Testy FIFA 16
29/09/2015
Mimo braku poważniejszych zmian w modelu gry i grafice najnowsza FIFA jest skazana na sukces. Nasze testy miały dać odpowiedź na pytanie, jaki sprzęt jest potrzebny do pogrania w tę grę. Czy wystarczy słaby laptop czy wymagany jest model z ekstraklasy?
Technologia
Poprzednia odsłona Fify zyskała na atrakcyjności graficznej. Zmiany w grze FIFA 16 są na tym polu nieznaczne. Zaletą najnowszej części jest świetna atmosfera panująca na stadionie, tworzona przez efekty wizualne i akustyczne. Są cieszący się fani, jest wymachiwanie flagami, są bębny - sceneria jak na prawdziwym stadionie.
Kibice nie są jednak najlepiej odwzorowani. Przy bliższym przyjrzeniu się publika jest trochę kanciasta. Poza tym szkoda, że ładną trawę w 3D widać tylko na zbliżeniach. Podobnie jak w ubiegłorocznej wersji, podczas powtórek mocno spada liczba klatek na sekundę (czasami o ponad połowę).
Sporym utrudnieniem dla autora były problemy z uruchamianiem gry. Szczególnie w przypadku laptopów, w których przeprowadzono aktualizację z systemu Windows 7 lub 8.1 na Windows 10 gra nie chciała czasem ruszyć (pojawiał się komunikat o błędzie środowiska .NET Framework lub "Program FIFA Launcher przestał działać."). W tych przypadkach trzeba było po prostu próbować do skutku, aż gra ruszała poprawnie.
By liczba klatek wyświetlanych na sekundę nie była ograniczona do 30 lub 60, należy w ustawieniach gry zmienić ustawienie Frame Rate (wybierając opcję No Limit on fps).
Sekwencja testowa
Tak jak w przypadku zeszłorocznej Fify do testów wybrano mecz drużyn Bayern Monachium i Borussia Dortmund na stadionie Allianz Arena. By uzyskiwane wyniki były porównywalne, testy przeprowadzano w identycznych warunkach. Mecz odbywa się jesienią, o trzeciej po południu i przy czystym niebie. Połowa meczu trwa 6 realnych minut, przy czym sekwencja testowa zajmuje około 60 sekund (7 minut meczu). By zapewnić powtarzalność, staramy się utrzymywać piłkę w środkowej części boiska i nie prowokować autów, fauli, rzutów rożnych i goli. Nie zawsze się to udaje, więc minimalna liczba klatek na sekundę bywa zaburzona. Jeżeli ktoś chce, by FIFA 16 chodziła mu absolutnie płynnie, potrzebuje sprzętu, który w naszym teście osiąga średnio przynajmniej 60 kl/s.
Wyniki
Uzyskane rezultaty są bardzo podobne do tych otrzymanych w teście gry FIFA 15. Nie jest to niespodzianka, gdyż gry te są prawie identyczne. Na laptopie posiadającym tylko zintegrowany układ grafiki (HD Graphics 4600, HD Graphics 5500, HD Graphics 530 itp.) można grać w Fifę 16 sensownie przynajmniej na niskich ustawieniach i w rozdzielczości 1280 x 720 pikseli. Do grania na ustawieniach wysokich w rozdzielczości 1366 x 768 pikseli potrzebna jest karta grafiki o wydajności na poziomie karty GeForce GT 750M. Na podobnych ustawieniach w rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli gra działa zadowalająco na laptopie z GeForce'em GTX 850M. Do ustawień wysokich w rozdzielczości 3840 x 2160 pikseli wymagana jest karta GeForce GTX 970M lub lepsza.
FIFA 16 | |
3840x2160 High Preset AA:2x MS 1920x1080 High Preset AA:4x MS 1366x768 High Preset AA:2x MS 1280x720 Low Preset | |
NVIDIA GeForce GTX 980, 3770K | |
AMD Radeon R9 290X, 4790K | |
NVIDIA GeForce GTX 980M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 880M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 970M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 950, 3770K | |
NVIDIA GeForce GTX 870M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 960M, 4720HQ | |
NVIDIA GeForce GTX 860M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 850M, 4340M | |
NVIDIA GeForce GT 750M, 4702MQ | |
AMD Radeon R7 512 Cores (Kaveri Desktop), A10-7850K | |
Intel Iris Pro Graphics 5200, 4750HQ | |
NVIDIA GeForce GT 740M, 4200M | |
NVIDIA GeForce GT 720M, 4200M | |
NVIDIA GeForce GT 630M, 3720QM | |
Intel HD Graphics 4600, 4700MQ | |
Intel HD Graphics 5500, 5010U | |
Intel HD Graphics 3000, 2637M |
Platforma testowa
Testy przeprowadzono na następujących laptopach:
- Clevo P150SM-A (GeForce GTX 860M Kepler, GTX 870M, GTX 880M, GTX 970M, GTX 980M, Core i7-4700MQ, 8 GB RAM),
- Clevo N150SD (GeForce GTX 960M, Core i7-4720HQ, 8 GB RAM),
- Clevo W650SJ (GeForce GTX 850M, Core i5-4340M, 8 GB RAM),
- Clevo W650SR (GeForce GT 750M, Core i7-4702MQ, 8 GB RAM),
- HP Envy 15 (GeForce GT 740M, Core i5-4200M, 12 GB RAM),
- MSI CX61 (GeForce GT 720M, Core i5-4200M, 8 GB RAM),
- Acer Aspire M3-581TG (GeForce GT 640M, Core i7-2637M, 4GB RAM),
- Clevo W740SU (Iris Pro Graphics 5200, Core i7-4750HQ, 8 GB RAM).
Użyty zewnętrzny monitor 4K to Asus PB287Q.
Wykorzystane sterowniki GPU to: 355.98 (NVIDIA), Intel 10.18.15.4279 (Windows 10) lub 10.18.14.4264 (Windows 7)
Autor: Florian Glaser
Wstęp i tłumaczenie: Tomasz Cyba