Testy Ryse: Son of Rome
05/11/2014
Rozgrywka w omawianej grze nie jest zbyt urozmaicona, ale Ryse: Son of Rome ma niewątpliwie bogatą szatę graficzną. Czy by ją uciągnąć, laptop musi mieć kartę grafiki o wybitnej wydajności? Przeprowadzone testy dały odpowiedź na to pytanie.
Firma Crytek, która ma na swoim koncie świetnie wyglądającą grę Crysis 3, stworzyła kolejny tytuł o pięknej grafice, pecetową wersję Ryse: Son of Rome. To niewątpliwie jedna z najładniejszych gier PC wszechczasów.
Ładnie wygląda tu nie tylko otoczenie, ale świetnie prezentują się także poszczególne postacie w grze. Co prawda niektóre animacje mogłyby być bardziej realistyczne, ale trudno mieć zastrzeżenia do mimiki twarzy i ciosów dobijających. Poszczególne postacie wyglądają bardzo dobrze w sekwencjach wideo i w trakcie gry. Pozytywny wpływ na atmosferę w czasie walki mają też różnorakie efekty (dym, wybuchy, rozpadające się obiekty itp.).
Pod względem walk Ryse nie powala niestety na kolana. Gracz masakruje po prostu tabuny niezbyt rozgarniętych klonów w celu przejścia do następnej misji. Praktycznie nie ma odstępstw od tego scenariusza. W zależności od poziomu trudności starcia mogą być wymagające, ale na dłuższą metę robi się monotonnie. Choreografia niewiele tutaj zmienia. To samo tyczy się modyfikacji, które można odblokować. Generalnie ma się wrażenie, że gra jest schematyczna i bez wyrazu. Nie bez powodu produkcja ta bywa nazywana graficznym demo.
Niemniej jednak firma Crytek postarała się o dobrą konwersję omawianej gry na komputery PC. Poza relatywnie długimi czasami wczytywania i nie najlepszym sterowaniem nie ma za bardzo do czego się przyczepić. Trudno tylko pogodzić się tylko z tym, że rozdzielczość tekstur zależy od wielkości pamięci VRAM. Na niskich detalach gra używa 1024 MB, na średnich ustawieniach - 1536 MB, do ustawień wysokich potrzebuje 2 GB pamięci VRAM, a na maksymalnych działa tylko w przypadku zapewnienia 3 GB tejże pamięci.
Tak jest przynajmniej w teorii, gdyż da się to obejść. Użytkownicy, którzy chcą ustawić rozdzielczość tekstur po swojemu, mogą otworzyć edytorem plik system.cfg (Steam\SteamApps\common\Ryse Son of Rome) i dodać komendę sys_spec_TextureResolution = X. Liczba X w tym miejscu wyraża poziom jakości tekstur (1 - niski, 2 - średni, 3 - wysoki, 4 - bardzo wysoki).
Poza tym jednak użytkownik może zmieniać ustawienia bez kombinowania. Jako że już na ustawieniach niskich domyślnie włączona jest opcja chwilowego wygładzania krawędzi (temporal anti-aliasing), modyfikujemy nieco nastawy fabryczne i tylko na nastawie ultra włączamy wygładzanie krawędzi. Ryse oferuje także metodę SSAA, ale ta opcja wymaga niesamowicie dużo od karty grafiki i większość laptopów nie daje sobie z nią rady.
Co ciekawe, wiele ustawień niespecjalnie wpływa na wygląd gry i osiągi. Właściwie nie ma różnicy, czy gramy w Ryse na wysokiej czy bardzo wysokiej jakości tekstur. Różnica jest także pomijalna, jeżeli chodzi o wpływ chwilowego wygładzania krawędzi.
Sekwencja testowa
Na potrzeby testów wybrano leśno-łąkowy epizod w czwartym rozdziale (The King). Ten wycinek gry jest mocno wymagający względem sprzętu. Pomiar przeprowadzany przy wykorzystaniu aplikacji Fraps rozpoczyna się prawie na samym początku tego rozdziału i kończy się po około 50 sekundach, przy pierwszym starciu z przeciwnikami. Jako że w omawianej grze zdarzają się momenty o większej intensywności zdarzeń i rozgrywka jest raczej szybka jak na trzecioosobową grę akcji, by być spokojnym o płynność w innych miejscach, dana konfiguracja powinna osiągać przynajmniej 35-40 kl/s w naszej sekwencji testowej. W poniższym zestawieniu uwzględniono nie tylko średnią liczbę klatek na sekundę, ale podano także odnotowaną minimalną liczbę klatek na sekundę.
Jeżeli Czytelnik uzyskuje wyniki znacznie gorsze od naszych, możliwe, że dzieje się tak z winy technologii przełączania grafiki. Przynajmniej w przypadku sterownika 344.11 Nvidii gra nie była rozpoznawana z automatu i trzeba było ręcznie wybierać "procesor NVIDIA o dużej wydajności" w ustawieniach 3D.
Wyniki
Generalnie można stwierdzić, że nie jest to gra dla posiadaczy słabych laptopów. Nieco lepiej, niż zwykle, spisują się w niej karty AMD. Np. Radeon R9 M290X, który zazwyczaj wypada o około 25% gorzej od karty GeForce GTX 880M, w tym teście zapewnił wynik o 5% lepszy od rywala ze stajni Nvidii na nastawie ultra (39,2 vs 37,4 kl/s). Jako że omawiana gra ma duże wymagania sprzętowe, średniej klasy karty grafiki w rodzaju GT 740M wypadają w niej niewiele lepiej od najnowszych lub dość świeżych zintegrowanych układów grafiki Intela (HD Graphics 4000/4600). Na ustawieniach niskich w rozdzielczości 1024 x 768 pikseli model z kartą GeForce GT 750M z pamięcią VRAM DDR3 osiągnął średnio tylko 34 kl/s. Do gry na normalnych detalach w rozdzielczości 1366 x 768 pikseli jest potrzebna karta grafiki o wydajności zbliżonej do układów GTX 850M DDR3 (40 kl/s) lub GTX 765M (38 kl/s). Ustawieniom wysokim w rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli są w stanie podołać tylko notebooki posiadające kartę grafiki z najwyższej półki (jak GTX 780M). Do płynnej gry na maksymalnych ustawieniach z włączonym wygładzaniem krawędzi autor zaleca przynajmniej kartę Radeon R9 M290X lub GeForce GTX 880M.
Ryse: Son of Rome | |
1920x1080 Very High Texture Res. + High Graphics Quality (Motion Blur & Temporal AA On, Rest Off/Disabled) AF:8x 1920x1080 High Texture Res. + High Graphics Quality (Rest Off/Disabled) AF:8x 1366x768 Medium Texture Res. + Normal Graphics Quality (Rest Off/Disabled) AF:4x 1024x768 Low Texture Res. + Low Graphics Quality (Rest Off/Disabled) AF:2x | |
Radeon R9 290X, 2600K, Samsung SSD 840 Pro 256GB MZ7PD256HAFV-0Z000 | |
GeForce GTX 780 Ti, 3770K | |
Radeon R9 280X, 3770K | |
Radeon R9 M290X, 4700MQ | |
GeForce GTX 880M, 4700MQ | |
GeForce GTX 760, 3770K | |
GeForce GTX 780M, 4700MQ | |
GeForce GTX 870M, 4700MQ | |
GeForce GTX 750 Ti, 3770K | |
GeForce GTX 770M, 4700MQ | |
GeForce GTX 860M, 4700MQ | |
GeForce GTX 850M, 4340M | |
GeForce GTX 765M, 4700MQ | |
Radeon R7 512 Cores (Kaveri Desktop), A10-7850K, Samsung SSD 470 Series MZ-5PA256/EU | |
GeForce GT 750M, 4702MQ | |
GeForce GT 740M, 4200M | |
GeForce GT 640M, 2637M, Lite-On LMT-256M3M | |
Iris Pro Graphics 5200, 4750HQ, Intel SSD 525 Series SSDMCEAC180B3 | |
GeForce GT 720M, 4200M, WDC Scorpio Blue WD10JPVX-22JC3T0 | |
GeForce GT 630M, 3720QM, Seagate Momentus 7200.5 ST9750420AS | |
HD Graphics 4600, 4700MQ | |
Radeon HD 8650G, A10-5750M, Samsung SSD 470 Series MZ-5PA256/EU | |
HD Graphics 4000, 3720QM |
Platformy testowe
Testy przeprowadzono na następujących laptopach:
- Clevo P150SM-A/Schenker W504 (GeForce GTX 860M, GTX 870M, GTX 880M, Radeon R9 M290X, Core i7-4700MQ, 8 GB RAM, Windows 7)
- Clevo P150SM/Schenker W503 (GeForce GTX 765M, GTX 770M, GTX 780M, Core i7-4700MQ, 8 GB RAM, Windows 7)
- Clevo W650SJ/Schenker M504 (GeForce GTX 850M DDR3, Core i5-4340M, 8 GB RAM, Windows 7)
- Clevo W650SR/Schenker M503 (GeForce GT 750M DDR3, Core i7-4702MQ, 8 GB RAM, Windows 7)
- HP Envy 15 (GeForce GT 740M, Core i5-4200M, 12 GB RAM, Windows 8)
Wykorzystane sterowniki GPU to: 344.11 (Nvidia), 14.9 (AMD) i 10.18.10.3907 (Intel).
Zestawienie zostało uzupełnione o wyniki uzyskane na komputerach stacjonarnych i innych laptopach testowanych przez zespół Notebookcheck.
Autor: Florian Glaser
Tłumaczenie: Tomasz Cyba