Testy Sims 4
13/10/2014
Sims 4 to popularna gra, w której sterujemy życiem stworzonych przez siebie postaci. Została ona przetestowana przez Notebookcheck na kilku różnych laptopach i kilkunastu różnych kartach grafiki z wysokiej i średniej półki wydajnościowej.
Poprzednia odsłona gry Sims miała jeszcze w miarę realistyczną grafikę, natomiast w Sims 4 grafika jest mocno przerysowania. Firma EA postawiła na stylistykę komiksową. To podejście jest zrozumiałe, gdyż dzięki takiej szacie graficznej możliwe jest zamaskowanie ewentualnych problemów technicznych.
Nie zachwyca jakość tekstur i efektów graficznych. W roku 2014 gracze komputerowi wymagają więcej. Wielkość planszy też nie powala. Przy przechodzeniu do innych części miasta gracz jest konfrontowany z ekranem ładowania. Nie jest więc zaskakujące, że zasobożerność tej gry jest umiarkowana.
Trzeba jednak przyznać, że oprawa graficzna pasuje do konwencji gry. Poza dobrze dobraną ścieżką dźwiękową trzeba pochwalić bardzo zabawne animacje. Gorzej wygląda sposób zmiany perspektywy. Kiedy prowadzi się kamerę nad domami oraz wykonuje duże zbliżenia lub oddalenia widoku, występują nieładne błędy grafiki (nagle wyskakujące obiekty, zmieniające się struktury obiektów). Szczególnie duży problem jest z cieniami.
Jeżeli chodzi o menu opcji, nie jest ono zbyt bogate. Zakładka "Graphics" zawiera tylko około 10 pozycji, w ramach których można wprowadzać zmiany poziomów. Do testów wykorzystaliśmy przygotowane przez twórców gry nastawy, gdzie poszczególne opcje są automatycznie dopasowane do siebie.
Na minimalnych detalach gra wygląda dość paskudnie (niebieska "mgła wojny" przy wyższej pozycji kamery), natomiast na średnich i wyższych pokazuje swój urok. Różnice w osiągach między poziomami high a ultra są istotne tylko w przypadku słabszych układów grafiki. Ze względu na odgórne ograniczenie maksymalna liczba klatek na sekundę to 200.
Sekwencja testowa
Mimo naszych starań, by sekwencja testowa była miarodajna i sensowna, w Sims 4 stworzenie takiej, która dawałaby powtarzalne wyniki na danym sprzęcie, jest prawie niemożliwe. Wskutek ręcznego prowadzenia kamery przebieg sceny służącej do pomiarów wydajności nie może być niestety identyczny. Prowadzi to do występowania sytuacji, gdzie (przynajmniej na niższych ustawieniach) komputery ze słabszą grafiką notują czasem lepsze wyniki od mocniejszych konfiguracji. Poza tym jednak nasza sekwencja testowa dobrze odwzorowuje to, co będzie udziałem gracza w Sims 4. Mniej więcej połowa akcji przebiega na zbliżeniach, a połowę sekwencji zajmują ruchy kamery z dystansu.
Wyniki
Jak wspomniano, do Sims 4 nie potrzeba maszyny o kosmicznej wydajności. Maksymalne detale i rozdzielczość 1920 x 1080 pikseli to ustawienia, którym są w stanie podołać karty grafiki średniej klasy. Na laptopie z kartą GeForce GTX 850M z pamięcią VRAM DDR3 uzyskano w tych warunkach około 48 kl/s. Na wysokie ustawienia i rozdzielczość Full HD wystarczająco wydajny jest GeForce GT 750M z pamięcią VRAM DDR3 (około 40 kl/s). Z kolei posiadając notebook ze zintegrowanym układem grafiki Intel HD Graphics 4600 trzeba pogodzić się z koniecznością grania w rozdzielczości co najwyżej 1366 x 768 pikseli i na średnich nastawach jakościowych. Na minimalnych ustawieniach gra ta pójdzie praktycznie na każdym laptopie (z wyjątkiem absolutnych zabytków).
Sims 4 | |
1920x1080 Ultra Preset 1920x1080 High Preset 1366x768 Medium Preset 1024x768 Low Preset | |
GeForce GTX 780 Ti, 3770K | |
Radeon R9 290X, 2600K, Samsung SSD 840 Pro 256GB MZ7PD256HAFV-0Z000 | |
Radeon R9 280X, 3770K | |
GeForce GTX 760, 3770K | |
GeForce GTX 880M, 4700MQ | |
GeForce GTX 780M, 4700MQ | |
GeForce GTX 870M, 4700MQ | |
GeForce GTX 750 Ti, 3770K | |
GeForce GTX 770M, 4700MQ | |
Radeon R9 M290X, 4700MQ | |
GeForce GTX 860M, 4700MQ | |
GeForce GTX 765M, 4700MQ | |
GeForce GTX 850M, 4340M | |
GeForce GT 750M, 4702MQ | |
Iris Pro Graphics 5200, 4750HQ, Intel SSD 525 Series SSDMCEAC180B3 | |
Radeon R7 512 Cores (Kaveri Desktop), A10-7850K, Samsung SSD 470 Series MZ-5PA256/EU | |
GeForce GT 740M, 4200M | |
GeForce GT 720M, 4200M, WDC Scorpio Blue WD10JPVX-22JC3T0 | |
Radeon HD 8650G, A10-5750M, Samsung SSD 470 Series MZ-5PA256/EU | |
HD Graphics 4600, 4700MQ |
Platformy testowe
Testy przeprowadzono na następujących laptopach:
- Clevo P150SM-A/Schenker W504 (GeForce GTX 860M, GTX 870M, GTX 880M, Radeon R9 M290X, Core i7-4700MQ, 8 GB RAM, Windows 7)
- Clevo P150SM/Schenker W503 (GeForce GTX 765M, GTX 770M, GTX 780M, Core i7-4700MQ, 8 GB RAM, Windows 7)
- Clevo W650SJ/Schenker M504 (GeForce GTX 850M DDR3, Core i5-4340M, 8 GB RAM, Windows 7)
- Clevo W650SR/Schenker M503 (GeForce GT 750M DDR3, Core i7-4702MQ, 8 GB RAM, Windows 7)
- HP Envy 15 (GeForce GT 740M, Core i5-4200M, 12 GB RAM, Windows 8)
Wykorzystane sterowniki GPU to: 340.52 (Nvidia), 14.7 RC3 (AMD) i 10.18.10.3907 (Intel).
Zestawienie zostało uzupełnione o wyniki uzyskane na komputerach stacjonarnych i innych laptopach testowanych przez zespół Notebookcheck.
Autor: Florian Glaser
Tłumaczenie: Tomasz Cyba