504
51.4 (41min) fps ∼29%
57.5 (47min) fps ∼29%
86.9 (60min) fps ∼39%
94.9 (59min) fps ∼35%
NVIDIA GeForce GTX 880M, 4700MQ
Schenker W504
48.6 (42min) fps ∼27%
55.7 (48min) fps ∼28%
83.2 (57min) fps ∼37%
91.3 (59min) fps ∼33%
NVIDIA GeForce GTX 780M, 4700MQ
Schenker W503
45.2 (40min) fps ∼25%
50.9 (44min) fps ∼26%
81.8 (59min) fps ∼36%
89.9 (62min) fps ∼33%
NVIDIA GeForce GTX 870M, 4700MQ
Schenker W504
40 (35min) fps ∼22%
46 (40min) fps ∼23%
78 (57min) fps ∼35%
88 (62min) fps ∼32%
NVIDIA GeForce GTX 770M, 4700MQ
Schenker W503
28.8 (25min) fps ∼16%
32.8 (28min) fps ∼16%
60.4 (55min) fps ∼27%
74.7 (63min) fps ∼27%
NVIDIA GeForce GTX 860M, 4700MQ
Schenker W504
27.6 (24min) fps ∼16%
32.4 (28min) fps ∼16%
61.1 (55min) fps ∼27%
82.4 (72min) fps ∼30%
NVIDIA GeForce GTX 850M, 4340M
Schenker M504
23 (20min) fps ∼13%
26.9 (22min) fps ∼14%
51.3 (46min) fps ∼23%
69 (60min) fps ∼25%
NVIDIA GeForce GTX 765M, 4700MQ
Schenker W503
21.8 (19min) fps ∼12%
24.9 (21min) fps ∼13%
46.1 (41min) fps ∼20%
62.1 (56min) fps ∼23%
NVIDIA GeForce GT 750M, 4702MQ
Schenker M503
12.2 (9min) fps ∼7%
14.3 (12min) fps ∼7%
27.2 (22min) fps ∼12%
35.9 (29min) fps ∼13%
AMD Radeon R7 512 Cores (Kaveri Desktop), A10-7850K
A10-7850K Asus A88-XM-PLUS
13 (11min) fps ∼7%
15.7 (14min) fps ∼8%
27.5 (22min) fps ∼12%
35.7 (29min) fps ∼13%
Intel Iris Pro Graphics 5200, 4750HQ
SCHENKER S413
12 (10min) fps ∼6%
21 (11min) fps ∼9%
28 (20min) fps ∼10%
NVIDIA GeForce GT 640M, 2637M
Acer Aspire M3-581TG
9.2 (4min) fps ∼5%
20.2 (18min) fps ∼9%
26.3 (23min) fps ∼10%
NVIDIA GeForce GT 740M, 4200M
HP Envy 15-j011sg
8.4 (5min) fps ∼5%
10.1 (7min) fps ∼5%
19.8 (13min) fps ∼9%
26.5 (17min) fps ∼10%
NVIDIA GeForce GT 720M, 4200M
MSI CX61-i572M
7.1 (0min) fps ∼4%
13.7 (0min) fps ∼6%
18.7 (0min) fps ∼7%
AMD Radeon HD 8650G, A10-5750M
Pumori Test Platform (A10-5750M)
18.5 (15min) fps ∼7%
NVIDIA GeForce GT 630M, 3720QM
Asus N56VM
6.3 (3min) fps ∼3%
12 (10min) fps ∼5%
16.2 (14min) fps ∼6%
Intel HD Graphics 4600, 4700MQ
Schenker W503
11 (9min) fps ∼5%
14.7 (12min) fps ∼5%
Intel Iris Graphics 5100, 4258U
Apple MacBook Pro Retina 13 inch 2013-10
14.4 (8min) fps ∼6%
19.1 (15min) fps ∼7%

Platforma testowa

Testy przeprowadzono na następujących laptopach:

  • Clevo P150SM-A (GeForce GTX 860M Kepler, GTX 870M, GTX 880M, GTX 970M, GTX 980M, Radeon R9 M290X, Core i7-4700MQ, 8 GB RAM, Win 7),
  • Clevo P150SM (GeForce GTX 765M, GTX 770M, GTX 780M, Core i7-4700MQ, 8 GB RAM, Win7),
  • Clevo W650SJ (GeForce GTX 850M, Core i5-4340M, 8 GB RAM, Win 7),
  • Clevo W650SR (GeForce GT 750M, Core i7-4702MQ, 8 GB RAM, Win 7),
  • HP Envy 15 (GeForce GT 740M, Core i5-4200M, 12 GB RAM),
  • MSI CX61 (GeForce GT 720M, Core i5-4200M, 8 GB RAM),
  • Acer Aspire M3-581TG (GeForce GT 640M, Core i7-2637M, 4GB RAM),
  • Clevo W740SU (Iris Pro Graphics 5200, Core i7-4750HQ, 8 GB RAM).

Wykorzystane sterowniki GPU to: 347.52 (NVIDIA), 14.12 (AMD), 15.36.14.64.4080 (Intel).


Autor: Florian Glaser
Tłumaczenie: Tomasz Cyba

Suplement

Pokaż zawężenia
Lp.Pełna nazwa< PrevNext >Evolve
 Evolve (2015)
niskie
1024x768
Low Graphics Quality
średnie
1366x768
Medium Graphics Quality
wysokie
1920x1080
High Graphics Quality
FXAA
ultra
1920x1080
Very High Graphics Quality
1TX SMAA
NVIDIA GeForce GTX 980 SLI (Laptop)
274.8
225.7
199
177.8
NVIDIA GeForce GTX 980
104.3
97.8
97.6
87.1
NVIDIA GeForce GTX 980 (Laptop)
222.8n2
190.55n2
114.65n2
101.3n2
NVIDIA GeForce GTX 970M SLI
189.3
178.3
130.7
117.2
NVIDIA GeForce GTX 970
211.4
176.4
94.6
85.7
AMD Radeon R9 290X
125
103
NVIDIA GeForce GTX 980M
123.65n4
114.05n4
76.8n4
68.25n4
AMD Radeon R9 280X
106.1
97.1
85.9
75.1
NVIDIA GeForce GTX 960
159.4
117.9
65.6
57.1
NVIDIA GeForce GTX 970M
126.35n2
102.65n2
62.9n3
55.6n3
AMD Radeon R9 M295X
132.7
89.4
61
53.3
AMD Radeon R7 370
132.4
99.6
56.5
49.07
NVIDIA GeForce GTX 880M
91.3
83.2
55.7
48.6
NVIDIA GeForce GTX 950
133.8
98.7
53
46.7
NVIDIA GeForce GTX 780M
89.9
81.8
50.9
45.2
NVIDIA Quadro K5100M
103.2
79.1
43.4
38.1
NVIDIA GeForce GTX 965M
115.3n2
84.05n2
46.1n3
40.5n3
NVIDIA GeForce GTX 870M
88
78
46
40
NVIDIA GeForce GTX 960M
86.2n4
65.6n5
35.5n7
31.2n7
Lp.Pełna nazwa< PrevNext >Evolve
niskie średnie wysokie ultra
NVIDIA GeForce GTX 770M
74.7
60.4
32.8
28.8
NVIDIA GeForce GTX 860M
82.4
61.35n2
32.6n2
28.5n2
NVIDIA GeForce GTX 950M
67.45n2
48.7n3
26n3
23.05n2
NVIDIA GeForce GTX 850M
67.95n2
50.3n2
26.25n2
22.5n2
AMD Radeon R9 M280X
59
44.5
23.9
20.8
AMD Radeon HD 6870
60
52
29.2
25.7
NVIDIA GeForce 945M
59.9
36.8
20.9
18
NVIDIA GeForce GTX 765M
62.1
46.1
24.9
21.8
NVIDIA GeForce GTX 460 768MB
51
39.3
19.3
16
NVIDIA Quadro K3100M
54.9
42.1
23.2
20.5
AMD Radeon R9 M370X
62.5
40.4
21.6
18.5
NVIDIA GeForce 845M
27.2
20
10.3
10.1
AMD Radeon R9 M265X
32.3
25.6
15.5
12.8
NVIDIA GeForce GT 750M
35.9
27.2
14.3
12.2
NVIDIA GeForce 940MX
36.1
25.6
NVIDIA Quadro K1100M
27.2
21.3
11.4
10.4
NVIDIA GeForce 940M
34.8n4
25.2n4
13.7n3
11.9n3
AMD Radeon R9 M375
41.1
31.1
16.7
NVIDIA GeForce 840M
35.7n2
25.4n2
13.35n2
11.05n2
AMD Radeon R7 512 Cores (Kaveri Desktop)
35.7
27.5
15.7
13
Lp.Pełna nazwa< PrevNext >Evolve
niskie średnie wysokie ultra
Intel Iris Pro Graphics 5200
28
21
12
AMD Radeon R7 384 Cores (Kaveri Desktop)
31.8
24.7
13.6
NVIDIA GeForce GT 740M
26.5
19.8
10.1
8.4
NVIDIA GeForce 930M
32.8n2
23.6n2
NVIDIA GeForce 830M
29.5
21.5
11.2
8.1
AMD Radeon R7 M260X
19.6
14.3
7.8
6.9
AMD Radeon R7 M270
30.7n2
23.1n2
12.8n2
10.95n2
AMD Radeon R7 M265
34.8
26.2
14.8
13
NVIDIA GeForce GT 640M
26.3
20.2
9.2
AMD Radeon R7 (Kaveri)
26.7
20.4
10.6
8.8
AMD Radeon R8 M365DX
27.4
20.1
11.1
AMD Radeon R7 M360
27.9
20.5
11.2
9.6
NVIDIA GeForce 920M
25.4n3
18.8n3
9.8n3
7.2n3
AMD Radeon R7 M260
25.4
19.3
10.3
AMD Radeon R7 M340
26
16.2
9.8
6.1
Intel HD Graphics 530
15.5n2
11.25n2
6.3
5.7
AMD Radeon R6 (Carrizo)
19.3
14.1
7.8
Intel HD Graphics 5600
19
13.5
7.7
6.7
AMD Radeon HD 8650G
18.5
NVIDIA GeForce GT 630M
16.2
12
6.3
Lp.Pełna nazwa< PrevNext >Evolve
niskie średnie wysokie ultra
AMD Radeon R5 M335
22.2
14.5
8.5
5.2
AMD Radeon R5 M330
20.1
15
8.3
AMD Radeon R5 M255
26.2
19.5
10.4
8.7
Intel HD Graphics 520
11.1
8
Intel Iris Graphics 6100
19.9n2
14.7n2
8.2n2
6.3n2
NVIDIA GeForce GT 720M
18.7
13.7
7.1
AMD Radeon R5 M240
23
17.5
Intel HD Graphics 6000
18.7
13.5
Intel Iris Graphics 5100
19.1
14.4
Intel HD Graphics 4600
13.3n2
9.8n2
Intel HD Graphics 5500
13.8n3
10.2n3
6.45n2
6.1
Intel HD Graphics 5000
12.7
9.6
5.5
2.9
Intel HD Graphics 4400
13.8
10.1
Intel HD Graphics 5300
7
5.1
2.8
1.1
AMD Radeon HD 7480D
10.7
Intel HD Graphics 4000
12.2
AMD Radeon R5 (Beema/Carrizo-L)
12.7
9.2
AMD Radeon R4 (Beema)
11.1
7.5
AMD Radeon HD 8330
8.7
6.4
Intel HD Graphics (Braswell)
5.4
3.9
Lp.Pełna nazwa< PrevNext >Evolve
niskie średnie wysokie ultra
Intel HD Graphics (Haswell)
7.7
5.7
Intel HD Graphics (Bay Trail)
3.2
1.7
(-) * im niższa wartość tym lepiej / n123 Number of benchmarks for this median value / * lokata szacunkowa

 

Legenda
5przycina – na tych ustawieniach dana gra prawdopodobnie nie pójdzie płynnie na laptopie z określoną kartą grafiki; przynajmniej jeden wynik był niższy niż 25fps
może przycinać (informacja interpolowana) – na wolniejszej karcie grafiki gra została sklasyfikowana jako przycinająca, więc przyjmujemy, że i na tej nie będzie działać płynnie, choć nie został przeprowadzony pomiar testowy
30płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 25fps
40płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 35fps
60płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 58fps
może być płynna – wolniejsza karta grafiki została sklasyfikowana jako odpowiednio szybka, a zatem i dla tej można założyć, że gra będzie płynna, choć nie został przeprowadzony pomiar testowy
?wątpliwa – w tym przypadku są dwie możliwości: a) najniższa wartość z pomiaru testowego jest co prawda poniżej granicy, dla której przyjmujemy płynność, ale wartość średnia jest powyżej tejże; b) wartość z pomiaru testowego jest co prawda poniżej granicy, ale wolniejsza (sąsiadująca w rankingu) karta grafiki została sklasyfikowana jako zapewniająca płynność
wątpliwość zapożyczona – kolejna (lokująca się niżej) w rankingu karta grafiki została sklasyfikowana jako wątpliwa, stąd i ta została uznana za taką, choć brak jest dla niej danych z pomiarów testowych
Wartość liczbowa podana w polu to średnia wartość kl/s. Po najechaniu kursorem na tę wartość można zobaczyć wyniki wszystkich benchmarków, które się na nią składają.
Please share our article, every link counts!
Florian Glaser, 2015-07-28 (Update: 2024-08-15)