Testy gry Grand Theft Auto V
18/04/2015
Dawno nie mieliśmy do czynienia z grą tak pozytywnie ocenianą ze względu na optymalizację jak GTA V na komputery PC. Komentarze użytkowników są wręcz entuzjastyczne. Jak wygląda to w testach Notebookcheck przeprowadzonych na różnych laptopach z różnymi kartami grafiki? Przeprowadzone pomiary wydajności dały przegląd w szerokim spektrum, od zintegrowanych GPU po kartę GeForce GTX 980M.
GTA V bazuje na silniku RAGE rozszerzonym o technologie Euphoria (animacja postaci) i Bullet (fizyka gry). Rezultat końcowy jest jak na realia gier PC znakomity. Na ustawieniach maksymalnych i wysokich ładnie wyglądają nie tylko tekstury, ale także efekty świetlne, cienie i roślinność. Chociaż przy szybkim przemieszczaniu się kamery obiekty pojawiają się co rusz ni stąd, ni zowąd, dotyczy to prawie każdego tytułu z otwartym światem. Zresztą GTA V robi lepsze wrażenie od Watch Dogs. Szczególnie oświetlenie wygląda realniej i bardziej przekonująco. I to mimo mniejszych wymagań sprzętowych.
Jeśli ktoś spodziewał się technicznej powtórki z GTA IV (fiasko pod względem optymalizacji), może odetchnąć z ulgą. Podczas testów autor nie natknął się na poważniejsze błędy gry. Na wielu laptopach z kartą grafiki Nvidii występowały jednak problemy z uruchomieniem. Mimo instalowania sterowników ForceWare 350.12 (czyli najnowszych) na komputerach z technologią Optimus nie dawało się otworzyć Rockstar Social Club, co uniemożliwiało uruchomienie gry. Wujek Google szybko podsunął jednak podpowiedź: należy otworzyć menedżer urządzeń, wyłączyć kartę Nvidii, uruchomić GTA V i, kiedy już otworzy się Social Club, na powrót włączyć kartę grafiki.
Co ciekawe, gra zajmuje około 60 GB, co oznacza długie jej pobieranie (wersja pudełkowa zajmuje aż 7 płyt DVD). Poza tym gra dosyć długo się ładuje (podczas uruchamiania i przy wczytywaniu stanu gry).
Jeżeli chodzi o wymagania sprzętowe, można być zadowolonym. Choć GTA V lubi procesory czterordzeniowe, dość szybki dwurdzeniowy CPU (np. Core i5-4200M) także się nada. Podobnie jest z wielkością pamięci VRAM. Co prawda na wysokich ustawieniach wskazanie w menu opcji na wysokich ustawieniach przekracza 2 czy nawet 3 GB, mniejsza ilość nie oznacza, że gra będzie niegrywalna, czego dowodem jest GeForce GTX 960M w wersji z 2 GB pamięci VRAM (na notebooku z tą kartą GTA V chodziło na ustawieniach wysokich w miarę płynnie).
Pochwalić trzeba menu ustawień graficznych, które oferuje wiele opcji. Można m.in. skorzystać z wygładzania krawędzi MSAA i TXAA (ta ostatnia technologia jest dostępna tylko na urządzeniach z kartą Nvidii). Po wyłączeniu synchronizacji pionowej klatkaż osiąga ponad 60 kl/s. Jako że nie ma nastaw globalnych, do testów wykorzystywane były ustawienia wybrane ręcznie.
W testach wykorzystano ostatni etap wbudowanego benchmarka (Pass 4), gdyż we wcześniejszych (Pass 0-3) pokazywane są głównie krajobrazy i z tego powodu są one niezbyt miarodajne. Około dwuminutowy fragment z lotem samolotu wojskowego i pościgiem samochodowym ma więcej wspólnego z realną rozgrywką. Benchmark ten nie jest jednak idealny. Po pierwsze, minimalna liczba kl/s spada w nim tak drastycznie, że musi to być jakiś błąd. Po drugie, średnie wyniki różnią się o parę kl/s w poszczególnych próbach z powodu różnego przebiegu akcji (sytuacja na drodze jest za każdym razem inna).
Uzyskane wyniki mówią nam, że do gry na minimalnych ustawieniach w rozdzielczości 1024 x 768 pikseli przydałby się przynajmniej układ grafiki Iris Pro 5200. Na słabszym układzie HD Graphics 4600 rozgrywka raczej nie będzie płynna (w benchmarku powinno się uzyskać średnio ponad 40 kl/s, a to się nie udało w przypadku laptopa z tym GPU). Karta GeForce GT 740M będzie wystarczająca do normalnych ustawień i rozdzielczości 1366 x 768 pikseli. Jeżeli chcemy grać w GTA V w rozdzielczości Full HD, na wysokich ustawieniach i z wykorzystaniem 2x MSAA, potrzebna będzie karta grafiki na poziomie co najmniej karty GeForce GTX 960M. Po przesunięciu wszystkich suwaków do oporu nie znajdzie się laptopowa karta grafiki, która mogłaby temu podołać. Nawet GeForce GTX 980M zapewnił na ustawieniach ultra tylko średnio 35,6 kl/s. Do gry na takich ustawieniach trzeba sobie sprawić komputer stacjonarny z kartą GeForce GTX 980 (średnio 45,4 kl/s).
GTA V | |
3840x2160 High/On (Advanced Graphics Off) AA:FX AF:8x 1920x1080 Highest Settings possible AA:4xMSAA + FX AF:16x 1920x1080 High/On (Advanced Graphics Off) AA:2xMSAA + FX AF:8x 1366x768 Normal/Off AF:4x 1024x768 Lowest Settings possible | |
NVIDIA GeForce GTX 980, 3770K | |
AMD Radeon R9 290X, 4790K | |
NVIDIA GeForce GTX 980M, 4700MQ | |
AMD Radeon R9 280X, 3770K | |
NVIDIA GeForce GTX 970M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 880M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 870M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 960M, 4720HQ | |
NVIDIA GeForce GTX 860M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 850M, 4340M | |
NVIDIA GeForce GT 750M, 4702MQ | |
AMD Radeon R7 512 Cores (Kaveri Desktop), A10-7850K | |
NVIDIA GeForce GT 640M, 2637M | |
NVIDIA GeForce GT 740M, 4200M | |
NVIDIA GeForce GT 630M, 3720QM | |
Intel Iris Pro Graphics 5200, 4750HQ | |
NVIDIA GeForce GT 720M, 4200M | |
Intel HD Graphics 4600, 4700MQ | |
Intel HD Graphics 3000, 2637M |
Testy przeprowadzono na następujących laptopach:
- Clevo P150SM-A (GeForce GTX 860M, GTX 870M, GTX 880M, GTX 970M, GTX 980M, Core i7-4700MQ, 8 GB RAM, Win 7)
- Clevo N150SD (GeForce GTX 960M, Core i7-4720HQ, 8 GB RAM, Win 8.1)
- Clevo W650SJ (GeForce GTX 850M, Core i5-4340M, 8 GB RAM, Win 7)
- Clevo W650SR (GeForce GT 750M, Core i7-4702MQ, 8 GB RAM, Win 7)
- HP Envy 15 (GeForce GT 740M, Core i5-4200M, 12 GB RAM)
- MSI CX61 (GeForce GT 720M, Core i5-4200M, 8 GB RAM)
- Acer Aspire M3-581TG (GeForce GT 640M, Core i7-2637M, 4GB RAM)
- Clevo W740SU (Iris Pro Graphics 5200, Core i7-4750HQ, 8 GB RAM)
Wykorzystane sterowniki GPU to: 350.12 (NVIDIA), 15.4 Beta (AMD), 10.18.10.14.4156 (Intel).
Autor: Florian Glasser
Tłumaczenie: Tomasz Cyba