Testy gry FIFA 15
16/10/2014
W przeciwieństwie do starszych wersji tego symulatora piłki nożnej FIFA 15 nie jest już dla laptopów bułką z masłem. Grafika wygląda znacznie lepiej, ale zwiększyły się wymagania sprzętowe tej gry.
FIFA 15 ma znacznie większe wymagania sprzętowe od wersji z poprzedniego roku dlatego, że jest oparta na innym silniku. Zamiast Impact Engine (Playstation 3, Xbox 360) wykorzystano Ignite Engine (Playstation 4, Xbox One). W tej edycji nareszcie sensownie prezentuje się publiczność. Lepiej też wyglądają postacie zawodników; niektórzy piłkarze są odwzorowani bardzo realistycznie.
Z technicznego punktu widzenia gra wygląda dobrze, ale jest jeszcze miejsce na poprawę. Autorowi podobały się szczególnie animacje. Co prawda konkurencyjny PES oferuje bardziej realistyczną rozgrywkę, FIFA 15 wypada pod tym względem całkiem nieźle. W tej edycji nie zawodzi też komentarz.
Niestety ustawienia grafiki oferują niewiele opcji. Poza rozdzielczością i jakością renderowania (brakuje poziomu średniego) użytkownik może tylko modyfikować wygładzanie krawędzi. Istnieje możliwość ograniczenia liczby klatek wyświetlanych na sekundę (co może pozwolić na zmniejszenie emisji hałasu przez laptop, na którym gramy).
Autorowi nie przydarzył się znany błąd polegający na tym, że wszyscy zawodnicy (łącznie z bramkarzami) biegną do piłki. Autor stwierdził wszakże dłuższe czasy ładowania w przypadku zintegrowanej grafiki Intela. Jeżeli FIFA 15 działa podejrzanie wolno, winowajczynią może być technologia przełączania grafiki. W przypadku rozwiązania Nvidii pomaga wybór "procesora NVIDIA o dużej wydajności" w ustawieniach sterownika (zamiast domyślnego ustawienia automatycznego) - po takiej zmianie do tej gry jest za każdym razem dobierana karta grafiki Nvidii.
Sekwencja testowa
Do testów wykorzystujemy tę samą sekwencję, co w Fifie 14. Pomiary są wykonywanie w trakcie meczu pomiędzy drużynami Bayern Monachium i Borussia Dortmund na stadionie Allianz Arena. Za każdym razem ustawiane są identyczne opcje (czas trwania połowy meczu 6 minut, poziom trudności półprofesjonalny, jesień, godzina 15.00, dobra pogoda). Pomiar (wykonywany za pomocą aplikacji Fraps) rusza od pierwszego gwizdka sędziego. Test jest zatrzymywany po 7 minutach meczu (nie odpowiada to oczywiście 7 minutom w rzeczywistości).
Podczas powtórek liczba klatek na sekundę może spadać o połowę lub nawet o 2/3, toteż pożądana jest sytuacja, gdy komputer generuje w czasie gry przynajmniej 50 a najlepiej co najmniej 60 kl/s. W czasie testów staramy się, by w ogóle nie były pokazywane powtórki, a kiedy już riplej się pojawi, skracamy go kliknięciem myszki. W każdym razie powtórki potrafią zaburzać minimalną liczbę klatek na sekundę (z tego powodu w teście komputera ze słabszą kartą grafiki może zdarzyć się lepszy wynik, niż w teście sprzętu z mocniejszą grafiką). Pewien rozrzut występuje też w średniej liczbie klatek na sekundę, ale jest on znacznie mniejszy (+/- 10%).
Wyniki
W Fifę 14 dało się grać na przyzwoitych ustawieniach nawet na laptopach ze słabymi kartami grafiki. FIFA 15 może spowodować, że modele ze słabszymi GPU będą się krztusić. Przykładem niech będzie zintegrowany układ grafiki HD Graphics 4600. Pozwolił on na uzyskanie średnio około 52 kl/s w rozdzielczości 1280 x 720 pikseli i na średnich detalach. Jeżeli chcielibyśmy grać w Fifę 15 na wysokim poziomie szczegółowości i w rozdzielczości 1366 x 768 pikseli, trzeba mieć w laptopie kartę grafiki na poziomie GT 740M (średnio około 62 kl/s). Notebook z kartą GeForce GT 750M poradzi sobie w rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli. Do osiągania ponad 100 kl/s niepotrzebna jest karta grafiki z najwyższej półki; taki rezultat uzyskano na laptopie z kartą GeForce GTX 860M.
Fifa 15 | |
3840x2160 High Preset 1920x1080 High Preset AA:4x MS 1366x768 High Preset AA:2x MS 1280x720 Low Preset | |
GeForce GTX 780 Ti, 3770K | |
Radeon R9 290X, 2600K, Samsung SSD 840 Pro 256GB MZ7PD256HAFV-0Z000 | |
GeForce GTX 880M, 4700MQ | |
GeForce GTX 760, 3770K | |
GeForce GTX 780M, 4700MQ | |
GeForce GTX 870M, 4700MQ | |
Radeon R9 280X, 3770K | |
GeForce GTX 750 Ti, 3770K | |
GeForce GTX 860M, 4700MQ | |
GeForce GTX 770M, 4700MQ | |
Radeon R9 M290X, 4700MQ | |
GeForce GTX 850M, 4340M | |
GeForce GTX 765M, 4700MQ | |
GeForce GT 750M, 4702MQ | |
Iris Pro Graphics 5200, 4750HQ, Intel SSD 525 Series SSDMCEAC180B3 | |
GeForce GT 640M, 2637M, Lite-On LMT-256M3M | |
Radeon R7 512 Cores (Kaveri Desktop), A10-7850K, Samsung SSD 470 Series MZ-5PA256/EU | |
GeForce GT 740M, 4200M | |
GeForce GT 720M, 4200M, WDC Scorpio Blue WD10JPVX-22JC3T0 | |
Radeon HD 8650G, A10-5750M, Samsung SSD 470 Series MZ-5PA256/EU | |
GeForce GT 630M, 3720QM, Seagate Momentus 7200.5 ST9750420AS | |
Iris Graphics 5100, 4258U, Apple SSD SM0256F | |
HD Graphics 4600, 4700MQ | |
HD Graphics 4000, 3720QM |
Platformy testowe
Testy przeprowadzono na następujących laptopach:
- Clevo P150SM-A/Schenker W504 (GeForce GTX 860M, GTX 870M, GTX 880M, Radeon R9 M290X, Core i7-4700MQ, 8 GB RAM, Windows 7)
- Clevo P150SM/Schenker W503 (GeForce GTX 765M, GTX 770M, GTX 780M, Core i7-4700MQ, 8 GB RAM, Windows 7)
- Clevo W650SJ/Schenker M504 (GeForce GTX 850M DDR3, Core i5-4340M, 8 GB RAM, Windows 7)
- Clevo W650SR/Schenker M503 (GeForce GT 750M DDR3, Core i7-4702MQ, 8 GB RAM, Windows 7)
- HP Envy 15 (GeForce GT 740M, Core i5-4200M, 12 GB RAM, Windows 8)
Wykorzystane sterowniki GPU to: 344.11 (Nvidia), 14.7 RC3 (AMD) i 10.18.10.3907 (Intel).
Zestawienie zostało uzupełnione o wyniki uzyskane na komputerach stacjonarnych i innych laptopach testowanych przez zespół Notebookcheck.
Autor: Florian Glaser
Tłumaczenie: Tomasz Cyba